rerolla LD flera ggr?

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
Nefrums

rerolla LD flera ggr?

Inlägg av Nefrums »

Grundreglerna säger att man bara får rerolla ett slag en gång.

Om man har en conpany flagga,får alla enheter innom 12" rerolla LD test.
Om man har en commisar och missar sitt LD test så avrättar comisaren den modell med högst LD i enheten och sen måste enheten rerolla LD testet.

Hur fungerar detta tillsammans?
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Gonka Koff

Re: rerolla LD flera ggr?

Inlägg av Gonka Koff »

Det tredje Ld-slaget är inte en "re-roll", utan den nye ledarens första försök?
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

kriss

Inlägg av kriss »

Commissar-rerollen är för Moral, inte LD. Company standard hittar jag inte ÖHT i codexen (Hi I suck?) och Platoon-flaggan påverkar inte LD..?

Användarvisningsbild
Bengt

Inlägg av Bengt »

Som du säger så får man ju bara rerolla en gång, vad som en händer. (s2)

Jag ser två alternativ:

1) Kommisaren dödar alltid någon efter första misslyckade och trigar sin re-roll. Flaggan funkar inte.

2) Du kan använda flaggan innan kommisaren "vaknar". Failar du andra gången så dödar kommisaren någon men hans re-roll fizzlar pga grundreglerna (som han inte har något uttryckligt undantag från).

Något som skulle kunna tala för ettan är att kommisarens förmåga är auto medans flaggan är frivilig. Men tror inte det finns någon regel för det.

Personligen tycker jag tvåan eftersom en re-roll helt ersätter det första slaget, man kollar inte speleffekter förens efter man gjort sitt re-roll.

Jag vill också klargöra att jag tycker att han alltid kommer döda någon om de flyr, även om hans re-roll inte går att använda. Dödandet sker först och är ingen konsekvens av att han ger ett re-roll.

Användarvisningsbild
Bengt

Inlägg av Bengt »

kriss skrev:Commissar-rerollen är för Moral, inte LD. Company standard hittar jag inte ÖHT i codexen (Hi I suck?) och Platoon-flaggan påverkar inte LD..?
Regimental standard, s71. Ger re-roll av Morale och Pinning inom 12".

Användarvisningsbild
Bengt

Inlägg av Bengt »

Gonka Koff skrev:Det tredje Ld-slaget är inte en "re-roll", utan den nye ledarens första försök?
Båda reglerna är formulerade så att enheten använder ett re-roll på sitt misslyckade morale slag. Kan ju också nämna att det bara är specialkaraktärer som har bättre Ld än kommisarer så för det mesta kommer båda slagen vara på hans Ld. :lol:

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Jag håller på alt. 2
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Skriv svar