Regelfrågor 8th ed

Regelfrågor och förslag på husregler
Hogglas
Inlägg: 81
Blev medlem: 21 okt 2016, 18:08

Re: Regelfrågor 8th ed

Inlägg av Hogglas »

Bengt skrev:Två "turns" i rad, så måste vara en av dina och en av motståndarens. Ordningen spelar ingen roll. Notera att på 11-26 så står det "your turn".

Du får bara tillbaka modeller om en förmåga uttryckligen säger det.
Tackar.

Objektivdelen är jag med på och nog egentligen delen med att få tillbaka modeller med. Men hittar inget i reglerna som säger varken det ena eller det andra. Förmågan säger ju att enheten får tillbaka d3 wounds förlorade tidigare i matchen. Om man inte kan få tillbaka modeller utan att det står kan man ju aldrig få tillbaka 3 wounds då man ej kan splittra hur man lägger ut skadan. Missar troligen något uppenbart men vore schysst med en regelhänvisning som hindrar enheten att läka upp till startnivån igen.

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: Regelfrågor 8th ed

Inlägg av Halvar »

Hogglas skrev:
Bengt skrev:Två "turns" i rad, så måste vara en av dina och en av motståndarens. Ordningen spelar ingen roll. Notera att på 11-26 så står det "your turn".

Du får bara tillbaka modeller om en förmåga uttryckligen säger det.
Tackar.

Objektivdelen är jag med på och nog egentligen delen med att få tillbaka modeller med. Men hittar inget i reglerna som säger varken det ena eller det andra. Förmågan säger ju att enheten får tillbaka d3 wounds förlorade tidigare i matchen. Om man inte kan få tillbaka modeller utan att det står kan man ju aldrig få tillbaka 3 wounds då man ej kan splittra hur man lägger ut skadan. Missar troligen något uppenbart men vore schysst med en regelhänvisning som hindrar enheten att läka upp till startnivån igen.
Fast man får 67% chans att få tillbaka två wounds om en modell nu har tagit två innan. Inte något som är särskilt henskt enligt mig.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
Bengt
Inlägg: 479
Blev medlem: 10 mar 2009, 18:46
Ort: Ronneby

Re: Regelfrågor 8th ed

Inlägg av Bengt »

Hogglas skrev:
Bengt skrev:Två "turns" i rad, så måste vara en av dina och en av motståndarens. Ordningen spelar ingen roll. Notera att på 11-26 så står det "your turn".

Du får bara tillbaka modeller om en förmåga uttryckligen säger det.
Tackar.

Objektivdelen är jag med på och nog egentligen delen med att få tillbaka modeller med. Men hittar inget i reglerna som säger varken det ena eller det andra. Förmågan säger ju att enheten får tillbaka d3 wounds förlorade tidigare i matchen. Om man inte kan få tillbaka modeller utan att det står kan man ju aldrig få tillbaka 3 wounds då man ej kan splittra hur man lägger ut skadan. Missar troligen något uppenbart men vore schysst med en regelhänvisning som hindrar enheten att läka upp till startnivån igen.
För att få tillbaka wounds och få tillbaka modeller är två olika förmågor. Zoanthropes kan ge tillbaka wounds, Tervigon kan ge tillbaka modeller. Space Marine Apothecary kan göra båda och det är tydligt beskrivet i hens förmåga hur och när de olika sakerna händer.

Narthecium: At the end of any of your Movement phases, the Apothecary can attempt to heal or revive a single
model. Select a friendly <CHAPTER> INFANTRY or BIKER unit within 3" of the Apothecary. If that unit
contains a wounded model, it immediately regains D3 lost wounds. If the chosen unit contains no wounded
models but one or more of its models have been slain during the battle, roll a D6. On a 4+ a single slain model is
returned to the unit with 1 wound remaining. If the Apothecary fails to revive a model he can do nothing else for
the remainder of the turn (shoot, charge, fight, etc.) as he recovers the gene-seed of the fallen warrior. A unit can
only be the target of the Narthecium ability once in each turn.

Eftersom GW i denna editionen bestämt sig för att nästan alla regler ska vara unika och bara stå på enheterna finns det sällan något centralt att hänvisa till.

Användarvisningsbild
Yabob
Inlägg: 839
Blev medlem: 13 jan 2009, 14:41
Ort: Linköping

Re: Regelfrågor 8th ed

Inlägg av Yabob »

Alla FAQ:s har uppdaterats.
Ordförande i Spelföreningen Dragon's Den

Administrativt ansvarig för LBK

Peem
Inlägg: 6
Blev medlem: 21 mar 2010, 15:13

Re: Regelfrågor 8th ed

Inlägg av Peem »

Skickade det här till GW kundtjäst, hoppas de svarar, men tills dess kanske folket här kan bidra med er kollektiva vishet:

Hi there, I got two rules question concerning Astra Militarum:

1. Should the Tank Commander entry in Index Imperium 2 on page 13 in its "Emergency Plasma vents" ability have the same exception concerning the Executioner Plasma cannon as the Leman Russ Demolisher has in its entry on page 29?

2. If a Infantry unit (Ld 7) is within 6" of both a Regimental standard (+1 Ld) and a Company Commander with the Inspiring Leader warlord trait (+1 Ld) and a Commissar (Ld 8 and nearby units can use his Ld instead of their own). What Leadership value would they use for morale tests?

((PS. ursäkta engelskan men jag orkade inte skriva om allt och jag tror inte engelska är ett problem för er))

Leffegnu
Inlägg: 562
Blev medlem: 22 feb 2015, 19:40
Ort: Växjö

Re: Regelfrågor 8th ed

Inlägg av Leffegnu »

Också en fråga. Anar svaret är ja fast vill vara på den säkra sidan :>

Necrons, Doomsday Ark och Ghost Ark, har i sina beskrivning följande:
A Doomsday ark is a single model equipped with a doomsday cannon and two gauss flayer arrays
A Ghost Ark is a single model equipped with two gauss flayer arrays

Gaus Flayer arrays:
Range - 24"
Type - Rapid Fire 5
S - 4
AP - 1
D - 1

Då det står de har två Gaus Flayer Arrays; betyder det indirekt att en kan antingen panga 2x5 mot en unit och/eller dela upp och panga 1x5 en unit och 1x5 mot en annan unit? :)
Senast redigerad av 1 Leffegnu, redigerad totalt 24 gånger.
In life, war. In death, peace. In life, shame. In death, atonement.
— Final litany of the Litany of Sacrifice, recited by Krieg Korpsmen when entering battle
Success so clearly in view, or is it merely a trick of the light?

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Regelfrågor 8th ed

Inlägg av DHettNeck »

Ja precis, du kan dela upp skotten mot två mål.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Leffegnu
Inlägg: 562
Blev medlem: 22 feb 2015, 19:40
Ort: Växjö

Re: Regelfrågor 8th ed

Inlägg av Leffegnu »

Alright =)

Tack för så snabbt svar :)

Härligt med måndag morgon och veta supporten är igång igen som vanligt :mrgreen:
In life, war. In death, peace. In life, shame. In death, atonement.
— Final litany of the Litany of Sacrifice, recited by Krieg Korpsmen when entering battle
Success so clearly in view, or is it merely a trick of the light?

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Regelfrågor 8th ed

Inlägg av Röde »

Ge mig en bra sidhänvisning på var det tydligt står att man ska betala för varenda liten pryl. Inkl. det alla ex marines har i grundutrustning.

Jag försöker förklara för en kompis...
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: Regelfrågor 8th ed

Inlägg av Halvar »

Röde skrev:Ge mig en bra sidhänvisning på var det tydligt står att man ska betala för varenda liten pryl. Inkl. det alla ex marines har i grundutrustning.

Jag försöker förklara för en kompis...
Tydligt och tydligt vet jag inte men t.ex. index xenos 1, sid 112. Does not include wargear. På special characters står det däremlt includes wargear.

Sen har man exempel på saker som skulle kosta galetom grundutrustningen var gratis. Dark reapers kostar 5 poäng och vapnet som de har, reaper launcher, kostar 31. Reaper launchers kan dock även tas av autarchs. Men ett vapen som inte kan tas av någon annan än rangers är ranger long rifle. Rangern kostar 20 och vapnen noll.
Ja' än't bittä'!

Skriv svar