Kan man använda deffrolla mot fordon?

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
Olof
Inlägg: 829
Blev medlem: 24 okt 2008, 15:01

Kan man använda deffrolla mot fordon?

Inlägg av Olof »

Vissa anser att man kan använda deffrolla mot fordon eftersom ramming är en speciell sorts tank shock medan andra hävdar att deffrolla endast används i tank shock mot icke-fordon.

Finns det någon officiell hållning i frågan? Vad tycker DU?
Vox Novus - Nyheter, intervjuer och reportage från 40K-Sverige - http://voxnovus.wordpress.com

Användarvisningsbild
Nefrums
Inlägg: 3147
Blev medlem: 02 okt 2008, 10:54

Re: Kan man använda deffrolla mot fordon?

Inlägg av Nefrums »

Det är alltid ett problem hur man ska tillämpa regler skrivna för 4th ed i 5th ed. Det käns ju mycket märkligt att tex reinforced ram inte hjälper att ramma fordon med, utan bara ger plus i AV mot deth or glory...

I fallet deathrolla så beror det på hur man tolkar "ramiong is a special kind of tankshok." Alla jag har spelat med har tolkat det som att raming är en tankshok, dvs man kan använda deathrolla mot fordon. När reglen skrevs i 4th ed, så kunde man använda den mot fordon som inte var imobiliserade..
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Kan man använda deffrolla mot fordon?

Inlägg av DHettNeck »

Jag tycker att man kan använda den för att köra på fordon. Ser inte varför man inte skulle kunna det egentligen. Ramming står under rubriken tankshcok.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
kelaino
Inlägg: 749
Blev medlem: 10 nov 2008, 09:44
Ort: Uppsala

Re: Kan man använda deffrolla mot fordon?

Inlägg av kelaino »

Håller med om att den får användas mot fordon, om ramming är en speciell tank shock så borde det vara en tank shock, även om den är speciell.
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

Användarvisningsbild
Olof
Inlägg: 829
Blev medlem: 24 okt 2008, 15:01

Re: Kan man använda deffrolla mot fordon?

Inlägg av Olof »

Jag har också tolkat reglerna som att det går. Då återstår frågan. Om man rammar ett fordon gör man både en ram-attack och en deffrolla-attack? Finns egentligen inget i relgerna som säger att man inte smashar in båda attackerna.

Om konsensus är att det går att använda deffrolla mot fordon så är ju battlewagon med deffrolla ett bra sätt för orker att ta kål på AV 14 (läs: land raiders).
Vox Novus - Nyheter, intervjuer och reportage från 40K-Sverige - http://voxnovus.wordpress.com

Användarvisningsbild
Nefrums
Inlägg: 3147
Blev medlem: 02 okt 2008, 10:54

Re: Kan man använda deffrolla mot fordon?

Inlägg av Nefrums »

Den är ett av orcernas bästa sätt att ta kål på fordon, men den dör nästan alltid när den kommer nära fordon, dett finns altid meltaguns och liknade som den inte tål..

Men vist är det kul när det funkar. Jag har lyckats med konststycket att få in 11 penetrating hits mot en dreadnought som stälde sig ivägen och trodde den skulle klara sig bara för den skjött sönder en bigshoota med sin multimelta.. :D
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Skriv svar