Claima och contesta.

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
Papa D
Inlägg: 3610
Blev medlem: 03 nov 2008, 18:09
Ort: STHLM

Claima och contesta.

Inlägg av Papa D »

Tjena på er.

Kan man claima en marker och contesta en annan med samma unit? DvS om jag har en 30 manna hord med sluggas som står brett isär, så de når 2 olika victory locations, de ena är jag ensam vid och vid den andre står lede fi... claimar jag det jag är solo vid och conestar hans?? Hittar inget i reglerna. Vad säger ni? Känns på ett sätt konstigt, men på ett annat sätt känns det inte konstigare än att man kan contesta med en ensam grot eller en transport.

/Papa D
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

PeterWelzien
Inlägg: 223
Blev medlem: 09 okt 2008, 06:52
Ort: Uppsala

Re: Claima och contesta.

Inlägg av PeterWelzien »

I reglerna står det bara att du måste ha minst en modell i närheten av objektet. Det står ingenting om att varje enhet får claima/contesta max ett objekt. Så jag tolkar det som att det är helt ok att claima fem objekt med samma enhet (om den är tillräckligt stor för att nå alla).
/Peter Welzien

Användarvisningsbild
kelaino
Inlägg: 749
Blev medlem: 10 nov 2008, 09:44
Ort: Uppsala

Re: Claima och contesta.

Inlägg av kelaino »

Som det är uttryckt i regelboken skulle jag tro att det fungerar så, men det känns ganska fånigt. Skulle tro att de flesta turneringsarr. har åtgärdat det i sina updrag.
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

snolb
Inlägg: 205
Blev medlem: 08 okt 2008, 21:40

Re: Claima och contesta.

Inlägg av snolb »

De turneringar jag varit på så får man bara contesta/claima ett objektiv... Men man kan även hålla en quarter samtidigt som man gör det.

Användarvisningsbild
Papa D
Inlägg: 3610
Blev medlem: 03 nov 2008, 18:09
Ort: STHLM

Re: Claima och contesta.

Inlägg av Papa D »

Om man kan claima med en enhet och claima quarter, så borde man kunna claima och contesta.. tycker kanske att det är konstigt att man kan claima mer än ett objective, men man kan ju contesta med va f*n som helst, då tycker jag det känns logiskt, för conesta betyder ju i teorin att man inte har control över sitt objective om fi är close by?? Men det spelar ingen större roll för mig, vill bara veta vad som gäller i 40k svea.

/P Daddy.
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Claima och contesta.

Inlägg av HeadWar »

Det varierar från konvent till konvent, även om det brukar vara ganska likartat vid de större turneringarna. Jag tror dock inte att det har riktigt hunnit "sätta sig" efter 5th vad som fungerar bäst/är vanligast.

Skriv svar