Denizens of the warp

Regelfrågor och förslag på husregler
Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Denizens of the warp

Inlägg av Elevatorlake »

Daemons kommer få ett stratagem i sin codex som heter denizens of the warp som gör att man kan sätta en enhet i reserv och sedan göra en deep strike med den.

På flera ställen har jag läst att man kan använda den på mer en enhet men grundregeln är väl att man bara får använda en stratagem en gång. Finns det undantag för stratagems som man spelar innan första rundan och finns det i så fall i en faq eller i regelboken någonstans?

Stratagemen fungerar på vilken enhet som helst som har keyword ”daemon”. Går det alltså att använda även på modeller i detachments som inte är ett chaos daemons detachment om enheten har daemon som keyword och jag har minst ett chaos daemons detachments i armén? Typ en daemon prince i ett csm-detachment?

På länken nedan finns stratagemen om ni vill läsa den.

http://www.belloflostsouls.net/2018/01/ ... -bomb.html
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Konfa
Inlägg: 712
Blev medlem: 11 apr 2010, 12:30

Re: Denizens of the warp

Inlägg av Konfa »

Saker som sker utanför en fas får i grundreglerna spammas. Ska leta referens.

Edit: s.215 i regelboken.

Ang. Frågan om vem som man kan använda på så är min tolkning ja. Så länge unitet har rätt keywords. Gw verkar till och med tillåta att du slår ihop två korta keywords för att få ett långt. Som i att egen kräver keyword AB. Om du bara har det separata keywordet A och det separata keywordet B får du ändå använda regeln.
Senast redigerad av 2 Konfa, redigerad totalt 10 gång.

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Denizens of the warp

Inlägg av Elevatorlake »

Sweet :)
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

majbjörn
Inlägg: 65
Blev medlem: 18 apr 2016, 15:42

Re: Denizens of the warp

Inlägg av majbjörn »

Har en känsla av att GW menar *Faction keyword: Daemon*, inte *Keyword: Daemon*. Och en CSM prins / Mortarion eller Magnus har väll inte *Daemon* bakom *Faction Keywords* ?

Är inte helt säker dock, och har ingen Chaos/Death Guard bok nära, så ursäkta om jag är helt ute och cyklar.

Hoppas på en faq/errata som ger klarhet.
Martin Isdal

Användarvisningsbild
Bengt
Inlägg: 479
Blev medlem: 10 mar 2009, 18:46
Ort: Ronneby

Re: Denizens of the warp

Inlägg av Bengt »

Konfa skrev:Gw verkar till och med tillåta att du slår ihop två korta keywords för att få ett långt. Som i att egen kräver keyword AB. Om du bara har det separata keywordet A och det separata keywordet B får du ändå använda regeln.
Förstår inte riktigt vad du menar här, har du något exempel?

Konfa
Inlägg: 712
Blev medlem: 11 apr 2010, 12:30

Re: Denizens of the warp

Inlägg av Konfa »

Valfri gud deamons, som ex. changelingen hade innan och väl locust har nu. Det behandlas i auraregeln som ett och samma keyword, men inget unit har det som ett keyword. De har dock de separata keywordsen för sin gud, och det separata keywordet deamon.

Konfa
Inlägg: 712
Blev medlem: 11 apr 2010, 12:30

Re: Denizens of the warp

Inlägg av Konfa »

majbjörn skrev:Har en känsla av att GW menar *Faction keyword: Daemon*, inte *Keyword: Daemon*. Och en CSM prins / Mortarion eller Magnus har väll inte *Daemon* bakom *Faction Keywords* ?

Är inte helt säker dock, och har ingen Chaos/Death Guard bok nära, så ursäkta om jag är helt ute och cyklar.

Hoppas på en faq/errata som ger klarhet.
Den aspekten tänkte jag helt ärligt inte på. Har i så fall missat att det står faction keyword nån stans i en sån regel.

Användarvisningsbild
Bengt
Inlägg: 479
Blev medlem: 10 mar 2009, 18:46
Ort: Ronneby

Re: Denizens of the warp

Inlägg av Bengt »

Konfa skrev:Valfri gud deamons, som ex. changelingen hade innan och väl locust har nu. Det behandlas i auraregeln som ett och samma keyword, men inget unit har det som ett keyword. De har dock de separata keywordsen för sin gud, och det separata keywordet deamon.
Changelings regel tolkar jag som två keywords skriva efter varandra, inte ett sammanslaget. Precis som "ASURYANI VEHICLE", "ASURYANI FARSEER" etc i Craftworlds stratagems bara betyder att du ska ha båda keywords.

Konfa
Inlägg: 712
Blev medlem: 11 apr 2010, 12:30

Re: Denizens of the warp

Inlägg av Konfa »

Går definitivt att läsa den som två. Anledningen till att jag läser som ett är att jag läser grundregelboken som att GW menat det som att regler som ex. auror generellt targetar ett keyword.

Vad menar du skulle vara skillnaden, får det inte identiska resultat i alla lägen?

Användarvisningsbild
Bengt
Inlägg: 479
Blev medlem: 10 mar 2009, 18:46
Ort: Ronneby

Re: Denizens of the warp

Inlägg av Bengt »

Konfa skrev:Går definitivt att läsa den som två. Anledningen till att jag läser som ett är att jag läser grundregelboken som att GW menat det som att regler som ex. auror generellt targetar ett keyword.

Vad menar du skulle vara skillnaden, får det inte identiska resultat i alla lägen?
Ingen i praktiken, men åtminstone för mig känns det krångligare att se det som att man bygger ihop ett stort keyword av flera andra. Särskrivning FTW! :)

Skriv svar