Bas storlek på Orks på turneringar

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: Bas storlek på Orks på turneringar

Inlägg av RUNE »

Vid närmre eftertanke får jag omvärdera termen två led. Det går att få till fyra led genom att utgå från att vi har 25,4 mm baser. Men det kräver viss positionerande.

Ponera följande bild. Rött är fienden. Grönt är de som står inom 1" från fienden. Gula är de som står inom 1" från de gröna.
Bild

Om vi lägger på svarta baser (1" då) för att kontrollera vilka som är inom 1" från vilka får vi följande:
Bild
D.v.s den bortre gröna är inom 1" från den röda. Och att den bortre gula är inom 1" från den "bortre" gröna vi precis konstaterade var inom 1" från en fiende.

Två led blir då tolkningen alla som är inom 1" från fienden är led 1 och alla som är inom 1" från modeller som är 1" från fienden blir led 2.

Däremot tycker jag fortfarande inte att detta upplägget är ok:
Bild

Men i sammanhanget blir det onekligen ganska akademiskt.
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Bas storlek på Orks på turneringar

Inlägg av DHettNeck »

RUNE skrev:
DHettNeck skrev:Fluffet i regeln säger en sak, men reglerna säger något annat och det är reglerna man spelar efter. Så du må tycka att det är fel, men på turneringar följs reglerna generellt som dom är skrivna.
Fluff? Jag personligen ser det som ett förtydligande.

Om vi antar att GW menar att baser är 1", eftersom du inte i spelet använder tiondels millimeter, så blir regeln logisk. Alla baser med en storlek >= 1" kommer då slåss i två led, precis som det står i reglerna.

För att kunna slåss på fyra led så måste vi först bortse från en formulering i reglerna. (Genom att t.ex. kalla den fluff). Sedan måste vi anta att vi använder 0,4 mm noggrannhet allmänt, i ett spel som använder tum som enhet. (Med 0,4 mm noggrannhet måste man använda ett mätverktyg som är graderat i tiondels millimeter, skjutmått t.ex.) Och konsekvensen blir att förtydligandet i reglerna i sak blir fel, då en massa enheter är monterade på 25 mm baser och då borde slåss på fyra led och inte två.

Men det här kanske har blivit FAQ i något turneringssammanhang? (ITC, VM, SM) Jag har inte hittat något på GW.
Under dom 15åren jag ahr spelat turneringar har man alltid kört med att 25mm baserna är mindre än 1", med allt vad det innebär. Det har inte ändrats i 8:th i turneringssammanhang.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Asphyxate
Inlägg: 366
Blev medlem: 10 okt 2016, 22:30

Re: Bas storlek på Orks på turneringar

Inlägg av Asphyxate »

Enda problemet när man ska stacka nära med base to base är att det förutom baskontakt även kan bli modellkontakt vilket jag tycker bör vara diskvalificerande i turneringar. Det ska inte vara ok att skada andras modeller bara för du vill trycka in extra led t.ex. Jag föredrar själv när folk inte går base to base med mig just p.g.a. att jag är skitnojjig för modellskada och säger hellre att vi kan tolka det som base to base för rules purposes fast dem står ett par mm ifrån.

Hogglas
Inlägg: 81
Blev medlem: 21 okt 2016, 18:08

Re: Bas storlek på Orks på turneringar

Inlägg av Hogglas »

Fast om man ska följa senaste FAQn borde orkerna kunna slå fyra i rad även om man avrundar basernas storlek upp till 1”.

Q: What does within 1" mean? Does it mean any distance up to 1", or does it mean any distance up to and including 1"?
A: It means any distance up to and including 1".

Skriv svar