8'' flyer regel

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

8'' flyer regel

Inlägg av refabricated »

Tjo!
Tänkte kasta ut en boll och se vad som händer. Gäller väl främst Heldraken och Doom scyte.

Vad tycker intenet om 8'' regeln och vapen med specialregler.
Baleflamer: Är ett torrent vapen, "When firing a waepon with this special rule, place a template so that the narrow end end is within 12'' of the weapon and the wide end is no closer to the weapon than the narrow end."

Death ray: "To fire the death ray, nominate a point on the battle field anywhere within the weapons range, then nominate a second point within 3d6 of the first. Then draw a straight line between the two points. ..."

Kort, tycker det känns konstigt att dessa vapen får en 4'' bred gata på 45 grader de kan "se"/träffa. Kanske bara är jag. Ord som "anywhere within the weapon range" och "place a template so that the narrow end end is within 12'' of the weapon" är ganksa tydliga.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
Boggalogg
Inlägg: 500
Blev medlem: 27 jan 2010, 08:31
Ort: Kinna
Kontakt:

Re: 8'' flyer regel

Inlägg av Boggalogg »

8"-grejen är det sämsta påhittet på länge, och den mest bidragande orsaken till att mina stormravens står på hyllan

Användarvisningsbild
kombat
Inlägg: 1911
Blev medlem: 12 okt 2008, 01:39
Ort: Lund

Re: 8'' flyer regel

Inlägg av kombat »

8" reglen gör ju så att en stormraven kan skjuta närmre än vad den kan enligt raw, så ser inte att de skulle vara ett problem för just stormravens

Användarvisningsbild
kombat
Inlägg: 1911
Blev medlem: 12 okt 2008, 01:39
Ort: Lund

Re: 8'' flyer regel

Inlägg av kombat »

Som jag skrev i den andra tråden så anser jag att death ray bör räknas som ett turret mounted vapen och därför blir det inga problem. Även draken som iofs har ett fast vapen men enligt reglerna så har vapen som kan antydas att man kan snurra på dem räknas som att man röra på dem och draken är ju troligtvis inte stelopererad och bör därför ha 360 graders skottfält

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: 8'' flyer regel

Inlägg av Gonka Koff »

kombat skrev:8" reglen gör ju så att en stormraven kan skjuta närmre än vad den kan enligt raw, så ser inte att de skulle vara ett problem för just stormravens
Ecksaktemento!
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: 8'' flyer regel

Inlägg av DHettNeck »

Jag tycker helt klart att "anywhere" trumfar 8" regeln och även 45° regeln.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: 8'' flyer regel

Inlägg av refabricated »

Kombat har en poäng med deathrayen. Den sitter monterad, men hur används detta med draken? Vapnet sitter i käften på den, och stelopererad borde den inte vara... Kan man kompromissa och köra att hela huvudet(hals och allt) är vapnet? DVS weaponmounten är vid halsfästet som enligt mig borde vara den första "icke rörliga" delen av vapnet.

I annat fall skall jag nog bygga om draken, vars hals är monterad på kula, så att den kan röra på hela skiten. Och kalla det hela för en turret, exakt vad det är står ingenstans och att det sitter på en kulled antyder att den borde kunna röra sig. Kanske inte snurra exorsisten style men iaf titta lite åt både höger och vänster...
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Jonas
Inlägg: 222
Blev medlem: 24 sep 2012, 02:14

Re: 8'' flyer regel

Inlägg av Jonas »

En sak slog mig just med 8" regeln.
Ta en unit devestators 8st med 4 lascannons. Marine (M) Lascannon (L)

L L L L

M M M M


S

En stormraven kommer in flygandes och ställer sig 8" ifrån lascannons och skuter sina hurricans och allt annat den har! Enligt grundreglerna måste får inte marinsen dö först eftersom man inte kan döda det man inte ser. "SNIPING" Så det är bara att plocka bort lascannonsen. Jag tror ni oxå kan komma på några exempel på när detta kan vara väldigt använbart.

Med andra ord, jag tycker inte den här 8" regeln är så genomtänkt. Plus att om den används så skulle jag inte axeptera att tanks kunde skuta på en flyer inom 8" heller, för den har väl oxå 45 grader. Inte ens IG:s Hydra! Jag tror att om man skulle fråga GW så skulle dom säga att flayers kan vinkla sig i luften och skuta neråt. Basen är ju bara där för att den måste ha någonting att stå på. Och att det är snyggt med flyers som flyger lite högre än allt annat.

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: 8'' flyer regel

Inlägg av Halvar »

jag antar att anledningen till att markgående fordon inte kom med i regeln är för att dem alltid är vågrätta mot spelbordet och det därför är tokigt mycket enklare att se vilka mål man kan skjuta på eller inte utan att någon känner sig tvungen att syssla med modelling for advantage.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: 8'' flyer regel

Inlägg av Katarsis »

@Jonas: Det är ju så alla fordon fungerar. Flyers kan ju också göra den manövern även om man inte spelar med SVFAQ.

@Halvar: Precis.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Skriv svar