Robotar!

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
Ismeno
Inlägg: 2348
Blev medlem: 12 dec 2011, 10:13

Robotar!

Inlägg av Ismeno »

Har tvingats inse att mina armémålningsdagar tyvärr är över. Försöker fixa till mina HH robotar till en fungerande 40K armé. Så till frågan;
Går det att spela med enbart robotar i en 40K AM armé?

Användarvisningsbild
Lottomannen
Inlägg: 1367
Blev medlem: 26 okt 2011, 12:48

Re: Robotar!

Inlägg av Lottomannen »

Det beror lite på vilken sort. Kataphron Battle Servitors är ett truppval, Kastelan är Elite eller Heavy Support, minns inte säkert vilket. Så det är inga problem där.

Hur det ser ut med vilka FW-enheter som fungerar i 40k har andra bättre koll på än jag.

Edit: Det hade varit så häftigt att se dina robotar "IRL"!
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: Robotar!

Inlägg av Halvar »

Man behöver inte troops för att få till en battleforged armé längre heller. Så man kan köra sina deathwings som vanligt trots att de inte går att göra till troops längre.
Ja' än't bittä'!

Youndi
Inlägg: 307
Blev medlem: 07 apr 2016, 22:13

Re: Robotar!

Inlägg av Youndi »

Allt utom flyers går att göra till en laglig armé så länge du har några HQ också. Det finns formationer med 1 HQ + 3 Heavy, Elite eller Fast. Problemet blir att många turneringar kanske inte tillåter dig att ta en massa såna formationer.

Användarvisningsbild
Naz87
Inlägg: 646
Blev medlem: 26 jun 2013, 22:55
Ort: Stockholm, Sweden

Re: Robotar!

Inlägg av Naz87 »

Youndi skrev:Allt utom flyers går att göra till en laglig armé så länge du har några HQ också. Det finns formationer med 1 HQ + 3 Heavy, Elite eller Fast. Problemet blir att många turneringar kanske inte tillåter dig att ta en massa såna formationer.
Varför skulle en flyer armé inte vara laglig??

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: Robotar!

Inlägg av Halvar »

Youndi skrev:Allt utom flyers går att göra till en laglig armé så länge du har några HQ också. Det finns formationer med 1 HQ + 3 Heavy, Elite eller Fast. Problemet blir att många turneringar kanske inte tillåter dig att ta en massa såna formationer.
Varför skulle turneringsarr klanka ner på deathwing ravenwing o dylikt? Iom att de försöker balansera spelet så ska en troop enhet vara lika poängvärd som en fast attack enhet i ett vakuum.
Ja' än't bittä'!

Robinmtb
Inlägg: 56
Blev medlem: 06 dec 2015, 21:28

Re: Robotar!

Inlägg av Robinmtb »

Genom att bara använda en Auxiliary support detachment per unit du har, vilket vad jag kan läsa mig till är helt regelrätt, så kan du skapa vilken sammansättning som helst bortsett från Lords of war och fortifications (de kan du dock få in med andra detachments om så önskas).

Nackdelen med detta är att det äter upp dina commandpoints, eftersom du går -1 per detachment. Så du kommer få spela med 0 CP.

Detta skulle göra att du slipper ha HQ:s. Annars ska du definitivt köra Spearhed för kastelans, då de är Heavy Support. Då får du dras med 1 HQ per 6 robots dock :)

Newyn
Inlägg: 595
Blev medlem: 14 jun 2012, 10:04

Re: Robotar!

Inlägg av Newyn »

Air wing detachment 3-5 flyer ger 1 cp.
***: Oh, Ultra marines. Men de får väl inte ha så många heavy weapons i devestatorn.
Me: Nää, kör Space Wolf.
***:Ohh, så du kör Space Marines i vanliga fall.
Me: Aldrig kört SM förutom första matchen när jag provade spelet.

Youndi
Inlägg: 307
Blev medlem: 07 apr 2016, 22:13

Re: Robotar!

Inlägg av Youndi »

Ah då hade jag missat att det fanns en formation för flyers också. Jo varför man troligen inte får ta samma formation flera gånger i en turneringsarmé är för att det går att göra rätt brutna arméer på det viset. Tänk en armé med bara castillian robots t.ex.

Robinmtb
Inlägg: 56
Blev medlem: 06 dec 2015, 21:28

Re: Robotar!

Inlägg av Robinmtb »

Youndi skrev:Ah då hade jag missat att det fanns en formation för flyers också. Jo varför man troligen inte får ta samma formation flera gånger i en turneringsarmé är för att det går att göra rätt brutna arméer på det viset. Tänk en armé med bara castillian robots t.ex.
Just det fallet är nog inget som kommer lösas av att man begränsar antalet detachments, då jag i nuläget redan kan trycka in 2 6:or kastelans + HQ och ha 1750 pts i en patrol detachment (och lite troops då för att göra det "lagligt").

Kör man spearhead kan du redan ha 1 HQ + 6*2 Kastelans. Sedan slår man i taket poängmässigt, så jag ser inte hur en begränsning på detachments skulle hjälpa där.

Point being: Det går redan fint att göra "brutna" arméer utan att spamma detachments. It's 8th :D!

Enda anledning till att begränsa detachments är väl om folk börja missbruka CP, men det är väl något vi får vänta och se med.

Skriv svar