"Baskontakt" och modeller utan bas

Regelfrågor och förslag på husregler
Konfa
Inlägg: 712
Blev medlem: 11 apr 2010, 12:30

"Baskontakt" och modeller utan bas

Inlägg av Konfa »

Borta över julhelgen, men fastnat i en regeltanke. Hur ska man spela base to base i 8ed för modeller utan bas?

Får man som anfallare kila in baser under ex en lemans eller rhinos vinklade front eller ska man stanna så att man står i kontakt där rhinon hade varit om fronten går hela vägen ner till marken? Lite som att man basar upp mot en tvådimensionell rhino sedd uppifrån. Instinktivt känns den senare varianten rimligare, men ingen känns helt utsluten och jag hittar inget i regelböckerna jag har på mobilen.

Finns säkert modeller med skevare utformning som ger märkligare resultat. Men även i det här fallet kan det ju kanske ge nån extra tum eller mer.

Användarvisningsbild
Bengt
Inlägg: 479
Blev medlem: 10 mar 2009, 18:46
Ort: Ronneby

Re: "Baskontakt" och modeller utan bas

Inlägg av Bengt »

Det närmsta i reglerna är nog (från Tools of War marginalanteckningen)
"If
a model does not have a
base, such is the case with
many vehicles, measure to
and from the closest point
of that model’s hull instead."

och från Designers commentary
"Q: When a model does not have a base,
as is the case with many vehicles, what
exactly is the ‘hull’ of the model?
A: The hull of these models refers to
the main body of the model. It does not
include things such as turrets, sponsons,
aerials, banners, spikes etc. If there is still
doubt, we recommend both players agree
about what constitutes the hull of such
models before the battle begins."

Så egentligen måste modellen med bas fysiskt röra hull för base-to-base eller vara inom 1" från hull på fordonet för att boxas. Det blir ju dock lite konstigt ibland, tex en Eldar skimmer med "Hover tank" regeln (särskilt om den har ett av de längre skaften på flygbasen), eller en Defiler (ben och armar räknas inte som jag tolkar kommentaren).

Konfa
Inlägg: 712
Blev medlem: 11 apr 2010, 12:30

Re: "Baskontakt" och modeller utan bas

Inlägg av Konfa »

Märkligt. Om de inte förutsätter att man mäter i 2d, blir det inte så att man inte ens kan nå vissa skimmers eftersom man mäter från basen på de som chargear?

Spontant blir jag också förvånad över att ex sponsons får vara inom 1" från fienderna när man klämmer sig förbi. Eller menar de själva sponsonvapnet?

Asphyxate
Inlägg: 366
Blev medlem: 10 okt 2016, 22:30

Re: "Baskontakt" och modeller utan bas

Inlägg av Asphyxate »

Base contact används ju inte längre dock utan är ju alltid within 1". Sen får de bakom slåss om de är inom 1" från en modell som i sin tur är inom 1". Teorin blir väl att göra meleen simplare och mindre optimerande. Ibland tycker jag nästan man får in fler killar om man inte går fram till kontakt med bas.

Konfa
Inlägg: 712
Blev medlem: 11 apr 2010, 12:30

Re: "Baskontakt" och modeller utan bas

Inlägg av Konfa »

Om vi inte begränsar till typsituationen tänker jag att det kan uppkomma en hel del luckor där det kan spelacroll. Ex. Nån försöker blocka en Leman med obsec från ett objektiv - om sponsonsen inte räknas blir det lättare att stänga den ute. Alternativt en rhino som försöker låsa ut från ett objektiv. Kan man anfalla hela vägen in under skrovet har den ju svårare att låsa ut folk eftersom den har en mindre "stoppyta".

Alternativt som i fallet ovan, tvingas du gå nästan under en högre skimmer för att nå inom 1", eller räcker det med 2d-projektionen. Det kan ju påverka hur många attacker du får in.

Användarvisningsbild
Bengt
Inlägg: 479
Blev medlem: 10 mar 2009, 18:46
Ort: Ronneby

Re: "Baskontakt" och modeller utan bas

Inlägg av Bengt »

Konfa skrev:Alternativt som i fallet ovan, tvingas du gå nästan under en högre skimmer för att nå inom 1", eller räcker det med 2d-projektionen. Det kan ju påverka hur många attacker du får in.
Den längsta av GWs skimmer pinnar är 39 mm effektiv (dvs utan den biten som ska in i hålet på skimmern). Så modeller med bas kan inte komma inom 1" från hull på en modell med Hover Tank regeln eller liknande eftersom de bara får mäta från sina baser. Då jag är övertygad om att Wave Serpents etc inte är tänkta att vara nästan helt immuna mot närstrid så får man nog se till att diskutera med motståndaren/TO hur man ska mäta om någon har långa pinnar.

Niklas malmborg
Inlägg: 61
Blev medlem: 08 sep 2017, 20:47

Re: "Baskontakt" och modeller utan bas

Inlägg av Niklas malmborg »

skummade igenom regelboken lite och kunde inte se att det står "base" någonstans när det gäller att komma fram eller slåss i close combat utan det står "model" så är väl bara att modellen ska vara inom 1" ?
vet att många kör så och t.ex. trygons kan då slå på infanteri på andra våningen i en ruin och om de står för nära kanten

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: "Baskontakt" och modeller utan bas

Inlägg av DHettNeck »

Modeller med baser mäter alltid till och från bas, står tidigare i regelboken.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Niklas malmborg
Inlägg: 61
Blev medlem: 08 sep 2017, 20:47

Re: "Baskontakt" och modeller utan bas

Inlägg av Niklas malmborg »

ah jag får skumma effektivare

Konfa
Inlägg: 712
Blev medlem: 11 apr 2010, 12:30

Re: "Baskontakt" och modeller utan bas

Inlägg av Konfa »

Bengt skrev: Den längsta av GWs skimmer pinnar är 39 mm effektiv (dvs utan den biten som ska in i hålet på skimmern). Så modeller med bas kan inte komma inom 1" från hull på en modell med Hover Tank regeln eller liknande eftersom de bara får mäta från sina baser. Då jag är övertygad om att Wave Serpents etc inte är tänkta att vara nästan helt immuna mot närstrid så får man nog se till att diskutera med motståndaren/TO hur man ska mäta om någon har långa pinnar.
Precis det jag kanske lite kortfattat tänkte i min andra post.

Skriv svar