Två puckofrågor om deployment

Regelfrågor och förslag på husregler
Lictor
Inlägg: 279
Blev medlem: 07 maj 2016, 00:59
Ort: Stockholm/Solna

Två puckofrågor om deployment

Inlägg av Lictor »

Skummat regelböcker, faq och forumet men inte hittat något som hjälper mig, så prövar att fråga.

1) Teleport homer för Space Marine Terminators, tar de en deployment drop? "If this unit has a teleport homer, place it anywhere in your deployment zone when your army deploys." Gissar nej eftersom man alternerar att deploya enheter, och det inte är en enhet. Men så spelar jag Space Marines också!

2) Hur räknas enheter i transports för tactical reserves? Man måste ställa upp minst halva armén "on the battlefield". Om jag t.ex har en armé som består av sex enheter, kan jag sätta tre i tactical reserves och sedan deploya en eller två av de resterande i en transport? Dvs egentligen, är de on the battlefield om de är i en transport?
Sebastian Magnusson

Asphyxate
Inlägg: 366
Blev medlem: 10 okt 2016, 22:30

Re: Två puckofrågor om deployment

Inlägg av Asphyxate »

1. Du sätter ut den samtidigt som du deployar Terminator enheten den tillhör vad jag förstått.

2. Ja, en enhet som är i en transport räknas som den är på fältet och därmed deployad. Poängen för dem räknas alltså in i vad du har "on the battlefield". :)

Användarvisningsbild
Bengt
Inlägg: 479
Blev medlem: 10 mar 2009, 18:46
Ort: Ronneby

Re: Två puckofrågor om deployment

Inlägg av Bengt »

Asphyxate skrev:Poängen för dem räknas alltså in i vad du har "on the battlefield". :)
Poängen spelar ingen roll, Tactical Reserves bryr sig bara om antalet enheter.

Keibo
Inlägg: 161
Blev medlem: 30 sep 2016, 20:49

Re: Två puckofrågor om deployment

Inlägg av Keibo »

Bengt skrev:
Asphyxate skrev:Poängen för dem räknas alltså in i vad du har "on the battlefield". :)
Poängen spelar ingen roll, Tactical Reserves bryr sig bara om antalet enheter.
Han menade nog som i poäng för antal enheter på brädet kontra i reserves. Och där räknas t.ex. 3 enheter á 5 tacticals med en captain där alla sitter i en land raider crusader som 1 drop men som 5 enheter på brädet.

Nackdelen med detta är dock att en drop pod med en squad i blir 2 enheter i reservs. Det borde de lösa för just drop pods imo.

Lictor
Inlägg: 279
Blev medlem: 07 maj 2016, 00:59
Ort: Stockholm/Solna

Re: Två puckofrågor om deployment

Inlägg av Lictor »

Ok, då verkar konsensus vara ungefär som jag trodde.

Tack!
Sebastian Magnusson

Skriv svar