Vapen och Line of sight

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Vapen och Line of sight

Inlägg av RUNE »

Som en gammal dinosaurie är jag ofta fast i gamla editioner men hade följande fundering...

Fordon. Du har t.ex. en Repulsor med typ jättemånga vapen. Enligt 8 editionens regler så kan jag inte hitta något som säger att man ska spåra "line of sight" från respektive vapen utan bara kontrollera att modellen ser målet. Som jag ser det så kan ett fordon avfyra alla sina vapen mot ett mål (eller flera) även om något vapen skulle sitta så att det vapnet inte har LOS till målet.
Kanske en självklarhet eller så men vad säger ni?

Låt oss steppa upp resonemanget något och ta en flyer. Antag att en flyer har ett potentiellt mål 90 grader höger om sig. Alla vapnen pekar framåt. Som jag ser det så kan Flyern skjuta på målet då det inte står någonting om skottsektorer eller liknade. Rätt?
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Användarvisningsbild
Ismeno
Inlägg: 2348
Blev medlem: 12 dec 2011, 10:13

Re: Vapen och Line of sight

Inlägg av Ismeno »

Rätt!

Asphyxate
Inlägg: 366
Blev medlem: 10 okt 2016, 22:30

Re: Vapen och Line of sight

Inlägg av Asphyxate »

Helt rätt, du kan sticka ut med nosen av ett fordon med resten bakom terräng och få skjuta med alla vapen.

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: Vapen och Line of sight

Inlägg av RUNE »

Tackar för svaren. :)
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Skriv svar