Två regelfrågor - Låta bli att skjuta samt fallback

Regelfrågor och förslag på husregler
Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Två regelfrågor - Låta bli att skjuta samt fallback

Inlägg av Mortarion »

Hej. När jag i helgen dammade av mina 40k-modeller och spelade ett slag inträffade två situationer där jag blev lite fundersam på reglerna.

I den första hade jag en enhet devastators som bestod dels av några tunga vapen, dels av några modeller med bolters. 35-40" bort står en enhet som de vill skjuta sina tunga vapen på och 20" bort står en annan enhet som de av olika anledningar INTE vill skjuta på. Jag hade för mig att man alltid kan välja att inte skjuta med vissa modeller, men efter att ha läst igenom reglerna och regelboks-FAQ:n verkar det inte alls vara så. I regelboken s 179 står det att "Unless otherwise stated, each model in the unit attacks with all of the ranged weapons it is armed with." Enligt FAQ:n har det gjorts ett tillägg om att "if a model in the firing unit has any weapons that can only be used once per battle, you can choose whether or not the model will fire that weapon". Som jag tolkar det kan man alltså i andra fall inte välja att låta bli att skjuta med vissa modeller i enheten. Och när det sedan förklaras hur man väljer mål står det att man inte får välja mål som man inte har range till, så man kan inte låta bli att skjuta genom att välja mål utanför range. Så i situationen ovan skulle jag alltså vara tvungen att skjuta bolters på enheten 20" bort om jag ville skjuta tunga vapen på enheten 35-40" bort. Stämmer verkligen det? Det känns jättemärkligt...

Den andra situationen rör fallback. Generellt gäller att en enhet inte får röra sig inom 1" från en fiendemodell. När man gör en fallback står det att man måste avsluta sitt move utanför 1" från fienden. Det står inte uttryckligen att man får röra sig inom 1" från fienden under movet, men det är ju underförstått, eftersom man annars inte skulle kunna göra ett fallback-move. Exakt vad som är underförstått hade dock jag och min motståndare lite olika uppfattning om. Jag menade att man får röra sig som man vill inom 1" från den fiendeenhet man flyr från, så länge movet avslutas längre än 1 " bort. Exempelvis kan en enhet som står på höger sida om en fiende röra sig längst med baskanten på fienden (inte över basen, men inom 1" av basen) och komma ut på vänster sida om fienden. Min motståndare menade istället att fallback måste vara närmaste vägen bort från fienden tills man är 1" ifrån och när man väl har lämnat 1" får man inte gå inom 1" igen. Så i exemplet skulle den engagerade enheten tryckas ut 1" på högersidan och sedan behöva gå utanför 1"-bubblan för att komma runt till vänstersidan. Vad gäller där egentligen?

Stefan-RT
Inlägg: 427
Blev medlem: 04 nov 2009, 10:44

Re: Två regelfrågor - Låta bli att skjuta samt fallback

Inlägg av Stefan-RT »

Man behöver inte skjuta med alla vapen.
Däremot behöver man egentligen tala om att vapen 1,2,3 inte skjuter medan vapen 4,5 skjuter.
Gör man inget sådant val så antas det att alla modeller i enheten skjuter.
Nu brukar det ofta inte vara ett problem för andra spelare, men det kan finnas ”That Guy” som kan tvinga dig att skjuta med allt om du har otur.

Angående fallback så får du flytta precis som du vill, du får bara inte avsluta din fallback inom 1 inch från en fiende modell.

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Två regelfrågor - Låta bli att skjuta samt fallback

Inlägg av Mortarion »

Var står det att man inte behöver skjuta med allt? Jag har också för mig att det är så (och det borde absolut vara så), men jag hittar inget i reglerna om det, utan där låter det som att man måste skjuta allt. Är det i någon FAQ det står? Eller har jag bara missat något stycke i regelboken?

Stefan-RT
Inlägg: 427
Blev medlem: 04 nov 2009, 10:44

Re: Två regelfrågor - Låta bli att skjuta samt fallback

Inlägg av Stefan-RT »

”Unless otherwise stated”

Om inget annat anges så skjuter alla modeller i enheten.

Det är du som kontrollerande spelare som väljer.

Se det som en default noob regel GW skrivit, för att spelare inte ska glömma/missa skjuta med 2 av 10 gubbar t.ex så skjuter alla 10 alltid, ”unless otherwise stated”

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Två regelfrågor - Låta bli att skjuta samt fallback

Inlägg av Mortarion »

Stefan-RT skrev:”Unless otherwise stated”

Om inget annat anges så skjuter alla modeller i enheten.

Det är du som kontrollerande spelare som väljer.

Se det som en default noob regel GW skrivit, för att spelare inte ska glömma/missa skjuta med 2 av 10 gubbar t.ex så skjuter alla 10 alltid, ”unless otherwise stated”
Aha, du tänker så. Jag har läst "unless otherwise stated" som "om det inte står något annat i reglerna" (som exempelvis att man inte kan skjuta pistoler och andra vapen samtidigt), men man kan ju läsa det som att man kan deklarera något annat själv. Intressant. Det blir ju ett mycket mer rimligt resultat.
Tack!

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Två regelfrågor - Låta bli att skjuta samt fallback

Inlägg av DHettNeck »

Nej, det stämmer inte. Tolkningen från GW är att man MÅSTE skjuta alla vapen man kan. Det var ju därför dom fick gå in och FAQa att man faktiskt inte måste skjuta sina "one use only" vapen om man inte ville det.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Stefan-RT
Inlägg: 427
Blev medlem: 04 nov 2009, 10:44

Re: Två regelfrågor - Låta bli att skjuta samt fallback

Inlägg av Stefan-RT »

Låter som en tolkningsfråga, googlar man på frågan ser jag bara folk som tolkar som jag beskrev.

Men för enkelhetens skull bör ovanstående spelare spela som konsensus i Sverige gör, så det inte blir en chock på eventuell turnering.

Själv har jag aldrig stött på frågan innan.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Två regelfrågor - Låta bli att skjuta samt fallback

Inlägg av DHettNeck »

Jag ser inte hur detta kan tolkas annorlunda.

RULEBOOK
Official Update Version 1.3
Page 179 – Choose Unit to Shoot With
Change the fourth sentence to read:
‘Unless otherwise noted, each model in the unit attacks
with all of the ranged weapons it is armed with – if a
model in the firing unit has any weapons that can only
be used once per battle, you can choose whether or not
the model will fire that weapon.’
Om ingen regel på modellen säger att man inte behöver skjuta alla vapen, så måste man ju skjuta alla vapen, eftersom ingenting annat är "noted". Det finns inget tolkningsutrymme där.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Två regelfrågor - Låta bli att skjuta samt fallback

Inlägg av Mortarion »

De har ju faktiskt ändrat "stated" till "noted", vilket jag håller med blir klart svårare att tolka som att man kan säga att man inte vill skjuta. Men det verkar finnas lite olika uppfattning om vad som gäller där. Några fler som har synpunkter på den frågan?

Och är alla överens om att man får flytta som man vill vid fallback så länge man avslutar movet utanför 1" från fienden?

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Två regelfrågor - Låta bli att skjuta samt fallback

Inlägg av Röde »

Jag har tolkat det som DHettNeck skriver.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Skriv svar