Regelfrågor 8th ed

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
Glom
Inlägg: 15
Blev medlem: 06 sep 2015, 16:51

Re: Regelfrågor 8th ed

Inlägg av Glom »

Angående shooting

Sekvensen för shooting är rätt lik den från sjunde utgåvan.
1) Choose unit to shoot with (7e: Nominate unit to shoot)
2) Choose targets (7e: Choose a target)
3) Choose ranged weapon (7e: Select a weapon)
4) Resolve attacks (7:e flera steg för resolve och sen Select another weapon!)

I sjunde utgåvan stod det dock tydligt under Choose weapon, att man skulle välja en typ av vapen som enheten hade och avlossa alla de skotten innan man gick vidare med nästa typ av vapen.
I åttonde utgåvan så är rubriken Choose weapon kvar men det står inte uttryckligen så.
Det som står är dock att man skall bestämma hur din enhets eldgivning skall fördelas mot fiende-enheterna innan man slår tärningarna. Det står också att man skall avlossa alla skott mot en enhet innan man går vidare till nästa, så jag antar att det gäller alla skott från alla typer av vapen.
Så det står inget i vilken ordning skotten mot en enhet avlossas. (men man kan inte meja ned en enhet och sen gå vidare med det man har kvar utan det bestämmer man innan.)
Varför de kallar detta steg för "choose ranged weapon" är oklart för mig, när det snarare verkar vara samma steg som "choose targets"; vilket mål du kan välja med ett vapen beror ju på vilken räckvidd de olika vapnen har. Det som man kan välja, verkar vara granat samt pistol eller inte pistol.

Själv kan jag väl tycka att man skall bestämma den exakta eldgivnignsordningen innan man slår tärningarna och då enklast enligt någon enkel princip, typ: först de här vapnen o sen de här.
(men det är fritt , vill man avlossa en bolter-salva, ett laser-skott följt av en sista boltersalva så får man väl det)
Plague Marines

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Regelfrågor 8th ed

Inlägg av Mortarion »

Keibo skrev:
Mortarion skrev:Som jag tolkar skyttereglerna så kan den som skjuter helt välja ordningen som man slår attacker i eftersom reglerna är skrivna utifrån att man slår dem en och en. (Alltså huvudreglerna och inte Fast dice rolling.) Så man kan skjuta bolter, bolter, lascannon, bolter, plasma, bolter, osv...
Det innebär att man kan välja att slå bolters till det inte finns någon skadad modell kvar och då gå över till en lascannon. Så det går inte att "trolla bort" wounds med damage>1 genom att lägga dem på skadade modeller med ett wound kvar.

I praktiken kan man fortfarande slå alla attacker på samma gång, men utgå från att woundsen fördelas i rätt ordning.
I praktiken kan man väl egentligen inte det då det förutsätter att man vet hur "framtida" bolters gjorde ifrån sig när man då slår lascannon & plasma (overcharge och inbördes ordning osv)? Vilket man inte gör när man lägger in en plasma eller lascannon mellan två skott). Är det bara lascannon och bolters utanför rrapid fire spelar det ju mindre roll men med 2 olika spec-vapen eller inom raid fire blir det värre rent logiskt.

Ska man ha dem i oordning får man slå ett antal vapen i taget och de får därefter distribueras direkt. Slår man allt samtidigt (bryter mot fdr) skulle jag som modellägare hävda att jag kan välja att ta 2 bolterwound på varje modell och runda av ned lascannon och overcharged plasma... i min tolkning. :)
Nej, du behöver inte veta hur framtida bolters gjorde ifrån sig. Om du slår bolterskotten ett och ett till den skadade modellen är död och sedan går över till lascannon spelar det ingen roll vad de framtida boltersarna hittar på. Samma sak om du slår allt på en gång.

Däremot förutsätter mitt exempel att alla skjuter på långt håll, dvs ett skott per vapen. Om man börja komma inom Rapid fire eller av någon annan anledning skjuter flera skott med samma vapen fungerar det inte med min metod.

Och när det gäller Fast dice rolling så verkar det som att flera tolkar det som ett alternativt regelsystem för skytte. Det tror inte jag är tanken. Det är bara en förklaring att om man har massa identiska vapen som skjuter så behöver man (oftast) inte slå tärningarna en och en.
Senast redigerad av 1 Mortarion, redigerad totalt 11 gånger.

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: Regelfrågor 8th ed

Inlägg av Nurgle »

Revener skrev: Eh ? Man kan väl få ha en åsikt om någonting som verkar vara en miss av GW istället för att tycka att det som är skrivet är lag oavsett hur tramsigt det är. Ja regler följer sällan sunt förnuft, men olika regel system brukar följa en viss linje.

Jag tyckte att saken ifråga var trams, kommer att spela som regeln är skriven. Men förväntar mig kanske att åtminstone någon annan person skulle förstå varför det är trams. Men nej då, alla tar allt så satans gravallvarligt.
Det är trams om något :P

och nej jag tycket inte att alla som ska spela efter vad boken säger ska motivera sig, men de kanske kan motivera varför de tycket det vi pratade om var bra.
Det finns alltid bra och dåliga delar med alla regler, men en del står ju ut mer än andra.


Hm.. tydligen får man inte ha fler quotes i ett inlägg.....
Klart man kan ha olika åsikter.
Jag håller nog med om att regeln inte är trams. Och motivationen är att tanken är klart och tydligt att minska mängden abuse genom att characters får gå separat. Men för att de inte ska bli bortskjutna direkt utan bjuda lite spel så måste den vara närmaste enheten. Så långt allt väl.

Men om man kan låsa upp sagda, skyddande enheter i närstrid för att sen kunna skjuta bort karaktären så är det väldigt enkelt att missbruka det för att åsidosätta den regeln. Alla arméer som kan komma in i charge lätt låser då enkelt upp skyddande enheter och plockar sedan bort karaktären med fokuserad eld från resten av armén.

Därför är det enligt mitt tycke fullt logiskt att det fungerar på det sättet och följer spelsystemet väl.

Användarvisningsbild
Bengt
Inlägg: 479
Blev medlem: 10 mar 2009, 18:46
Ort: Ronneby

Re: Regelfrågor 8th ed

Inlägg av Bengt »

NilssonHarHund skrev:
OhmanJ skrev:Två Chainswords = två extra attacker?
Ja, men bara om modellen har två attacker eller fler i grund. När du väljer att slå minst en attack med chainsword så slår du en till sådan. Har du bara en attack kan du bara slå den med ett av dina chainswords, så bara en bonusattack.
Så tror jag inte det är. Det står bara "Each time the bearer fights...", inget om att de måste använda det vapnet till sina primära attacker.

Användarvisningsbild
NilssonHarHund
Inlägg: 974
Blev medlem: 09 okt 2008, 00:22

Re: Regelfrågor 8th ed

Inlägg av NilssonHarHund »

Bengt skrev:
NilssonHarHund skrev:
OhmanJ skrev:Två Chainswords = två extra attacker?
Ja, men bara om modellen har två attacker eller fler i grund. När du väljer att slå minst en attack med chainsword så slår du en till sådan. Har du bara en attack kan du bara slå den med ett av dina chainswords, så bara en bonusattack.
Så tror jag inte det är. Det står bara "Each time the bearer fights...", inget om att de måste använda det vapnet till sina primära attacker.
Läs andra stycket under 4. Choose melee weapon. Det är bara om man har flera attacker som man kan splittra sina attacker mellan olika vapen. Därifrån fick jag min tolkning.

Användarvisningsbild
NilssonHarHund
Inlägg: 974
Blev medlem: 09 okt 2008, 00:22

Re: Regelfrågor 8th ed

Inlägg av NilssonHarHund »

Men nu när jag läser igen på chainsword så ändrar jag mig. Det torde betyda att man alltid får en extra attack, men alla dessa extra attacker sker med chainsword. I stand corrected.

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Regelfrågor 8th ed

Inlägg av Elevatorlake »

Har ni hunnit till rerolls med modifiers än? I alla fall hade inte jag uppfattat att i ett exempel med en space marine enhet med heavy weapons som går, skjuter och sedan får en reroll to hit från t.ex. Guilliman får inte göra reroll på treor trots att de missar. Tydligen ska logiken vara att jag först slår för att träffa, en trea är egentligen en hit så jag får ingen reroll och sedan applicerar man modifiern med -1 to hit för att ha gått och skjutit med ett heavy weapon.

Det här är vad sista meningen i rerollregeln på s178 betyder.
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Regelfrågor 8th ed

Inlägg av fauh »

Elevatorlake skrev:Har ni hunnit till rerolls med modifiers än? I alla fall hade inte jag uppfattat att i ett exempel med en space marine enhet med heavy weapons som går, skjuter och sedan får en reroll to hit från t.ex. Guilliman får inte göra reroll på treor trots att de missar. Tydligen ska logiken vara att jag först slår för att träffa, en trea är egentligen en hit så jag får ingen reroll och sedan applicerar man modifiern med -1 to hit för att ha gått och skjutit med ett heavy weapon.

Det här är vad sista meningen i rerollregeln på s178 betyder.
Jag har också funderat på det. Modifierar man själva tärningskastet eller vad man träffar på?

Exempel: Necron destroyers som får +1 to hit ifrån overlord. Necron destroyers har reroll på 1or to hit. Jag slår en etta. Får jag rulla om den eller Inte?

Exempel 2: jag har en Necron immortal med tesla vapen. Tesla säger att 6+ to hit är 3 hits istället för en. Jag rullar en 5a. Hur många hits får Jag?

Så som jag förstått det så borde jag inte få rulla om destoyern men få 3 hits ifrån tesla.

Edit för att förtydliga så menar jag att antingen så ger +1 to hit tills ovanstående beteende eller så gör +1 to hit rolls om 3+ till 2+

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Regelfrågor 8th ed

Inlägg av Elevatorlake »

Som jag har förstått det beror det på om det är på en viss tärningssida (typ ettor eller sexor) eller om det är ett resultat (t.ex. 6+).

T.ex. så är perils antingen på dubbelettor eller dubbelsexor, inte på resultatet 2 eller 12. T.ex. får Magnus +2 på sina rolls att lägga psychic powers men det betyder inte att han får perils på 10 (+2 = 12) utan fortfarande på dubbelsexor.

Däremot är necrons tesla på 6+ (inte på sexor) vilket betyder att du får tillgodoräkna dig modifiers så om du får +1 to hit och slår 5 så får du teslaträffarna eftersom det modifierade resultatet blir 6 eller mer.

fauh skrev:
Elevatorlake skrev:Har ni hunnit till rerolls med modifiers än? I alla fall hade inte jag uppfattat att i ett exempel med en space marine enhet med heavy weapons som går, skjuter och sedan får en reroll to hit från t.ex. Guilliman får inte göra reroll på treor trots att de missar. Tydligen ska logiken vara att jag först slår för att träffa, en trea är egentligen en hit så jag får ingen reroll och sedan applicerar man modifiern med -1 to hit för att ha gått och skjutit med ett heavy weapon.

Det här är vad sista meningen i rerollregeln på s178 betyder.
Jag har också funderat på det. Modifierar man själva tärningskastet eller vad man träffar på?

Exempel: Necron destroyers som får +1 to hit ifrån overlord. Necron destroyers har reroll på 1or to hit. Jag slår en etta. Får jag rulla om den eller Inte?

Exempel 2: jag har en Necron immortal med tesla vapen. Tesla säger att 6+ to hit är 3 hits istället för en. Jag rullar en 5a. Hur många hits får Jag?

Så som jag förstått det så borde jag inte få rulla om destoyern men få 3 hits ifrån tesla.

Edit för att förtydliga så menar jag att antingen så ger +1 to hit tills ovanstående beteende eller så gör +1 to hit rolls om 3+ till 2+
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Användarvisningsbild
NilssonHarHund
Inlägg: 974
Blev medlem: 09 okt 2008, 00:22

Re: Regelfrågor 8th ed

Inlägg av NilssonHarHund »

Känns kanske konstigt att det är så när gulleman inte ger rerolls på treor när man skjuter heavy efter att ha gått, men förmodligen är regeln tänkt för att stoppa att captains blir bättre av att enheter rör sig eller skjuter mot saker med cameloine cloaks.

Skriv svar