Bas storlek på Orks på turneringar

Regelfrågor och förslag på husregler
Karmac
Inlägg: 2
Blev medlem: 02 dec 2018, 21:38

Bas storlek på Orks på turneringar

Inlägg av Karmac »

Hej är ny till allt vad Turneringar heter.
Så hur är det måste Orks boys/Tankbustas etc stå på 32mm baser för att vara godkänt eller kan man fortfarande använda 25mm baserna?

Neth_Oni
Inlägg: 1772
Blev medlem: 14 okt 2008, 19:26

Re: Bas storlek på Orks på turneringar

Inlägg av Neth_Oni »

Det är olika från turnering till turnering så den frågan får du ställa till arrangörerna för den turnering du tänkt åka på. Men rekommendationen är att börja byta ut till nya storleken för det kommer vara allt färre som tillåter de gamla

Karmac
Inlägg: 2
Blev medlem: 02 dec 2018, 21:38

Re: Bas storlek på Orks på turneringar

Inlägg av Karmac »

Tack så mycket
Då ska jag göra det.

Användarvisningsbild
Kaptenen
Inlägg: 2400
Blev medlem: 19 aug 2012, 07:49

Re: Bas storlek på Orks på turneringar

Inlägg av Kaptenen »

Jag har hört om spelare som vill slåss med orker i fyra led.. :shock: :shock: :shock:
25 mm baser.
25 mm<1 inch
Första orken står base to base med fienden, så inom 1 inch från fienden och får då slåss.
Andra orken står base to base med Första orken, så inom 1 inch från fienden och får då slåss.
Tredje orken står base to base med Andra orken, så inom 1 inch från Första orken och får då slåss.
Fjärde orken står base to base med Tredje orken, så inom 1 inch från Andra orken, som är inom 1 inch från fienden och får då slåss.

Här på Gotland skulle den spelaren få That Guy tatuerat i pannan, men så är det inte överallt.

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: Bas storlek på Orks på turneringar

Inlägg av RUNE »

Kaptenen skrev:Jag har hört om spelare som vill slåss med orker i fyra led.. :shock: :shock: :shock:
25 mm baser.
25 mm<1 inch
Första orken står base to base med fienden, så inom 1 inch från fienden och får då slåss.
Andra orken står base to base med Första orken, så inom 1 inch från fienden och får då slåss.
Tredje orken står base to base med Andra orken, så inom 1 inch från Första orken och får då slåss.
Fjärde orken står base to base med Tredje orken, så inom 1 inch från Andra orken, som är inom 1 inch från fienden och får då slåss.

Här på Gotland skulle den spelaren få That Guy tatuerat i pannan, men så är det inte överallt.
Det är inte utan man kommer att tänka på uttrycket "som fan läser bibeln". :roll:
Spelarna ovan hänger upp hela resonemanget på att en inch tekniskt sett är 25,4 mm och att baserna bara är 25 mm. Det skulle ju också vara så att man från GW sida inte anser att man måste ha 1/10 mm noggrannhet när man anger basstorlekar. Framförallt eftersom de i regelboken säger att systemet är tänkt att visa att modellerna "fights in two ranks". Inte fyra.
För mig är det en självklarhet. Men samtidigt har "kreativ regeltolkning" varit en del av turneringsscenen sedan jag började spelade det här spelet för tjugo år sedan, så inget nytt under solen egentligen.
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Neth_Oni
Inlägg: 1772
Blev medlem: 14 okt 2008, 19:26

Re: Bas storlek på Orks på turneringar

Inlägg av Neth_Oni »

jag ser inte problemet med att göra något som enligt reglerna är legit. Du får in 4 ranker att slåss i melêe med 25mm baser och inget säger att du inte får göra så. Däremot blir det ett problem när någon gör det med modeller som egentligen har större baser, så har man fel storlek på sina baser (som jag fortfarande har på typ alla mina marines) så får man se till att spela på ett sätt att man inte får någon fördel av det

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: Bas storlek på Orks på turneringar

Inlägg av RUNE »

Neth_Oni skrev:jag ser inte problemet med att göra något som enligt reglerna är legit. Du får in 4 ranker att slåss i melêe med 25mm baser och inget säger att du inte får göra så.
Nja... Reglerna säger att "This represents the unit fighting in two ranks." Eller från den svenska uppsättningen av reglerna: "Det betyder att enheten strider i två led". Man får blunda ganska mycket för den formuleringen för att det ska funka.
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Bas storlek på Orks på turneringar

Inlägg av DHettNeck »

RUNE skrev:
Neth_Oni skrev:jag ser inte problemet med att göra något som enligt reglerna är legit. Du får in 4 ranker att slåss i melêe med 25mm baser och inget säger att du inte får göra så.
Nja... Reglerna säger att "This represents the unit fighting in two ranks." Eller från den svenska uppsättningen av reglerna: "Det betyder att enheten strider i två led". Man får blunda ganska mycket för den formuleringen för att det ska funka.
Fluffet i regeln säger en sak, men reglerna säger något annat och det är reglerna man spelar efter. Så du må tycka att det är fel, men på turneringar följs reglerna generellt som dom är skrivna.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: Bas storlek på Orks på turneringar

Inlägg av RUNE »

DHettNeck skrev:Fluffet i regeln säger en sak, men reglerna säger något annat och det är reglerna man spelar efter. Så du må tycka att det är fel, men på turneringar följs reglerna generellt som dom är skrivna.
Fluff? Jag personligen ser det som ett förtydligande.

Om vi antar att GW menar att baser är 1", eftersom du inte i spelet använder tiondels millimeter, så blir regeln logisk. Alla baser med en storlek >= 1" kommer då slåss i två led, precis som det står i reglerna.

För att kunna slåss på fyra led så måste vi först bortse från en formulering i reglerna. (Genom att t.ex. kalla den fluff). Sedan måste vi anta att vi använder 0,4 mm noggrannhet allmänt, i ett spel som använder tum som enhet. (Med 0,4 mm noggrannhet måste man använda ett mätverktyg som är graderat i tiondels millimeter, skjutmått t.ex.) Och konsekvensen blir att förtydligandet i reglerna i sak blir fel, då en massa enheter är monterade på 25 mm baser och då borde slåss på fyra led och inte två.

Men det här kanske har blivit FAQ i något turneringssammanhang? (ITC, VM, SM) Jag har inte hittat något på GW.
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Neth_Oni
Inlägg: 1772
Blev medlem: 14 okt 2008, 19:26

Re: Bas storlek på Orks på turneringar

Inlägg av Neth_Oni »

fast med de argumenten, vad händer med alla andra baser? 32mm baser, 40mm osv som inte är jämna med tum alls? Och även om vi nu ska anta att en 25mm bas är 1" så kan man ändå med det argumentet få in 3 led att slå om de står bas till bas med varandra och ännu lättare om man bara ställer dem "snett" istället för rakt bakom

Skriv svar