Regelfrågor 6e

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
LillePer

Regelfrågor 6e

Inlägg av LillePer »

Dire Avengers Bladestorm säger att :

Bladestorm: "...may chooce to add one to the number of shots they each fire with their shuriken weapons that turn. If they do so they may not fire in the subsequent shooting phase..."

Overwatch: "An Overwatch attack is resolved like a normal shooting attack..."

Kan man bladestorma i sin egen runda, bladestorma i motståndarens assaultphase och sen inte få skjuta i sin nästa runda. Lite cheesy kanske men det är så det står? Sen är väl knappast dire avengers nya osten...

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Re: Regelfrågor 6e

Inlägg av DHettNeck »

RAW: Ja. RAI: Nja...
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Lottomannen

Inlägg av Lottomannen »

Det lär dyka upp knasigare problem med 6'ed regler med ett 4:ed codex, men ja, RAW så.
Fast kan man ens bladestorma i overwatch? Det skulle jag behövt i helgen..:p
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Användarvisningsbild
kombat

Inlägg av kombat »

dock kan man väl fundera hurvida bladestorm är en normal shooting attack

Bengtsson den yngre

Inlägg av Bengtsson den yngre »

kombat skrev:dock kan man väl fundera hurvida bladestorm är en normal shooting attack
+1
vladdi skrev:Spying? I'm not spying. Just reading an interesting forum;)

max_elmgren

Inlägg av max_elmgren »

En annan regelfråga! Det är visserligen tydligt nu i regelboken men det känns lite knas.

En BroodLord har ju BS 0 och kan därför inte skjuta, och Witch Fire psychic powers är shooting attacks (typ) och då kan broodlorden råka få två stycken sådana magier så han inte kan göra nåt? tråkigt.

medans om man slår en annan magi som har magi level 2, så får man slå om tills man får en lättare magi.

jag tycker det borde vara så för de som inte kan använda Witch Fire magier också!

(finns säkert fler exempel på detta nånstans)

Användarvisningsbild
kombat

Inlägg av kombat »

Jag lägger till ytterligare en fråga om man står i närstrid med en chariot (med en karaktär i) kan man välja att slå på charioten istället för att slå på karaktären?

Användarvisningsbild
LillePer

Regelfrågor 6e

Inlägg av LillePer »

Står det inte nått om att alla räknas som att se står b2b med passageraren

Användarvisningsbild
kombat

Inlägg av kombat »

Jo men det betyder ju inte att man inte står i b2b med fordonet fortfarande

Clara

Inlägg av Clara »

1. Hur trollar Eldrad? Han har Mastery level 3 (FAQ), men har ju sin knasiga stav också. Den har de inte rört i FAQ:en. Staven gör att han får kasta en tredje magi.. jag tänkar att det var därför han fick ML 3, men han får enligt staven bara kasta två när han är i närstrid. Gäller det fortfarande? Men den viktigaste frågan av alla: staven gör att Eldrad får kasta två likadana magier, till skillnad mot vad som står i regelboken s. 67 "A psyker cannot attempt to manifest the same psychic power more than once each turn-....", Vad gäller?

2. Hur väljer Eldarer magi? Först när jag läste reglerna så tänkte jag:
1. Köp spirits stones för ML 2
2. Köp så många powers du vill ha (typ guide, doom, mind war).
3. Byt ut alla mot mot valfri kombination av divination och telepathy.

Men efter att ha tänkt lite till så är frågan: Måste jag byta ut alla? kan jag välja att byta bort de lite billigare guide och mind war, och då ha doom + en divination + en telepathy?

3. Hur skjuter vapen som skjuter olika beroende på om de har gått eller inte? Tänker då på splinter cannon.. eller den lite mer mainstream psycannon. Hur skjuter de snap shot? Kan de istället för assault välja heavy (snap shot)?

Visst, det är väl bättre att helt enkelt skjuta assault, fler säkra skott + charge. Men det finns ju olika magier och sådant som gör att man lättare träffar (se ex. divination primaris power)... så någon gång kanske man vill skjuta fler skott, det kanske står tre killar på ett objektiv och det är den enda lilla psycannonen för Grey knight spelaren... buhu..

Låst