Klara restriktioner

Återkommande turneringar i Varberg

Moderatorer: Michael Carl, Jimmy Johansson, Hylander

Användarvisningsbild
kombat
Inlägg: 1911
Blev medlem: 12 okt 2008, 01:39
Ort: Lund

Re: KLara restriktioner

Inlägg av kombat »

Men nu är restriktionerna satta hade folk åsikter skulle man väfrat dem innan i sådana fall. Så nu får man faktiskt finna sig i att det är detta som gäller. Alla har samma möjligheter att använda sig av dessa restriktioner. Så kan folk vänta med gnällandet nu till efter tokturneringen då man också kan utvärdera vad som funkade eller inte...

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: KLara restriktioner

Inlägg av DHettNeck »

kombat skrev:Men nu är restriktionerna satta hade folk åsikter skulle man väfrat dem innan i sådana fall. Så nu får man faktiskt finna sig i att det är detta som gäller. Alla har samma möjligheter att använda sig av dessa restriktioner. Så kan folk vänta med gnällandet nu till efter tokturneringen då man också kan utvärdera vad som funkade eller inte...
Vaa??? Klart att man får kommentera på ändringarna. I förra mallen kunde man bara ha 3 necron-flygare vilket var ok, sen ändrar dom så man kan ta 4, då är det klart att man kan ifrågasaätta det.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Klara restriktioner

Inlägg av Katarsis »

Skulle någon kunna göra en konkret Necronlista med fyra flygare som känns för bra? Jag sitter och försöker just nu.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
kombat
Inlägg: 1911
Blev medlem: 12 okt 2008, 01:39
Ort: Lund

Re: Klara restriktioner

Inlägg av kombat »

Men denna mallen är ju de som kommer användas så den kommer inte ändras innan lag-tok så varför lägga s mycket tid och energi på att gnälla över den utan att utvärdera den efteråt istället?

Användarvisningsbild
kombat
Inlägg: 1911
Blev medlem: 12 okt 2008, 01:39
Ort: Lund

Re: Klara restriktioner

Inlägg av kombat »

Nä jag kan inte heller komma på en lista med 4 flygare som är särkilt bra. Att ha med 4 flygare känns bara sämre än vad jag kan göra med 2 flygare. Men om det skulle kännas bättre för folk så lägg tillbaka minuset för mer än 3 flyers tror egentligen ingen kommer bra sig om det. Och ska man höja poängen på nån flygare är det i sådana fall doom scythen. Men eftersom mallen är satt så är det bara att acceptera den och eventuella ändringar får man göra efter.

Mutt
Inlägg: 1256
Blev medlem: 06 jul 2009, 22:53

Re: Klara restriktioner

Inlägg av Mutt »

De som har intresset av att göra en bra lista med fyra necronflyg kommer inte att posta den listan här.

Användarvisningsbild
fjugin
Inlägg: 504
Blev medlem: 10 okt 2008, 16:46

Re: Klara restriktioner

Inlägg av fjugin »

Om necronspelare dissar listor med 4 flyg, för att varianter med "bara" 2 flyg är mycket bättre, misstänker jag att necrons får in alldeles för hårda listor generellt.

Ps saken
Inlägg: 142
Blev medlem: 08 jun 2009, 08:45
Ort: LBK

Re: Klara restriktioner

Inlägg av Ps saken »

Hade hoppats på att en kompmall fanns för att göra turneringen roligare och mer balanserad mellan listor och codexar inte att Necrons skulle få spelfördel men jag hade visst fel.

Mallen kommer med största sannolikhet användas på andra arrangemang och därför känns det som relevant med åsikter även om mallen verkar vara fastslagen. Om sen CSM hinnner komma ut så borde ju rimligen deras påverkan på andra codexar även reflekteras i mallen. Självklart kommer åsikter om mallen komma efter Varberg och jag hoppas att nån variant av den kan bli ett fullgott alternativ till att spela kompfritt eller kompfritt utan allies/fortifications, men att få den bra när åsikter om mallen inte får framföras utan kritik så ser jag problem.

Tror inte det är det faktum att det går at få in 4 cron flygare som är det stora problemet utan att man får in 2-3 utan allt för stor kompsumma emot vad annat mindre "hårt" kompar.

Har räknat på listor från IG/BA/Crons/SW och GK nu och i de flesta fall känns det som man faktiskt få fundera om saker är värd att ta med (exempel Psyboltdread är bra stabilt skytte och skulle gärna ha 3 i varje lista men kompen gör så at jag bara får in 1-2 och ska man få in en stormraven är det svårt att få med nån) vilket gör att det känns som den ligger bra till balanserad i jämnförelse med andra val.

Däremot känns vendettor och ännu mer Scythesen som dom alltid är mer kompvärda än allt annat framför allt då man spelar med 2-3 stycken, visst känns det som man inte får med allt annat roligt men det får man inte om man gör en flygarlös lista heller och jag tror inte att med nuvarande mall kommer att få se så många listor IG/Crons utan minst 2 flygare men vi får väl se efter turneringen.
/Dax att måla en vendetta till så ska sluta ha åsikter en stund /Ps
Warning: This game may cause Nerdiness and loss of friends.

Användarvisningsbild
kelaino
Inlägg: 749
Blev medlem: 10 nov 2008, 09:44
Ort: Uppsala

Re: Klara restriktioner

Inlägg av kelaino »

Jag vill inte påstå att jag har superkoll på necrons men pillade lite i alla fall:
Godtyckligt HQ (~150p)
2 transportflyg med scoring-uppgradering
2 Panga-panga-flyg
20 immortals
Landar på typ 1200 så man har 300 kvar att köpa court/mer immortals/annat för. Jag tycker det verkar rätt läskigt, men lämnar en mer kvalificerad bedömning till någon som är kompetent (vilket jag inte vill påstå att jag är).
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Klara restriktioner

Inlägg av DHettNeck »

Jag är inne på nån liknande lista.

2 av varje flyg.
2*5 warrior i flygen
massa bra immortal troops med lite courtkillar och en overlord.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Skriv svar