Rad & Psychotroke Grenades

Regelfrågor och förslag på husregler
Olov
Inlägg: 125
Blev medlem: 23 jul 2010, 17:43

Rad & Psychotroke Grenades

Inlägg av Olov »

Jag har en ganska simpel regelfråga:

Får Rad & Psychotroke Grenades användas om man blir assaultad, men redan är locked in combat?

Det enda som man kan referera till är Defensive Grenades, som ju inte får användas om man redan är i närstrid, men å andra sidan är ju Rad och Psychotrokes lite mer speciella.

Rashia
Inlägg: 265
Blev medlem: 16 jun 2011, 19:09
Ort: Örebro

Re: Rad & Psychotroke Grenades

Inlägg av Rashia »

Enda som jag kan referera till är Assault/Defensive grenades i regelboken, där de förklaras att man inte kan använda dem när man är locked in combat.
Rad & Psychotroke, är 2 helt egna granater i sin egen rätt, men förklaras i fluff-delen att de används när en charge sker, om man då ska förklara de med fluff-delen, som nära på aldrig skall referera till så är de bara om man är berädd på de, vilket man inte är om man är locked in combat.
Wording på reglerna är jue att de få användas när som helst en assault sker.
Men det ->tror<- jag inte att GW tänkt att de skall vara.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Rad & Psychotroke Grenades

Inlägg av Zurken »

Man kan tyvärr inte utgå ifrån vad man "tror" att gw har tänkt eller hur det "borde" vara. Reglerna ger inget undantag till de inte skulle fungera om man redan är locked in combat, så de borde funka.
Alexander Merinen

Mutt
Inlägg: 1256
Blev medlem: 06 jul 2009, 22:53

Re: Rad & Psychotroke Grenades

Inlägg av Mutt »

Man kan visst resonera om hur det borde vara om man refererar till liknande situationer inom spelet. Alltså håller jag med om att man inte kan använda dem om man är locked.

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: Rad & Psychotroke Grenades

Inlägg av Halvar »

Mutt skrev:Man kan visst resonera om hur det borde vara om man refererar till liknande situationer inom spelet. Alltså håller jag med om att man inte kan använda dem om man är locked.
fast det gäller bara om det är saker som inte är space marinespecifika. helt andra regler kommer om det handlar om space marines, i de allra flesta fall blir regeltolkningarna till space marines fördel.
nä, ja' ä'nt bittä' såhär ett år eftä' att jag börja' bli bittä'.
Ja' än't bittä'!

Nahoj
Inlägg: 87
Blev medlem: 20 aug 2009, 08:34

Re: Rad & Psychotroke Grenades

Inlägg av Nahoj »

Zurken skrev:Man kan tyvärr inte utgå ifrån vad man "tror" att gw har tänkt eller hur det "borde" vara. Reglerna ger inget undantag till de inte skulle fungera om man redan är locked in combat, så de borde funka.
Varför kan man inte det? Så gör man i alla andra spel. Det blir ultraknasiga situationer annars.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Rad & Psychotroke Grenades

Inlägg av HeadWar »

Nahoj skrev:
Zurken skrev:Man kan tyvärr inte utgå ifrån vad man "tror" att gw har tänkt eller hur det "borde" vara. Reglerna ger inget undantag till de inte skulle fungera om man redan är locked in combat, så de borde funka.
Varför kan man inte det? Så gör man i alla andra spel. Det blir ultraknasiga situationer annars.
Vilka spel är det där man hittar på egna regler istället för de som finns nedskrivna?

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Rad & Psychotroke Grenades

Inlägg av Zurken »

@Nahoj, visst kan man ändra regler om båda spelarna kommer överens, men man måste basera sig på de nedskrivna reglerna ifall man inte gör det. Det är inte rollspel vi spelar ;).
Alexander Merinen

Mutt
Inlägg: 1256
Blev medlem: 06 jul 2009, 22:53

Re: Rad & Psychotroke Grenades

Inlägg av Mutt »

40k-reglerna kräver att man tolkar med lite hjärta och hjärna. Annars kommer jag att köra:
-Det finns en regel som säger att jag alltid vinner med max poäng om jag så önskar.
-Det finns det inte alls.
-Jo, men vi kan slå en tärning, på 4+ så gäller den!

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: Rad & Psychotroke Grenades

Inlägg av egge »

Mutt skrev:40k-reglerna kräver att man tolkar med lite hjärta och hjärna. Annars kommer jag att köra:
-Det finns en regel som säger att jag alltid vinner med max poäng om jag så önskar.
-Det finns det inte alls.
-Jo, men vi kan slå en tärning, på 4+ så gäller den!
Hemma ja, på turnering nej. På turnering så gäller turneringens regel så jag tror kanske att din motståndare skulle säga till ararngören.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Skriv svar