chaos daemons

Regelfrågor och förslag på husregler
Nora
Inlägg: 357
Blev medlem: 14 jan 2013, 14:46

chaos daemons

Inlägg av Nora »

Hej
Jag har lite funderingar vad som gäller chaos daemons och hur förmågor mm, för demoner mellan codex Chaos Space Marines och codex Chaos Daemons påverkar varandra.
* CSM Demonprins påverkar demoner ur codex Chaos Deamons med rr för 1'or?
* CD demoner med auraförmågor påverkar demoner ur codex CSM? Exempelvis heraldernas +1 S.
* Kan CSM Demoner ingå i Chaos Daemons Detachments och får de fördelar från DAEMONIC LOCI? I CD codexet står det:
In this section you’ll find rules for Battle-forged armies that include Chaos Daemons
Detachments – that is, any Detachment which only includes units with both the CHAOS
and DAEMON Faction keywords.

* I sådant fall, kan man använda artefakter och wlt ur CD codexet för CSM demoner?
* Om man har en Chaos Daemons Detachments, kan man använda STRATAGEMS ur CD codexet på CSM demoner?
* Förutsatt CSM kan ingå i Chaos Daemons Detachments, skulle man kunna bygga en detachment som både får DAEMONIC LOCI och LEGION TRAITS?

Jag tycker personligen att det inte borde vara okej att blanda, men det öppnar upp för en del intressanta builds...

Nora
Inlägg: 357
Blev medlem: 14 jan 2013, 14:46

Re: chaos daemons

Inlägg av Nora »

Ingen som har några komentarer på detta? Jag kan inte vara ensam om tanken att använda strategems mellan codexarna.

Niklas malmborg
Inlägg: 61
Blev medlem: 08 sep 2017, 20:47

Re: chaos daemons

Inlägg av Niklas malmborg »

de släppte ny faq och errata igår för daemons och CSM där de tog bort faction keyword <daemon> från i princip alla saker med daemon keyword i CSM codex för att ta bort de flesta möjligheter att kombinera vilt mellan de två böckerna

och de flesta saker du nämnde kräver faction keyword daemons .. vilket jag tror ganska få saker i CSM boken har längre (typ heldrake kanske?) .. utan de har bara keyword daemons

kanske finns vissa saker kvar där man kan få en synergi typ vissa auras, dock inte saker som stratagems, legion traits, relics, loci's osv

Konfa
Inlägg: 712
Blev medlem: 11 apr 2010, 12:30

Re: chaos daemons

Inlägg av Konfa »

Kräver strategems nu uttryckligen faction keywords, och inte keywords generellt?

Niklas malmborg
Inlägg: 61
Blev medlem: 08 sep 2017, 20:47

Re: chaos daemons

Inlägg av Niklas malmborg »

oklart på hur det står skrivet i chaos daemons boken om specifika restriktioner men i FAQ för chaos daemons finns denna text

FAQs
Q: When a Stratagem from Codex: Chaos Daemons
uses the Daemon keyword, can it be used to affect any unit
with the Daemon keyword, or only units with the Daemon
Faction keyword?
A: These Stratagems can only affect units with the
Daemon Faction keyword.

Nora
Inlägg: 357
Blev medlem: 14 jan 2013, 14:46

Re: chaos daemons

Inlägg av Nora »

Det är ju jättebra! Finns det något motsvarande som förhindrar Death Guard från att använda CSMs också? Jag hittade inget under den länken.

Användarvisningsbild
Yabob
Inlägg: 839
Blev medlem: 13 jan 2009, 14:41
Ort: Linköping

Re: chaos daemons

Inlägg av Yabob »

Nora skrev:Det är ju jättebra! Finns det något motsvarande som förhindrar Death Guard från att använda CSMs också? Jag hittade inget under den länken.
Texten på sidan 156 i CSM- boken hindrar det.
Ordförande i Spelföreningen Dragon's Den

Administrativt ansvarig för LBK

Nora
Inlägg: 357
Blev medlem: 14 jan 2013, 14:46

Re: chaos daemons

Inlägg av Nora »

Yabob skrev:
Nora skrev:Det är ju jättebra! Finns det något motsvarande som förhindrar Death Guard från att använda CSMs också? Jag hittade inget under den länken.
Texten på sidan 156 i CSM- boken hindrar det.
I Death Guard faq står det:

Q: Is it possible to use a Stratagem from Codex: Chaos Space
Marines to target a unit from Codex: Death Guard? For
example, can I use the Tide of Traitors Stratagem on a unit of
Cultists from a Death Guard Detachment if I have an Alpha
Legion Detachment and a Death Guard Detachment in a single
Battle-forged army?
A: Yes – if you have access to a Stratagem because you
have an appropriate Detachment, it can be used on
any permitted target: they do not need to be from
that Detachment. In your example, the Alpha Legion
Detachment gives access to the Chaos Space Marine
Stratagems, and Tide of Traitors can be used on any
Chaos Cultists – this would include any Chaos Cultists
from the Death Guard Detachment.

Niklas malmborg
Inlägg: 61
Blev medlem: 08 sep 2017, 20:47

Re: chaos daemons

Inlägg av Niklas malmborg »

ja just den där FAQ frågan har vänt upp och ner lite på hela communityt, GW har varit konsekventa med att förhindra just såna situationer och likaså skrivit texten på sida 156 för att just sånt inte ska kunna ske, samt liknande texter i SM och craftworld codex plus FAQ för daemons

sen gör de en FAQ som går emot just det


personligen så väntar jag på förtydligande och tills dess kör på som att just den FAQ texten aldrig skrevs
hur turneringar ska förhålla sig till det har jag ingen aning om

Nora
Inlägg: 357
Blev medlem: 14 jan 2013, 14:46

Re: chaos daemons

Inlägg av Nora »

jag förstår.

En sak som jag fortfarande undrar över; i den nya CSM faq'en så har de inte ändrar "Daemon" from the "Faction keywords" till "Keywords" för demonprinsen. Om jag förstår det rätt så kan man såldes ta en CSM demonprins i en CD Chaos Daemons Detachments. Anledningen till detta skulle vara att få tillgång till CSM besvärjelser och artefakter på demonprinsen.

Skriv svar