Nytt system för balansering

Regelfrågor och förslag på husregler
Hybris
Inlägg: 54
Blev medlem: 27 jun 2017, 13:03

Nytt system för balansering

Inlägg av Hybris »

Hej 40k spelare!

Funderar på om svenska scenen kan lära sig lite av hur de kör 40k turneringar i USA just nu.
Har försökt förstå hur deras turnerings system funkat och anmanat det till en svensk variant. Om du har åsikter är det bara att ge feedback, speciellt om du är eller har varit turnerings organisatör.

Viktiga problem som behöver lösas:

*Folk ska kunna spela vad de vill för enheter utan att det bryter spelet.
*Turneringar borde inte vara ett nollsummespel. Siktar på att ha ett system där båda spelarna kan ta poäng utan att det finns en fast mängd poäng i kvoten.
*Se till att ingen spelar en lista som wipar motståndaren tidigt.
*Försöka få folk att spela balanserade listor.

Målet är att lösa alla dessa (plus några till som antagligen inte är påtänkta) bara med hjälp av en VP mall. Mallen kommer straffa spelare som spelar spelar brutna pjäser men vi kommer inte förbjuda något. Vet att detta är minst sagt optimistiskt, men allt går att modda.

Här är länken till dokumentet:
Image

Användarvisningsbild
Naz87
Inlägg: 646
Blev medlem: 26 jun 2013, 22:55
Ort: Stockholm, Sweden

Re: Nytt system för balansering

Inlägg av Naz87 »

Nu förstår jag inte riktigt hur du menar. Allt jag hört om amerikanska turneringar är att dom har en hel del att lära om hur vi gör i Sverige.

Hybris
Inlägg: 54
Blev medlem: 27 jun 2017, 13:03

Re: Nytt system för balansering

Inlägg av Hybris »

Naz87 skrev:Nu förstår jag inte riktigt hur du menar. Allt jag hört om amerikanska turneringar är att dom har en hel del att lära om hur vi gör i Sverige.
Neh, vi har nog ett mycket mer balanserat system här. Men våra system bygger på restriktioner som förbjuder/begränsar att man använder vissa enheter. tanken är om vi kan släppa allt fritt, inga restriktioner, men missions och sättet man drar in VP på bestämmer vilka enheter som är smarta att spela.
Detta är mest en tanke för att se om man kan damma av de där modellerna som man inte kunnat spela de senast åren för att de är för bra. Hade varit ballt att spela med named characters igen :)

Asphyxate
Inlägg: 366
Blev medlem: 10 okt 2016, 22:30

Re: Nytt system för balansering

Inlägg av Asphyxate »

Hybris skrev:
Naz87 skrev:Nu förstår jag inte riktigt hur du menar. Allt jag hört om amerikanska turneringar är att dom har en hel del att lära om hur vi gör i Sverige.
Neh, vi har nog ett mycket mer balanserat system här. Men våra system bygger på restriktioner som förbjuder/begränsar att man använder vissa enheter. tanken är om vi kan släppa allt fritt, inga restriktioner, men missions och sättet man drar in VP på bestämmer vilka enheter som är smarta att spela.
Detta är mest en tanke för att se om man kan damma av de där modellerna som man inte kunnat spela de senast åren för att de är för bra. Hade varit ballt att spela med named characters igen :)
Inte sett så många turneringar har överdrivna restriktions i 8th. De flesta jag intresserat mig för så har det iaf vart fritt med named characters och super heavies. Sedan är Forge World antingen ja eller nej helt enkelt. Vilket jag tycker är väldigt nice. Blir man avskräckt från att anmäla sig för att man måste vara en matematiker för att klara av att göra en lista så är någonting fel imo.

Flygmaskin
Inlägg: 892
Blev medlem: 18 okt 2008, 11:24

Re: Nytt system för balansering

Inlägg av Flygmaskin »

Länken funkar inte för mig, men jag har ju fått den på annat håll.

Tycker det skulle vara helt awesome om man får det att funka!
Människomat, till exempel spannmål.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Nytt system för balansering

Inlägg av DHettNeck »

Jag gillar att ni försöker er på något nytt. Dock gillar jag inte alls att man inte delar på en fast summa poäng, det leder bara till orättvisor och ojämlikheter mellan matcher. Spontant tror jag det kan funka bra om man spelar enligt detta, kollar diffen mellan spelarna på slutet och det översätts till Battle point via en tabell som vanligt.

För skall det vara turneringsuppdrag, då kan max-mängden poäng man kan få inte ha att göra med vilka modeller motståndaren valt att ha i sin armé.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: Nytt system för balansering

Inlägg av Nurgle »

Länken fungerar inte? I vart fall inte i Tapatalk..

Hybris
Inlägg: 54
Blev medlem: 27 jun 2017, 13:03

Re: Nytt system för balansering

Inlägg av Hybris »

Det var inte lätt att bifoga en fil här :)

Testa denna:
https://drive.google.com/open?id=1JUDmK ... lLNIA_UAUp

Jonke
Inlägg: 578
Blev medlem: 06 maj 2012, 21:14

Re: Nytt system för balansering

Inlägg av Jonke »

Kan du förklara lite hur det är tänkt att din idé ska motverka obalans?

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Nytt system för balansering

Inlägg av Katarsis »

Jag förstår inte riktigt hur detta hjälper något. Visst, man få lite extra poäng för att döda bra saker, men samtidigt så klumpar man t.ex. ihop en massa modeller som egentligen inte är jämförbara. Gulliman är inte jämförbar med Logan, Celestine med Harker, Stormraven med Stormtalon, osv. Så man får massa extrapoäng för att döda ganska dåliga saker också. Samtidigt så straffas man inte för att ta de bra valen istället för de dåliga (eftersom man inte förlorar poäng på att motståndaren får poäng), så varför spela med något som är sämre?

Vidare så gillar jag inte alls tanken på att cappa KP till max tre i rundan. Vad för bra skall det leda till? Antingen så kommer man bli tvingad att leka runt med motståndarens enheter, döda tillräckligt med modeller för att de skall bli ofarliga, och sedan döda exakt tre enheter i rundan. Alternativt så har man inte råd att låta ett par modeller i varje enhet leva, och då måste man döda fler än tre enheter per runda. Oavsett så straffas man för att döda saker, vilket känns jättekonstigt.

Jag förstår lite vad man tror sig uppnå med att inte dela ut så mycket poäng de första rundorna (mer balanserade arméer, spela lite board-control, osv), men jag tror bara att man förskjuter alpha-striken till runda tre istället. I detta system så kommer man bara göra listor som kan göra lite skada på avstånd i en runda eller två, och sedan sätta in det tunga artilleriet. Absolut, de bra listorna blir lite mer annorlunda mot de bra listorna i orestrikterad 40k, men spelet kommer vara precis lika obalanserat.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Skriv svar