"Baskontakt" och modeller utan bas

Regelfrågor och förslag på husregler
Asphyxate
Inlägg: 366
Blev medlem: 10 okt 2016, 22:30

Re: "Baskontakt" och modeller utan bas

Inlägg av Asphyxate »

DHettNeck skrev:Modeller med baser mäter alltid till och från bas, står tidigare i regelboken.
Ja dem mäter till och från bas men conceptet baskontakt är helt skrotat mot "within 1"". :)

Till min vetskap kan monster på grundnivå inte meleea något som står på plan 2 i en byggnad. Vilket är rätt nice då infanteri behöver den lilla buffen.

Konfa
Inlägg: 712
Blev medlem: 11 apr 2010, 12:30

Re: "Baskontakt" och modeller utan bas

Inlägg av Konfa »

Inte helt skrotat i negativ bemärkelse. Som i ursprungsfrågan så är min fråga var man måste stanna, inte var man behöver nå.

Ex. Kan jag kila in dragoons långsmala baser några tum under en falcon för att komma åt ett objektiv?

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: "Baskontakt" och modeller utan bas

Inlägg av DHettNeck »

Ja, det tycker jag man får. På samma sätt som man får gå under vingarna på flygplan osv.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Konfa
Inlägg: 712
Blev medlem: 11 apr 2010, 12:30

Re: "Baskontakt" och modeller utan bas

Inlägg av Konfa »

Samma med rhinos och andra med skevt skrov?

Asphyxate
Inlägg: 366
Blev medlem: 10 okt 2016, 22:30

Re: "Baskontakt" och modeller utan bas

Inlägg av Asphyxate »

Konfa skrev:Samma med rhinos och andra med skevt skrov?
Ja, sålänge du respekterar din motståndares paintjobs och inte går i fysiskt kontakt mellan figurerna tycker jag det är fine. :)

Konfa
Inlägg: 712
Blev medlem: 11 apr 2010, 12:30

Re: "Baskontakt" och modeller utan bas

Inlägg av Konfa »

Asphyxate skrev:Ja, sålänge du respekterar din motståndares paintjobs och inte går i fysiskt kontakt mellan figurerna tycker jag det är fine. :)
:)

Arrack
Inlägg: 17
Blev medlem: 18 feb 2016, 09:05

Re: "Baskontakt" och modeller utan bas

Inlägg av Arrack »

Eldar skimmers har Hover tank regeln som säger uttryckligen att man ska mäta till hullet och inte basen.

Konfa
Inlägg: 712
Blev medlem: 11 apr 2010, 12:30

Re: "Baskontakt" och modeller utan bas

Inlägg av Konfa »

Visst, men vilken slutsats drar du av den regeln här? Det blir ju samma fråga som för fordon utan bas, som då också mäter till hullet?

Jag tänker mig att problemställningen kan sammanfattas till om man i sådana fall möter i 2D, och tänker sig att hullet upptar en platt struktur på marken som motsvarar en "bas", eller om det är 3d som gäller och man får kila in under osv.

Skriv svar