look out sir

Regelfrågor och förslag på husregler
Enochia
Inlägg: 598
Blev medlem: 04 nov 2013, 01:33

look out sir

Inlägg av Enochia »

det finns ju många varianter på denna, GSC, tau och massa command squads, man skickar helt sonika vidare wounds från sina karaktärer, men, när gör man det? säg att en karaktär blir skjuten med en lascannon, skickar mab vidare woundet innan eller efter man slår en d6 damage?
spontant vill jag tro att man gör det efter d6, och efter eventuella FNP, men vad säger resten av er?
"average person eats 3 spiders a year" factoid actualy just statistical error. average person eats 0 spiders per year. Spiders Georg, who lives in cave & eats over 10,000 each day, is an outlier adn should not have been counted.

Robinmtb
Inlägg: 56
Blev medlem: 06 dec 2015, 21:28

Re: look out sir

Inlägg av Robinmtb »

Enochia skrev:det finns ju många varianter på denna, GSC, tau och massa command squads, man skickar helt sonika vidare wounds från sina karaktärer, men, när gör man det? säg att en karaktär blir skjuten med en lascannon, skickar mab vidare woundet innan eller efter man slår en d6 damage?
spontant vill jag tro att man gör det efter d6, och efter eventuella FNP, men vad säger resten av er?
Sker inte "look out sir" innan karaktären slår saves? Man slår väl inte damage innan man slagit saves?

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: look out sir

Inlägg av DHettNeck »

Robinmtb skrev:
Enochia skrev:det finns ju många varianter på denna, GSC, tau och massa command squads, man skickar helt sonika vidare wounds från sina karaktärer, men, när gör man det? säg att en karaktär blir skjuten med en lascannon, skickar mab vidare woundet innan eller efter man slår en d6 damage?
spontant vill jag tro att man gör det efter d6, och efter eventuella FNP, men vad säger resten av er?
Sker inte "look out sir" innan karaktären slår saves? Man slår väl inte damage innan man slagit saves?
Precis så är det.

Man skickar bort woundet efter att det successfullt har woundat, detta är FÖRE saves.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Enochia
Inlägg: 598
Blev medlem: 04 nov 2013, 01:33

Re: look out sir

Inlägg av Enochia »

ok, och smite till exempel? kör man en look out sir, och sen slår en d3 på uniten? eller slår man d3 först och skickar vidare 1 och 1

eller får man inte använda look out sir eftersom det inte finns något ti woubd roll?
"average person eats 3 spiders a year" factoid actualy just statistical error. average person eats 0 spiders per year. Spiders Georg, who lives in cave & eats over 10,000 each day, is an outlier adn should not have been counted.

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: look out sir

Inlägg av Mortarion »

Enochia skrev:det finns ju många varianter på denna, GSC, tau och massa command squads, man skickar helt sonika vidare wounds från sina karaktärer, men, när gör man det? säg att en karaktär blir skjuten med en lascannon, skickar mab vidare woundet innan eller efter man slår en d6 damage?
spontant vill jag tro att man gör det efter d6, och efter eventuella FNP, men vad säger resten av er?
Olika enheter har olika regler.

Tau drones säger att man får allokera wounds till dem, vilket sker innan saves. "Allocate" är steg 3 i "resolve attacks" och saves är steg 4.

Space marine company veterans, DE Sslyth, Tyranid tyrant guards och Genestealer cults säger att det sker när modellen "loses a wound", vilket är steg 5, dvs efter saves och slag för damage. Jag skulle tro att det gäller övriga typer av command squads, men jag har inte kollat alla.

Robinmtb
Inlägg: 56
Blev medlem: 06 dec 2015, 21:28

Re: look out sir

Inlägg av Robinmtb »

Enochia skrev:ok, och smite till exempel? kör man en look out sir, och sen slår en d3 på uniten? eller slår man d3 först och skickar vidare 1 och 1

eller får man inte använda look out sir eftersom det inte finns något ti woubd roll?
Vilken enhet är det du vill göra "look out sir" med? Som nämnt ovan finns det olika varianter. Jag vill mest klargöra att det inte finns någon allmän look out sir-regel i 8th. Man måste alltså ha den förmågan på enheten.

Jag kan inte hitta det specifikt beskrivet, men jag vill få det till att man först slår för att se hur många wounds Smite gör (ungefär steg 2 i resolve attacks i andra shooting phase) och sen går vidare som vanligt från det, allokera/"look out sir" etc

Skriv svar