Steel behemoth och overwatch

Regelfrågor och förslag på husregler
Niklas malmborg
Inlägg: 61
Blev medlem: 08 sep 2017, 20:47

Steel behemoth och overwatch

Inlägg av Niklas malmborg »

Har hamnat i en liten debatt om baneblade overwatch och deras regel Steel behemoth och tänkte att ni här kan dissekera det åt mig ( för att tydliggöra.. frågan är. Kan en baneblade skjuta overwatch om det finns enemy models inom 1" från den )

Overwatch säger : a target unit can potentially fire overwatch several times a turn, though it cannot fire if there are any enemy models within 1" of it.

Låter ganska klart.. problemet här är menas det att "it cannot fire" Eller "it cannot fire overwatch ?
För då kommer vi till Steel behemoth

Steel behemoth säger : It can also still fire it's weapons if enemy units are within 1" of it

Hade de skrivit i overwatch regeln att "it cannot fire overwatch" så hade detta inte varit ett problem men genom att de skrivit bara "fire" så har denna diskussion uppstått

Så vad tycks ?

Apocswe
Inlägg: 613
Blev medlem: 30 mar 2010, 05:14

Re: Steel behemoth och overwatch

Inlägg av Apocswe »

Hur är hela Steel behemoth regeln skriven?

Niklas malmborg
Inlägg: 61
Blev medlem: 08 sep 2017, 20:47

Re: Steel behemoth och overwatch

Inlägg av Niklas malmborg »

This model does not suffer the penalty for moving and firing Heavy weapons. This model can Fall Back in the Movement phase and still shoot and/or charge during its turn. It can also still fire its weapons if enemy units are within 1" of it (but only it twin heavy bolter or twin heavy flamer can target units that are within 1" of it -- its other guns must target other units). In addition this model only gains a bonus to its save in cover if at least half of the model is obscured from the firer.

Och overwatch regler i fullo

Image

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: Steel behemoth och overwatch

Inlägg av Halvar »

det står ju inte att den kan göra overwatch så då borde den inte kunna göra overwatch.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Steel behemoth och overwatch

Inlägg av Röde »

Utan att vara någon regelguru så skulle jag säga att Banebladeregeln trumfar overwatchregeln och att du får skjuta. Den ignorerar ju modeller inom1".
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
Naz87
Inlägg: 646
Blev medlem: 26 jun 2013, 22:55
Ort: Stockholm, Sweden

Re: Steel behemoth och overwatch

Inlägg av Naz87 »

Röde skrev:Utan att vara någon regelguru så skulle jag säga att Banebladeregeln trumfar overwatchregeln och att du får skjuta. Den ignorerar ju modeller inom1".
Håller med röde.
Det står tydligt att den får skjuta med modeller inom 1" och overwatch är att skjuta.
Tycker även det är fluffigt att en sådan enorm tank inte bryr sig om att någon redan står och knackar på den när det kommer fler fiender springandes mot den.

Niklas malmborg
Inlägg: 61
Blev medlem: 08 sep 2017, 20:47

Re: Steel behemoth och overwatch

Inlägg av Niklas malmborg »

Skönt att höra att det inte bara är jag som läser det så

Konfa
Inlägg: 712
Blev medlem: 11 apr 2010, 12:30

Re: Steel behemoth och overwatch

Inlägg av Konfa »

Hur är pistolregeln utformad? Det kanske kan gå att dra en analogi därifrån?

Spontant läser jag också banebladeregeln så.

Niklas malmborg
Inlägg: 61
Blev medlem: 08 sep 2017, 20:47

Re: Steel behemoth och overwatch

Inlägg av Niklas malmborg »

lite necro här på min egen fråga

48:30 ca i FLG senaste video
https://www.youtube.com/watch?v=QbzvkK6syJ0&t=0s

ITC kör att man inte kan köra overwatch med steel behemoth om man har fiende inom 1" .. likaså att "crush them" stratagem inte går att använda i opponents turn (på tal om baneblades)
och är väl starkt indikerat på att detta kommer att tas upp i officiell FAQ snart



så förhoppningsvis slipper jag fundera mer på detta

Keibo
Inlägg: 161
Blev medlem: 30 sep 2016, 20:49

Re: Steel behemoth och overwatch

Inlägg av Keibo »

Står det inte att bara main weapons får skjutas på fiender bortom 1". Flamers får väl ändå bara skjutas på de inom 1" om det finns modeller så nära = det är ingen jätteoverwatch ändå väl?

Skriv svar