Tre frågor

Regelfrågor och förslag på husregler
Chemos
Inlägg: 17
Blev medlem: 06 jul 2017, 08:35

Tre frågor

Inlägg av Chemos »

1. Den som har deployat klart först får turn one. Att sätta en unit i teleport strike-zon räknas som ett deploymentdrag. Men hur är det om man med en csmarmé har få units och mycket poäng sparade för summoning? En sådan armé skulle i princip jämt få turn one?

2. Om t ex en cultist, med 6+ save, skadas av ett vapen med -1 ap, vad händer? Får han ett save roll eller inte? Jag tänker att en rullad 6a alltid är success och att han får en chans?

3. Om jag har en figur med en power axe i ena näven och lightning claw på den andra, och figuren i fråga har A3 på sitt datasheet, får han slå tre ggr med yxan och sedan tre till med klon?

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Tre frågor

Inlägg av fauh »

1. Javisst.

2. Det fungerar egentligen så att du får ett sämre på ditt armor save så trots att du slår en 6a så gör AP:n den till en 7a vilket är mer än ditt 6+ save.

3. Du får välja hur många attacker av de som står på ditt datasheet som du vill slå med dina vapen. Så har du 3 attacker så får du göra 3 attacker splittat hur du vill mellan dina vapen. Så 3 med ett vapen eller 2 med ett och 1 med det andra i detta fallet.

Neth_Oni
Inlägg: 1772
Blev medlem: 14 okt 2008, 19:26

Re: Tre frågor

Inlägg av Neth_Oni »

1. Ja så är det, man kan bygga sin lista med första rundan i åtanke i 8e. Dock så verkar det ändras (iaf för turneringssyfte) iom kommande chapter approved.

2. Nya AP reducerar armour, så behöver du 7+ så är det ingen idé att rulla. Finns även enheter med 7+ save i grund och får alltså bara save om man på något sätt boostar deras save (ex. cover)

3. Du väljer om du vill slå alla attacker med ett vapen eller fördelar attackerna på de olika vapnen

vart ninjad...

Robinmtb
Inlägg: 56
Blev medlem: 06 dec 2015, 21:28

Re: Tre frågor

Inlägg av Robinmtb »

Chemos skrev:Jag tänker att en rullad 6a alltid är success och att han får en chans?
Motsatta tänket gäller dock! Rullade ettor alltid är fails, oavsett modifiers.

Skriv svar