När slår man egentligen antal attacker för random attacks?

Regelfrågor och förslag på husregler
Konfa
Inlägg: 712
Blev medlem: 11 apr 2010, 12:30

När slår man egentligen antal attacker för random attacks?

Inlägg av Konfa »

I vilket steg slår man egentligen antalet attacks för någon som har random attacks, eller ex. ett vapen som ger ett extra antal attacker? Enligt s. 175 är det när "the unit makes attacks". Men när är det egentligen?

Spontant tänkte jag att det borde vara först när det är dags att börja rulla tärningar för to hit, men det skulle i CC innebära att det är i steg 4 Choose Melee Weapon, eller 5 Resolve Close Combat Attacks. Det skulle ju dock innebära att en ensam spawn (för att slippa problemet med mer än en modell), i steg 3 "Choose targets" inte säkert har "more than one close combat attack", och den behöver ju fler än en för att få splitta.

Hur har ni spelat det? Det är ju möjligt att tanken är att GW med "makes attacks" menar när man selectar unitet för att börja proceduren för att få anfalla, vilket skulle betyda att man rulla i steg 1 och då vet om spawnen har fler än en attack i steg 3 när den har chans att designera fler än ett target. Spawnen får med den tolkningen då välja mer än ett mål.

Jag tänkte ju först så sent som möjligt, men lutar nu istället åt så tidigt som möjligt, alltså i steg 1.

Ett svar kan ju finnas i en jämförelse med reglerna för spawns och possessed. Spawns har D6 attacker på sitt sheet, vilket ska rollas en per modell enligt reglerna, medan possessed har "-" och istället en regel som säger att det ska rolla en gemensam D3 för unitet. Det blir därför en skillnad mellan unitsen i hur många tärningar man ska slå. Possessed ska också uttryckligen enligt sin regel slå det slaget så fort de blir selectade, och då i steg 1, men jag är oklar på om det är tänkt att avvika från grundreglerna, eller istället förtydligar att det är tanken med alla randomattacker. (Att de har - istället för D3 på sheetet påverkar också hur de kan modifieras, men det är nog irrelevant här utöver att det är en till skillnad från spawns.)

Spawns randomförmåga, som kan ge dem extra attacker, ap osv. ska också rollas när spawnen "makes close combat attacks", så det bör ske vid samma tillfälle om det hjälper tolkningen åt endera håll.

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: När slår man egentligen antal attacker för random attack

Inlägg av Elevatorlake »

Som du är inne på, säger det inte sig självt att du måste göra det innan du väljer mål eftersom du inte kan allokera attacker mellan olika mål om du inte vet hur många attacker du har att allokera?
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Konfa
Inlägg: 712
Blev medlem: 11 apr 2010, 12:30

Re: När slår man egentligen antal attacker för random attack

Inlägg av Konfa »

Jag lutar ju ditåt, men när jag bollat upp det med andra har det varit tydligt att alla inte läser det så utan exempelvis resonerar att modeller med random attacker inte får allokera till mer än ett mål just därför.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: När slår man egentligen antal attacker för random attack

Inlägg av DHettNeck »

Man lär ju garanterat behöva bestämma mängden attacker innan man allokerar dom, sen exakt när innan spelar kanske mindre roll?
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Konfa
Inlägg: 712
Blev medlem: 11 apr 2010, 12:30

Re: När slår man egentligen antal attacker för random attack

Inlägg av Konfa »

Kan väl eventuellt bli relevant i någon specialsituation, görs det direkt när den aktiveras får man ju veta det innan man pilar ex., men min huvudfråga var främst om det skulle göras innan eller efter allokering. Eftersom jag inte hittar riktigt när det bör göras, men tycker att det borde ske innan allokering och de två stegen då är aktiveringen eller pile in, så tänker jag mig att det bör rollas vid aktiveringen.

Skriv svar