Auror in i transporter

Regelfrågor och förslag på husregler
Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Auror in i transporter

Inlägg av Mortarion »

En enhet sitter i en open-topped transport som står inom en aura som tillåter omslag på ettor på to hit. Om enheten skjuter ut ur transporten, får de slå om ettor då?

Reglerna är tydliga med att auror inte fungerar ut ur transporter, men det är inte fullt lika tydligt in i transporter. Jag skulle fortfarande säga att de inte får slå om ettor eftersom embarked units inte kan "be affected in any way whilst they are embarked", men jag tänkte att det är bäst att kolla hur andra tolkar det.

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Re: Auror in i transporter

Inlägg av LillePer »

Alla effekter mäts från modell till modell och du kan inte mäta till modellens bas?

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Auror in i transporter

Inlägg av Mortarion »

LillePer skrev:Alla effekter mäts från modell till modell och du kan inte mäta till modellens bas?
Jo, dock ställer Open-topped-regeln till det lite. Den säger att "any restrictions or modifiers that apply to this model also applies to its passengers". Och transporten får ju slå om ettor. Fast man kan väl möjligen argumentera att det inte är en modifier att få slå om ettor.

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Auror in i transporter

Inlägg av fauh »

Mortarion skrev:
LillePer skrev:Alla effekter mäts från modell till modell och du kan inte mäta till modellens bas?
Jo, dock ställer Open-topped-regeln till det lite. Den säger att "any restrictions or modifiers that apply to this model also applies to its passengers". Och transporten får ju slå om ettor. Fast man kan väl möjligen argumentera att det inte är en modifier att få slå om ettor.
Där handlar det nog mer om "fienden har -1 to hit", "jag har en regel som ger mig +1 mot fly" och "skjuta på karaktärer" regler osv. som har avsetts. Typ du har en Alaitoc modell som är mer än 12" ifrån en open-topped transport. Är passagerarna mer än 12" ifrån? De är ju trots allt inte på bordet... Det är i det tillfället som "restrictions and modifiers taht apply to this model also applies to its passengers" - dock så kan man väl argumentera för att Om du lyckas ge transporten +1 to hit med ett stratagem eller magi eller dylikt så borde den RAW gälla för enheten inuti också.

Skriv svar