Nytt system för balansering

Regelfrågor och förslag på husregler
Hybris
Inlägg: 54
Blev medlem: 27 jun 2017, 13:03

Re: Nytt system för balansering

Inlägg av Hybris »

Katarsis skrev:Jag förstår inte riktigt hur detta hjälper något. Visst, man få lite extra poäng för att döda bra saker, men samtidigt så klumpar man t.ex. ihop en massa modeller som egentligen inte är jämförbara. Gulliman är inte jämförbar med Logan, Celestine med Harker, Stormraven med Stormtalon, osv. Så man får massa extrapoäng för att döda ganska dåliga saker också. Samtidigt så straffas man inte för att ta de bra valen istället för de dåliga (eftersom man inte förlorar poäng på att motståndaren får poäng), så varför spela med något som är sämre?
Det går inte att balansera special karaktärer mellan codex. Om jag hade skrivit mallen för Gothcon turneringen hade jag kapat allt: named characters, LoWs, infört highlander och tom tagit bort faktioner. Precis som i TTT.
Den extremt snabbt ihopkastade mallen där är ett test för att se om det finns idéer vi kan använda för att balansera turneringar för att folk ska kunna spela de modeller de vill. Utan komp och med så lite restriktioner som möjligt. Givetvis kommer saker som flyers, LoWs och allianser ha några typer av restriktioner. Jag tror inte för en sekund att det kommer bli lätt.
Katarsis skrev:Vidare så gillar jag inte alls tanken på att cappa KP till max tre i rundan. Vad för bra skall det leda till? Antingen så kommer man bli tvingad att leka runt med motståndarens enheter, döda tillräckligt med modeller för att de skall bli ofarliga, och sedan döda exakt tre enheter i rundan. Alternativt så har man inte råd att låta ett par modeller i varje enhet leva, och då måste man döda fler än tre enheter per runda. Oavsett så straffas man för att döda saker, vilket känns jättekonstigt.
Detta är direkt för att motverka att någon bygger wipe-listor som jag beskrev i början av inlägget. De gjorde samma sak i USA för att de märkte att folk spelade listor som bara gick ut på att döda allt före turn 3 och sen tänka på objektiv. Om du lyckas bygga en lista som bekvämt kan skjuta ut max antalet killpoints per runda, grattis, det är så man vinner. Jag kan lova att din motspelare kommer ha roligare än om du spelade en Behemoth döds-drop eller SM flygpark.

För att förtydliga hela tänket:

*Folk ska kunna spela vad de vill för enheter utan att det bryter spelet. Men vi balanserar missions/VP mallen så det inte är optimalt att spela spelets hårda enheter. tex så ger flyers, LoWs och named characters bort VP om de dör. Du kan spela med dem men riskerar att ge någon rätt mycket VP om du torskar en match.
*Turneringar borde inte vara ett nollsummespel. Detta är bara psykologi, det är inte skoj att förlora. Att berätta för din polare att du drog in 9VP efter en match är roligare än att säga att du förlorade 9-11. Vissa spelare älskar dock hela grejen med att krossa sin motståndare och se deras tårfyllda ögon efter en wipe runda 1. Det här systemet kommer inte gynna den typen av spelare.
*Se till att ingen spelar en lista som wipar motståndaren tidigt. Om du wipar din motståndare runda 1 kommer du inte kunna ta lika mycket VP för det är max 1 kp runda 1. Det blir ganska dumt att bygga en wipe lista.
*Försöka få folk att spela balanserade listor. En välrundad lista med lite av allt ska vara optimalt. Detta har är svårt att få in med en VP mall, det hänger mer på missions. Tex så kanske bara troops är scoring i ett mission. etc..

Bara för att förklara, jag vet att det finns ENORMA kryphål i det här systemet. Men det kommer det finnas i nästan allt vi bygger. Att balansera en turnering är ett projekt där man ska valla 100 spelare att inte ta de bästa valen i sitt codex för spelet blir ganska brutet då. Men vad man än har för restriktioner så är människor otroligt bra på problemlösning, vi är skapta för det. Målet blir därför inte att hitta perfekt balans, utan att se till att spelare har så roligt som möjligt.

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: Nytt system för balansering

Inlägg av Nurgle »

+1 på allt vad Katarsis sa.

Jag gillar tanken och kul idé. Men tror inte det skulle ge önskad effekt. Dessutom är ju stor variation i missions roligt, vilket man tappar delvis.
Personligen skulle jag föredra den gamla vapendragaren komp. De mest balanserade, roligaste & mesta nagelbitande för pengarna har varit i swekompade matcher.

Men så tycker jag också det är kul att ligga på kvällen och räkna fram och tillbaka...

Johannesson
Inlägg: 669
Blev medlem: 15 okt 2010, 02:07
Ort: Helsingborg

Re: Nytt system för balansering

Inlägg av Johannesson »

Jag tror kul matcher i 8th kräver att man hämtar inspiration från GWs scenarios med moddar dem lite, särskilt att kombinera olika delar - maelstrom, KP, objektiv och någon twist i samma scenario.

Ännu viktigare tror jag det är att man har betydligt mycket mer terräng på spelplanen än förr, särskilt LoS blockerande terräng. Terrängen ska helst även typ dela upp spelplanen i mindre områden där delar av spelarnas arméer kämpar utan att fritt se, eller bli sedd från, allt på övriga spelplanen. Sen tror jag exempelvis intakta byggnader man förflyttar sig inuti med regler som bl.a hindrar artilleri och har mycket väggar utan hål vore bra... Scrath-built terrain (s 251) ger ju stor frihet :)

*Folk ska kunna spela vad de vill samt att de ska spela balanserade listor - kanske kan lösas med kluriga scenarios
*Ingen spelar en lista som wipar motståndaren tidigt - löses med mer (och bättre spelteknisk) terräng
*Turneringsmatcher borde inte vara ett nollsummespel - jo...

Många av de superhårda enheterna (eller grupper av enheter) är hårda mycket för att de ser att komma åt stora delar av spelplanen från sin position. Fundera lite hur 40k skulle vara med mycket, mycket mer (och större) terräng på borden. Jag tror andra typer av listor hade dykt upp :)
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover

Asphyxate
Inlägg: 366
Blev medlem: 10 okt 2016, 22:30

Re: Nytt system för balansering

Inlägg av Asphyxate »

Johannesson skrev:Jag tror kul matcher i 8th kräver att man hämtar inspiration från GWs scenarios med moddar dem lite, särskilt att kombinera olika delar - maelstrom, KP, objektiv och någon twist i samma scenario.

Ännu viktigare tror jag det är att man har betydligt mycket mer terräng på spelplanen än förr, särskilt LoS blockerande terräng. Terrängen ska helst även typ dela upp spelplanen i mindre områden där delar av spelarnas arméer kämpar utan att fritt se, eller bli sedd från, allt på övriga spelplanen. Sen tror jag exempelvis intakta byggnader man förflyttar sig inuti med regler som bl.a hindrar artilleri och har mycket väggar utan hål vore bra... Scrath-built terrain (s 251) ger ju stor frihet :)

*Folk ska kunna spela vad de vill samt att de ska spela balanserade listor - kanske kan lösas med kluriga scenarios
*Ingen spelar en lista som wipar motståndaren tidigt - löses med mer (och bättre spelteknisk) terräng
*Turneringsmatcher borde inte vara ett nollsummespel - jo...

Många av de superhårda enheterna (eller grupper av enheter) är hårda mycket för att de ser att komma åt stora delar av spelplanen från sin position. Fundera lite hur 40k skulle vara med mycket, mycket mer (och större) terräng på borden. Jag tror andra typer av listor hade dykt upp :)
Absolut hade balanserat jättemycket med mer/bättre terräng bara tror jag. Efter att ha kikat lite på blood angels känns dem som en armé som hade vart kung. Inte så kul och få los chargande Death Company med 3d6 charge in i era äckliga Dark Reapers! ;)

Skriv svar