Music of the Apocalypse

Regelfrågor och förslag på husregler
Chemos

Music of the Apocalypse

Inlägg av Chemos »

Om jag har noise marines som förlorar livet i Close Combat, så tillåts de göra en sista shooting attack innan de dör. Vi förutsätter att en enemy unit finns i närheten då de inte får targeta den unit de är i CC med (om de inte har pistoler förstås).
Notera att de även har förmågan Death to the False Emperor, som tillåter en extra attack för varje rullad 6:a i Fight phase (där vi ju nu är). Låt oss säga att de slänger varsin frag grenade (d6 attacks each). Ger varje rullad 6:a nu alltså en hel extra attack styck (med d6 attacks)? Med lite tur kan det bli ett skapligt fyrverkeri! Kan det verkligen vara intended? Det är ju designat för CC men det står "in the Fight phase"...
Samma situation om de väljer sin Sonic Blaster (Assault 3). Rullade sexor=nya attacker a la Assault 3?

/ Chemos

fauh

Re: Music of the Apocalypse

Inlägg av fauh »

Står det explicit att de får skjuta trots att de är låsta för annars tror jag ej att de får det (förutom med pistoler och då enbart med närmaste).

Användarvisningsbild
Serpent

Inlägg av Serpent »

Det är FAQ:at, har jag för mig. Någonstans har jag läst att de bara får skjuta med sin Bolt Pistol.

Death to the False Emperor fungerar bara på närstridsattacker. (Tyvärr... ;) )
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

Chemos

Inlägg av Chemos »

”The slain model can make a shooting attack with one of its ranged weapons, or throw a grenade, even if the model’s unit is within 1” of the enemy”. Tror att FAQ utreder att noisarna inte får attackera sin CC-fiendeunit, men andra kan de peppra på...

Hittade just lite ur Index: Chaos-FAQ:
Q: Can a Noise Marine that is slain use his Music of the Apocalypse ability to shoot any viable target, or does it have to target the unit that killed him?
A: It can shoot at any viable target.
Q: If several Noise Marines are slain in the same attack, can they each use their Music of the Apocalypse ability to throw a grenade, or can only one of them do so?
A: Each of them can throw a grenade.
Q: If a Noise Marine is slain whilst its unit is within 1" of an enemy unit, can he use his Music of the Apocalypse ability to shoot the unit that is within 1"?
A: Yes, but only with a Pistol.
Q: If a Noise Marine is slain in the Fight phase, and he uses his Music of the Apocalypse ability to shoot an Imperium unit and subsequently rolls a 6+ to hit, does the Death to the False Emperor ability then grant him an extra attack with that weapon, even though it’s a ranged weapon?
A: Yes. In this situation, make an extra hit roll against the target on a hit roll of 6+.

Hur tolkar ni det sista svaret? Att man vid en rullad sexa bara får rulla en tärning till och inte en hel attack till (om det t ex rör sig om ett Assault 3-vapen...)? If so, ändå en bra förmåga. Go Noise!

Konfa

Inlägg av Konfa »

Jag ska försöka leta upp det i helgen, men tror att det finns ett annat FAQ-svar om att extra attack är en attack, som i en tärning, snarare än en till salva av ett flerskottsvapen. Tror det är scions chapter tactic.

Chemos

Inlägg av Chemos »

Konfa skrev:Jag ska försöka leta upp det i helgen, men tror att det finns ett annat FAQ-svar om att extra attack är en attack, som i en tärning, snarare än en till salva av ett flerskottsvapen. Tror det är scions chapter tactic.
Vore toppen att få klarhet! Höres.

Chemos

Inlägg av Chemos »

Fick svar av WH Community:
Hey!

We would agree with what Chris and Bohême have said above - you gain an extra shot (one die) with that weapon, rather than a full extra 'go' as it were.

Skriv svar