Husregler på turneringar

Regelfrågor och förslag på husregler
Konfa
Inlägg: 712
Blev medlem: 11 apr 2010, 12:30

Husregler på turneringar

Inlägg av Konfa »

Har det hunnit etablerats någon praxis på husregler på turneringar ännu? Ex. Blockar en unit i CC skytte på en fri karaktär bakom, och får man rerolla slaget om att börja matchen, eller brukar de husreglas?
Senast redigerad av 1 Konfa, redigerad totalt 9 gånger.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Husregler på turneringar

Inlägg av DHettNeck »

En karaktär i CC blockar helt klart skyttet på en annan karaktär som står längre bort. Detta är tydligt.

Att RRa innan matchen börjat har spelats olika. På SM kommer det inte vara tillåtet, men på TTT var det det på size.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Konfa
Inlägg: 712
Blev medlem: 11 apr 2010, 12:30

Re: Husregler på turneringar

Inlägg av Konfa »

Ja alltså, jag skrev ju husregler av en anledning ;-)

Eller menar du att det ena är otydligare än det andra, och därför husreglats? Det håller jag inte alls med om. Tycker båda är helt rimligt tydliga enligt ordalydelsen, men att båda lämpar sig för en husregel.

Youndi
Inlägg: 307
Blev medlem: 07 apr 2016, 22:13

Re: Husregler på turneringar

Inlägg av Youndi »

Angående skytte på karaktär om det finns enhet som är närmre men i CC så är detta inte "husregel" överhuvudtaget. Det har förtydligats i FAQ av GW själva.

Konfa
Inlägg: 712
Blev medlem: 11 apr 2010, 12:30

Re: Husregler på turneringar

Inlägg av Konfa »

Jag vet inte om något inlägg raderas, men vems påstående svarar du på? Jag frågar om det husreglats. Jag menar inte att det skulle vara en husregel som det spelas enligt regelboken.

Asphyxate
Inlägg: 366
Blev medlem: 10 okt 2016, 22:30

Re: Husregler på turneringar

Inlägg av Asphyxate »

Ser inte varför man skulle husregla det? Är ju en central mekanik i spelet att man kan försvara karaktärer från shooting, vore väldigt weird om de plötsligt gick att bränna av brädet bara för att enheten framför hamnade i CC imo.

Konfa
Inlägg: 712
Blev medlem: 11 apr 2010, 12:30

Re: Husregler på turneringar

Inlägg av Konfa »

Det får man självklart tycka :)

Mitt syfte var egentligen inte att skapa en diskussion om vilka husregler som bör finnas, utan endast en fråga om vilka som finns etablerade, om några.

Asphyxate
Inlägg: 366
Blev medlem: 10 okt 2016, 22:30

Re: Husregler på turneringar

Inlägg av Asphyxate »

Okej, personligen är jag negativ till vad alla arbiträra regler heter. Jag tycker ofta husregler verkar till hordspelares fördel och min åsikt är att såna arméer inte ska premieras. Tror det blir svårt att summera husregler som gäller generellt dock då det är upp till arrangörerna vad de vill ha när det kommer till olika modifikationer och restriktioner. :)

Flygmaskin
Inlägg: 892
Blev medlem: 18 okt 2008, 11:24

Husregler på turneringar

Inlägg av Flygmaskin »

Lite husregler från TTT:

- Första slaget man kan lägga gem på är seize.

- Skogar är oändligt täta och så höga som högsta trädet. (Men man kan se/skjuta igenom dem.)

- Terrängplattor med 3 > väggar = LoS block, 2 < väggar = ruin.
Människomat, till exempel spannmål.

Skriv svar