Kill teams och pods

Regelfrågor och förslag på husregler
petrus
Inlägg: 105
Blev medlem: 07 sep 2011, 15:40

Kill teams och pods

Inlägg av petrus »

Hej

GW i Death Watch FAQn skriver:

Q: It’s not specifically stated that anything other than Veterans
can take a Dedicated Transport. The assumption is that all Kill
Team combinations,Terminator units, etc. can take a Dedicated
Transport within the limitations dictated by the types of model
in the squad. Is this correct?
A: No, but you can select Transports as Fast Attack


När jag först läste det tolkade jag (jättebra att GW skriver FAQs som man faktiskt behöver tolka..) det som att killteams inte kan köpa Dedikerade transporter.
Men när jag läser det igen så tolkar jag det som att enbart Veterans får köpa dedikerade transporter och om ett killteam innehåller en veteran enhet så får de fortfarande köpa sin transport.

Någon som tolkar det på annat sätt?

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Kill teams och pods

Inlägg av DHettNeck »

Ja du, ganska luddigt skrivet. Jag tolkar det nog som att dom inte får köpa transporter, vilket går lite emot vad codexen säger dock.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

petrus
Inlägg: 105
Blev medlem: 07 sep 2011, 15:40

Re: Kill teams och pods

Inlägg av petrus »

Jag tror du tänker precis som jag gjorde först dvs att de med "all Kill
Team combinations" menar att kill teams inte får köpa pods.

Men jag tror inte längre det är tanken, jag tror att syftet är enklare än så, jag tror de helt enkelt menar att om det inte står att en enhet får köpa transports så får den inte de.
Dvs
It’s not specifically stated that anything other than Veterans
can take a Dedicated Transport. The assumption is that { ersätta med alla enheter} all Kill
Team combinations,Terminator units, etc

Dvs de svarar på frågan om något annat än veteraner får köpa dedikerade transporter.
Då skulle killteams få köpa transporter om de innehåller veteraner vilket även codexen själv stödjer.

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: Kill teams och pods

Inlägg av Ancalagon »

Det där faq svaret stökar bara till det. Jag tycker det är ganska självklart att kill teams får köpa pod så länge de har en enhet veterans. Det finns ju typ inget som skulle vara en "kill team combination", vad är det i så fall liksom, för det är inte ett vanligt kill team iaf.

petrus
Inlägg: 105
Blev medlem: 07 sep 2011, 15:40

Re: Kill teams och pods

Inlägg av petrus »

Kill team combinations kan referera till Watch company eller Strategium command team som kan bestå av flera kill teams (och andra enheter)

Karzack
Inlägg: 12
Blev medlem: 06 feb 2017, 18:38

Re: Kill teams och pods

Inlägg av Karzack »

I Codexet står följande två meningar på samtliga formationer:
  • Kill Team: All the non-vehicle units in this formation form a single unit called a Kill Team.
  • Restrictions The formation may not consist of more than ten models (excluding Dedicated Transports)
Båda instanserna ovan tyder på att det finns möjlighet att fordon kan tillhöra formationen, däribland specifikt Dedicated Transports.

Jag tolkar precis som Ancalagon: Sålänge det finns en enhet Veterans i formationen (vilket samtliga kräver) borde en Dedicated Transport få köpas. Om inte detta tillåts så borde det väl gälla samma sak för alla andra formationer som specifikt inte kräver en Dedicated Transport (exempel Reqlusiam Command Squad som kräver Razorback)?

petrus
Inlägg: 105
Blev medlem: 07 sep 2011, 15:40

Re: Kill teams och pods

Inlägg av petrus »

Skulle det gå att få in ett förtydligande av detta i Sverige FAQ n?

Keibo
Inlägg: 161
Blev medlem: 30 sep 2016, 20:49

Re: Kill teams och pods

Inlägg av Keibo »

Q: Can a unit of Veterans that is part of a Kill Team take a
Dedicated Transport for themselves if it can’t carry the other
members of the Kill Team?
A: No.

Den frågan står längre ned i FAQen och det korta svaret kan man väl bara tolka som att de får det så länge transporten kan transportera de andra modellerna. Eller?

Karzack
Inlägg: 12
Blev medlem: 06 feb 2017, 18:38

Re: Kill teams och pods

Inlägg av Karzack »

Keibo skrev:Q: Can a unit of Veterans that is part of a Kill Team take a
Dedicated Transport for themselves if it can’t carry the other
members of the Kill Team?
A: No.

Den frågan står längre ned i FAQen och det korta svaret kan man väl bara tolka som att de får det så länge transporten kan transportera de andra modellerna. Eller?
Så för att summera baserat så samtliga delar, följande transporter borde väl då vara tillgängliga för Kill Teams som innehåller:
  • Rhino/Razorback: Veterans & Librarians (Aquila & Strategium)
  • Drop pod: Terminator Armor (Furor, Malleus & Purgatus)
  • Blackstar: Vanguards & Bikers (Venator & Dominatus)
Samtliga rader tillåter raden/raderna ovan

Dock kan den frågan tolkas på ett annat sätt, då IQ-nivån på många andra FAQ-frågor i dokumentet inte är särskilt höga, att veteranerna åker själva i transporten och resten går trots att det specifikt står i Kill Team regeln att formationen måste forma sin egna enhet och får inte combat-squadda.

Skriv svar