Vilka stratagems får jag använda?

Regelfrågor och förslag på husregler
Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Vilka stratagems får jag använda?

Inlägg av Elevatorlake »

Får jag använda stratagems från codex: space marines om jag bara har ett detachment med tre enheter scouts (från c:sm) men HQn från ett annat codex, dvs det är inget "rent" sm-detachment, och jag inte har några andra sm-detachments i min lista?

Jag är ute efter att kunna ge scouterna heavy bolters och sedan använda stratagemet "hellfire shells" men är som sagt osäker på när jag får använda stratagemens från ett codex och inte.
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Vilka stratagems får jag använda?

Inlägg av DHettNeck »

Jag skulle säga nej. Du har då inte ett space marine detachemnt (vilket är ett krav), utan ett Imperium detachment.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Vilka stratagems får jag använda?

Inlägg av Katarsis »

DHettNeck:en har rätt; sid 194 Codex:SM.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Vilka stratagems får jag använda?

Inlägg av Elevatorlake »

Tack, det är en enkel regel om man måste ha ett detachment från det codex vars stratagems man vill använda :)
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Vilka stratagems får jag använda?

Inlägg av Elevatorlake »

En fråga till på ett liknande ämne: jag har ett detachment som är custodes så jag kan använda deras stratagems men jag har en astra company commander som warlord.

Custodes har ett stratagem som heter shoulder the mantle som säger ”Use this stratagem when your warlord is slain. Choose a shield-captain from your army. They become your warlord...”

Betyder det att jag kan använda detta stratagem om min warlord från astra militarum blir dödad och välja en shield-captain som ny warlord istället eller kan jag bara spela custodes stratagems på custodesenheter?
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: Vilka stratagems får jag använda?

Inlägg av Nurgle »

Du kan spela den för att ta över warlord från annan codex. Finns inget som säger att du inte skulle kunna göra det.

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Vilka stratagems får jag använda?

Inlägg av Elevatorlake »

Nurgle skrev:Du kan spela den för att ta över warlord från annan codex. Finns inget som säger att du inte skulle kunna göra det.
Det kanske bara är önsketänkande från min sida att man bara ska få spela stratagems på enheter från samma codex som stratagemet? :)
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: Vilka stratagems får jag använda?

Inlägg av Nurgle »

Elevatorlake skrev:Det kanske bara är önsketänkande från min sida att man bara ska få spela stratagems på enheter från samma codex som stratagemet? :)
En fin tanke dock.

Användarvisningsbild
Bengt
Inlägg: 479
Blev medlem: 10 mar 2009, 18:46
Ort: Ronneby

Re: Vilka stratagems får jag använda?

Inlägg av Bengt »

I detta fallet tycker jag det känns bra, typ man spelar ett Custodes stratagem på en Shield Captain som gör att han tar kommandot.

Asphyxate
Inlägg: 366
Blev medlem: 10 okt 2016, 22:30

Re: Vilka stratagems får jag använda?

Inlägg av Asphyxate »

Ja, har i åtanke att offra min Astra Comp Commander Warlord midgame och låta en Custodes ta över. :D

Skriv svar