Uppenbara fel i nya codex.

Regelfrågor och förslag på husregler
Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Uppenbara fel i nya codex.

Inlägg av Mortarion »

Inte en stor sak, men jag noterade just att både Stormhawk interceptor och Stormtalon gunship har en regel som heter "Interceptor". För Stormhawk gör den att man får +1 på to hit rolls mot modeller som kan flyga. För Stormtalon gör den att man får +1 på to hit rolls mot modeller som inte kan flyga.

Jag skulle tro att reglerna är korrekta, men att namnet på regeln för Stormtalon ska vara "Strafing run", vilket motsvarande regel heter för DA-flygarna.

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Uppenbara fel i nya codex.

Inlägg av Flogger »

Angående Malanthrope så är det troligen inte ett misstag. Det skyddar monster medan venomthropes skyddar infanteri. Skulle Malanthrope göra båda delarna skulle venomthropes aldrig spelas, nånsin.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Hybris
Inlägg: 54
Blev medlem: 27 jun 2017, 13:03

Re: Uppenbara fel i nya codex.

Inlägg av Hybris »

Angående Rending Claws så tvivlar jag på att det är en miss att det är gratis - det har kostat 5pts sista utgåvorna så det sänktes bara med 5pts, och du har ett riktigt val att göra - du tappar reroll på 1or och extra attack från dubbla ScyTals. Plus att Flyrant/Walkrant är högst medioker nu.
Rending claws tror jag definitivt är en miss, man kan inte räkna på förra utgåvan där de var nästintill värdelösa och ändå kostade 5 pts. Nu är RC nästan lika bra som Talons och kostar 42 poäng mindre. GW har blivit mycket bättre på att sätta priser på gear, den här matten går inte ihop för mig.

Att spara 42 poäng på att bli marginellt sämre på att slåss (egentligen inte för du tar poison sacs) är inte ett val.

NIB
Inlägg: 263
Blev medlem: 30 maj 2011, 09:48

Re: Uppenbara fel i nya codex.

Inlägg av NIB »

Halvar skrev:
NIB skrev:Angående Rending Claws så tvivlar jag på att det är en miss att det är gratis - det har kostat 5pts sista utgåvorna så det sänktes bara med 5pts, och du har ett riktigt val att göra - du tappar reroll på 1or och extra attack från dubbla ScyTals. Plus att Flyrant/Walkrant är högst medioker nu.
monstrous rending claws, inte rending claws. rending claws kostar 2p.
Jo jag menade monstrous rending claws. Det finns bara två units i nids faction som kan ta dom; Broodlord och Hive Tyrant. Oavsett kostnad för MRC så känns Tyrant som vår svagaste HQ och kommer nog att se lite spel.
Flogger skrev:Angående Malanthrope så är det troligen inte ett misstag. Det skyddar monster medan venomthropes skyddar infanteri. Skulle Malanthrope göra båda delarna skulle venomthropes aldrig spelas, nånsin.
Det är en miss eftersom reglerna inte funkar för modeller som är -1 to hit. Alltså en enhet som är delvis -1 to hit.
En annan sak som diskuterats är poängkostnaden. Det har spekulerats i att den ska kosta 190 istället för 90, men att ettan föll bort i tryck :)
Det är väl som speltestaren Reece säger, den är så nära en auto-include som man kan komma. För monster dör som flugor i 8th ed. Jag gissar att innan turneringsarrangörer har hunnit med att ordna med 8th ed-terräng (minst 3-4 stora LOS-blockande bitar per bord) så blir det svårt spela nidzillalistor.

Hybris
Inlägg: 54
Blev medlem: 27 jun 2017, 13:03

Re: Uppenbara fel i nya codex.

Inlägg av Hybris »

NIB skrev:Jo jag menade monstrous rending claws. Det finns bara två units i nids faction som kan ta dom; Broodlord och Hive Tyrant. Oavsett kostnad för MRC så känns Tyrant som vår svagaste HQ och kommer nog att se lite spel.
Roligt att höra att vi har olika åsikt om Hive Tyrants, jag spelar med 2 och tycke att de andra HQna är ganska muppiga. Ett bra tecken på balanserad design är när man kan ha olika åsikt om vad som är bra :)

NIB
Inlägg: 263
Blev medlem: 30 maj 2011, 09:48

Re: Uppenbara fel i nya codex.

Inlägg av NIB »

Berätta lite om hur du kör - var har du spelat för listor och mot vilket motstånd? Hur såg terrängen ut? Hur har du kittat dina tyrants?

Användarvisningsbild
NilssonHarHund
Inlägg: 974
Blev medlem: 09 okt 2008, 00:22

Re: Uppenbara fel i nya codex.

Inlägg av NilssonHarHund »

NIB skrev:Berätta lite om hur du kör - var har du spelat för listor och mot vilket motstånd? Hur såg terrängen ut? Hur har du kittat dina tyrants?
Men kanske i en annan tråd? ;)

Hybris
Inlägg: 54
Blev medlem: 27 jun 2017, 13:03

Re: Uppenbara fel i nya codex.

Inlägg av Hybris »

NIB skrev:Berätta lite om hur du kör - var har du spelat för listor och mot vilket motstånd? Hur såg terrängen ut? Hur har du kittat dina tyrants?
Sure thing, spelar blandad nids lista, Nidsallad typ:

Hive fleet unicorn

Hive Tyrant -talons x2 -pincer tail -adrenal
Hive Tyrant - Deathspitter Slimerx 4 -pincer tail
Tervigon

18x stealers
18x Horma
5x warriors lashwhip + bonesword -spine fists + adrenal glands
30 termas

Harpy 2x stranglethorn,

3 hiveguards shock
3 ZOANTROPES

Trygon Adrenal glands - Bio-electric pulse -Toxin spike -talons
exocrine Bio cannon - Powerfull limbs
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Terrängen har i stort sätt aldrig spelat roll, inte får cover på nått monster än i den här editionen. Gaunts och stealers skiter i cover...
Möter rätt olika listor: Deldar (blandat med massa raiders), ork semi-hord, Tzenthch (smite spam) mjuka och hårda eldar listor. Listan har som sämst gått Draw.

Användarvisningsbild
Yabob
Inlägg: 839
Blev medlem: 13 jan 2009, 14:41
Ort: Linköping

Re: Uppenbara fel i nya codex.

Inlägg av Yabob »

Hittade en sak till. Magnus, Aspiring Sorcerers och Scarab Occult Sorcerers gör fler mortal wounds med Smite på "10 eller mer". Enligt regeln för Smite är det vid "mer än 10". Jag hade kunnat köpa att det är en Thousands Sons- grej, men då skulle det varit på Ahriman och Exalted Sorcerers också.
Ordförande i Spelföreningen Dragon's Den

Administrativt ansvarig för LBK

Skriv svar