Run

Regelfrågor och förslag på husregler
Jony
Inlägg: 432
Blev medlem: 15 mar 2009, 23:11
Ort: Eskilstuna

Run

Inlägg av Jony »

Om en IC med en Jetbike/Bike är med en enhet Infanterister, kan Infanteristerna göra en Run move?
Förstår att IC i fallet inte kan röra sig men kan de andra göra det?

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Run

Inlägg av LillePer »

Tror att de kan springa och han boosta. Men det är bara vad jag minns.

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: Run

Inlägg av Ancalagon »

Run görs på individbasis, så du kan absolut göra en Run med de modeller som kan det, och Turbo-Boost för den på jetbike. De både händer i shooting phase, och i båda fallen måste enheten behålla coherency, så det kan vara viktigt i vilken ordning du gör det.

Användarvisningsbild
Yabob
Inlägg: 839
Blev medlem: 13 jan 2009, 14:41
Ort: Linköping

Re: Run

Inlägg av Yabob »

På samma tema: Kan Jet pack modeller använda Thrust Move om de är i en enhet där inte alla kan det?
Ordförande i Spelföreningen Dragon's Den

Administrativt ansvarig för LBK

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Run

Inlägg av DHettNeck »

Yabob skrev:På samma tema: Kan Jet pack modeller använda Thrust Move om de är i en enhet där inte alla kan det?
Jag skullesäga nej då den regeln är på enhetsbasis. För jetbikes verkar det dock ok. Förhoppningsvis kommer en faq på detta.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Run

Inlägg av Flogger »

Ancalagon skrev:Run görs på individbasis, så du kan absolut göra en Run med de modeller som kan det, och Turbo-Boost för den på jetbike. De både händer i shooting phase, och i båda fallen måste enheten behålla coherency, så det kan vara viktigt i vilken ordning du gör det.
Tänkte även nämna att det inte görs på individbasis då det räcker att man rullar springtärningen för en enhet och sedan räknas det som att alla har sprungit (de får alltså inte skjuta).

Detta gäller dock enbart skytte vad jag vet så det är ok att en enhet med reliken springer så länge inte modellen med reliken gör det.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Ogglas
Inlägg: 261
Blev medlem: 27 mar 2012, 07:52

Re: Run

Inlägg av Ogglas »

Flogger skrev: Detta gäller dock enbart skytte vad jag vet så det är ok att en enhet med reliken springer så länge inte modellen med reliken gör det.
Varför skulle inte modellen med reliken få springa?

Enligt regelboken får reliken inte flyttas mer än 6 tum per fas. En farsight crisis suit kan ju teoretiskt sett flytta reliken 18 tum i en runda med move, run och jetpack move.

Eller har jag missat någon FAQ?

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Run

Inlägg av Katarsis »

"The Relic is fragile, and swift movement will likely damage it, so the model carrying the Relic cannot Run and can never move more than 6" in any phase." Turbo-boost, Thrust och liknande är ju lite oklart.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

bjorn
Inlägg: 248
Blev medlem: 12 okt 2008, 08:52

Re: Run

Inlägg av bjorn »

samma fråga med thrust i en icke jet pack enhet

//Björn

Mutt
Inlägg: 1256
Blev medlem: 06 jul 2009, 22:53

Re: Run

Inlägg av Mutt »

Angående relik och boost mm.
Varför får man inte springa med den tror ni? För att det skulle sabba spelet om den kunde flytta runt för snabbt. Så om man är intresserad av ett rättvist spel så kan man inte boosta oavsett vad reglerna säger.

Skriv svar