Det går inte att balansera special karaktärer mellan codex. Om jag hade skrivit mallen för Gothcon turneringen hade jag kapat allt: named characters, LoWs, infört highlander och tom tagit bort faktioner. Precis som i TTT.Katarsis skrev:Jag förstår inte riktigt hur detta hjälper något. Visst, man få lite extra poäng för att döda bra saker, men samtidigt så klumpar man t.ex. ihop en massa modeller som egentligen inte är jämförbara. Gulliman är inte jämförbar med Logan, Celestine med Harker, Stormraven med Stormtalon, osv. Så man får massa extrapoäng för att döda ganska dåliga saker också. Samtidigt så straffas man inte för att ta de bra valen istället för de dåliga (eftersom man inte förlorar poäng på att motståndaren får poäng), så varför spela med något som är sämre?
Den extremt snabbt ihopkastade mallen där är ett test för att se om det finns idéer vi kan använda för att balansera turneringar för att folk ska kunna spela de modeller de vill. Utan komp och med så lite restriktioner som möjligt. Givetvis kommer saker som flyers, LoWs och allianser ha några typer av restriktioner. Jag tror inte för en sekund att det kommer bli lätt.
Detta är direkt för att motverka att någon bygger wipe-listor som jag beskrev i början av inlägget. De gjorde samma sak i USA för att de märkte att folk spelade listor som bara gick ut på att döda allt före turn 3 och sen tänka på objektiv. Om du lyckas bygga en lista som bekvämt kan skjuta ut max antalet killpoints per runda, grattis, det är så man vinner. Jag kan lova att din motspelare kommer ha roligare än om du spelade en Behemoth döds-drop eller SM flygpark.Katarsis skrev:Vidare så gillar jag inte alls tanken på att cappa KP till max tre i rundan. Vad för bra skall det leda till? Antingen så kommer man bli tvingad att leka runt med motståndarens enheter, döda tillräckligt med modeller för att de skall bli ofarliga, och sedan döda exakt tre enheter i rundan. Alternativt så har man inte råd att låta ett par modeller i varje enhet leva, och då måste man döda fler än tre enheter per runda. Oavsett så straffas man för att döda saker, vilket känns jättekonstigt.
För att förtydliga hela tänket:
*Folk ska kunna spela vad de vill för enheter utan att det bryter spelet. Men vi balanserar missions/VP mallen så det inte är optimalt att spela spelets hårda enheter. tex så ger flyers, LoWs och named characters bort VP om de dör. Du kan spela med dem men riskerar att ge någon rätt mycket VP om du torskar en match.
*Turneringar borde inte vara ett nollsummespel. Detta är bara psykologi, det är inte skoj att förlora. Att berätta för din polare att du drog in 9VP efter en match är roligare än att säga att du förlorade 9-11. Vissa spelare älskar dock hela grejen med att krossa sin motståndare och se deras tårfyllda ögon efter en wipe runda 1. Det här systemet kommer inte gynna den typen av spelare.
*Se till att ingen spelar en lista som wipar motståndaren tidigt. Om du wipar din motståndare runda 1 kommer du inte kunna ta lika mycket VP för det är max 1 kp runda 1. Det blir ganska dumt att bygga en wipe lista.
*Försöka få folk att spela balanserade listor. En välrundad lista med lite av allt ska vara optimalt. Detta har är svårt att få in med en VP mall, det hänger mer på missions. Tex så kanske bara troops är scoring i ett mission. etc..
Bara för att förklara, jag vet att det finns ENORMA kryphål i det här systemet. Men det kommer det finnas i nästan allt vi bygger. Att balansera en turnering är ett projekt där man ska valla 100 spelare att inte ta de bästa valen i sitt codex för spelet blir ganska brutet då. Men vad man än har för restriktioner så är människor otroligt bra på problemlösning, vi är skapta för det. Målet blir därför inte att hitta perfekt balans, utan att se till att spelare har så roligt som möjligt.