Autarch / Wargear från index fråga

Regelfrågor och förslag på husregler
majbjörn
Inlägg: 65
Blev medlem: 18 apr 2016, 15:42

Autarch / Wargear från index fråga

Inlägg av majbjörn »

Halloj!

Sitter och tittar på denna https://i.redd.it/n3g7779rddyz.jpg och undrar om exempelvis följande Autarch är laglig?

Autarch: 65
- Star glavie: 6
- Forceshield: 6
- Banshee mask: 0
- Fusion Pistol: 9
- Death spinner: 8
- Reaper launcher: 22


Vad som gör mig osäker är dels Fusion pistol för att codex versionen inte har någon Shuriken pistol och uppgraderingen vill att man byter sin pistol mot den, samt både Death spinner och Reaper launcher. Detta för att Index säger att man får ta två vapen från Autarch Weapon list men jag är osäker på om "Star glavie" redan räknas som en.

I Index är även Fusion gun, Lasblaster och Reaper launcher markerad med "1" som säger "A model can only carry one of these weapons".
Menar GW att jag inte får ha tex Fusion gun och Reaper launcher eller bara att jag inte får ha två Reaper launcher/Fusion gun/Lastblaster?

Tack! :)
Martin Isdal

Användarvisningsbild
Serpent
Inlägg: 2674
Blev medlem: 26 jun 2009, 15:13

Re: Autarch / Wargear från index fråga

Inlägg av Serpent »

Jag skulle väl gissa på att du max kan ha en sammanlagt av skjutvapnen.
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Autarch / Wargear från index fråga

Inlägg av DHettNeck »

Du kan ej ta fusion pistol då du inte har någon pistol att byta bort. Däremot går det utmärkt att ta två av de andra vapnen så länge man inte tar två av samma.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Bengt
Inlägg: 479
Blev medlem: 10 mar 2009, 18:46
Ort: Ronneby

Re: Autarch / Wargear från index fråga

Inlägg av Bengt »

Serpent skrev:Jag skulle väl gissa på att du max kan ha en sammanlagt av skjutvapnen.
Det man inte får kombinera i index är Fusion Gun, Reaper Launcher och Lasblaster, resten kan kombineras, men max två totalt från Autarch listan.

Sen är jag av meningen att en Autach kan vara utrustad med en Shuriken Pistol eller Fusion Pistol eftersom de kunde ha det i Index. Exakt hur de nåde det tillståndet ("replace" formuleringen) spelar ingen roll. I samma anda anser jag att en Winged Autarch inte måste ha Power Sword och Fusion Pistol (eller att en footarch måste ha en Starglaive) trots att det inte finns något punkt i Index som låter dig byta bort de vapnen. Men alla håller uppenbarligen inte med. :)

Skriv svar