Swefaq flygs skytte och Doomscythe?

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Swefaq flygs skytte och Doomscythe?

Inlägg av Röde »

Hallå

Swefaqen säger att du bara kan beskjuta saker som är mer än 8" bort. Hur påverkar det Doomscythens skytte med "strålen"?

(Har inte Codex här så jag minns inte den exakta formuleringen på regeln för dess skytte.)
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Swefaq flygs skytte och Doomscythe?

Inlägg av DHettNeck »

...och hur många °LoS har den?
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Swefaq flygs skytte och Doomscythe?

Inlägg av Röde »

Regeln säger att du ska nominera en punkt var som helst på planen inom vapnets räckvidd (12"). Därefter ska man slå 3d6 och inom det avståndet från den första punkten nominera en andra punkt. Alla enheter under den linjen tar lika många smällar som träffade modeller.

Jag antar att regeln ovan gäller eftersom det är ett undantag från vanliga range-regler men vill höra mig för hur det spelas på turneringar.

Vad gäller?
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Swefaq flygs skytte och Doomscythe?

Inlägg av Flogger »

Enkelt, ingen av de punkterna får vara inom 8".

Vad är problemet?
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Swefaq flygs skytte och Doomscythe?

Inlägg av Röde »

Så punkt 1 måste vara mellan 8-12" från vapnet och punkt 2 får inte vara närmare än 8"? Spelas det verkligen så?

Problemet? Att det faktiskt är en regeländring som plockar bort rätt mycket effektiv räckvidd under min Doomscythe som jag inte kan beskjuta.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Swefaq flygs skytte och Doomscythe?

Inlägg av Katarsis »

Flogger skrev:Enkelt, ingen av de punkterna får vara inom 8".

Vad är problemet?
Nja, jag skulle säga att det är första punkten som inte får vara inom 8" eller bortom vapnets 45 grader fire arc. 8"-regeln är ju en generalisering av fire arcs och bör således lyda under dess regler. Se det typ som en missile launcher på en dreadnought som skjuter blast; hålet måste vara inom fire arcen men resten av blasten kan fritt träffa andra modeller.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Swefaq flygs skytte och Doomscythe?

Inlägg av Flogger »

Röde skrev:Problemet? Att det faktiskt är en regeländring som plockar bort rätt mycket effektiv räckvidd under min Doomscythe som jag inte kan beskjuta.
Du och alla andras flygplan. Rulingen är efterbliven från början och har sin rot i lathet, hade man bara räknat ut hur långt alla flygplan kan skjuta från början så hade detta inte varit ett problem och en sådan lista hade inte heller varit ett problem att göra, men ingen verkar orka göra det (inte ens på ETC orkar någon göra det). Men eftersom man nu valt att spela med 8" regeln så bör den gälla alla flyers, lika mycket för doom scythen som för tex. heldrakes och storm ravens.

Mattias, menar du att i så fall så får heldrakes och doom scythes lägga templaten inom 8" så länge en liten del av templaten är utanför 8"? Deras templater har ju inga hål så svårt att jämföra med tex. blasts.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

daskad
Inlägg: 2686
Blev medlem: 08 apr 2011, 13:23
Ort: Ulricehamn

Re: Swefaq flygs skytte och Doomscythe?

Inlägg av daskad »

fast en torrent får aldrig läggas så ursprungspunkten är närmare basen än slutet
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Swefaq flygs skytte och Doomscythe?

Inlägg av Flogger »

daskad skrev:fast en torrent får aldrig läggas så ursprungspunkten är närmare basen än slutet
Precis. Så då skulle man kunna lägga den tjocka sidan 8" bort och sedan låta den tunna sidan gå innanför.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
Excessus
Inlägg: 1550
Blev medlem: 10 apr 2011, 23:52

Re: Swefaq flygs skytte och Doomscythe?

Inlägg av Excessus »

Trodde den knasiga 8" regeln gällde hull mounted saker? Heldrakens flamer är turret mounted och har 360 graders skottvinkel, varför skulle den inte kunna böja huvudet nedåt?
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."

Skriv svar