TTT?

Återkommande turneringar i Varberg

Moderatorer: Michael Carl, Jimmy Johansson, Hylander

Användarvisningsbild
Olof
Inlägg: 829
Blev medlem: 24 okt 2008, 15:01

Re: TTT?

Inlägg av Olof »

Vad är poängen med hela basen i terräng för area cover? Låter för mig som det bara premierar skytte ännu mer.
Vox Novus - Nyheter, intervjuer och reportage från 40K-Sverige - http://voxnovus.wordpress.com

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: TTT?

Inlägg av DHettNeck »

Olof skrev:Vad är poängen med hela basen i terräng för area cover? Låter för mig som det bara premierar skytte ännu mer.
Ja, jag har heller aldrig förstått den regeländringen.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Trulsante
Inlägg: 1193
Blev medlem: 08 nov 2011, 11:27
Ort: Varberg

Re: TTT?

Inlägg av Trulsante »

Jodå, ni förstår den precis. Men den gynnar inte de arméerna/den spelstil ni har :)

Vi vill ha bort den urtråkiga "tåningen" där ett monster eller bajsfluga kan nudda terrängen och hävda cover.

För enkelhetens skull måste man stå i terrängen med hela basen.
Freedom is the right of all sentient beings
- Optimus Prime

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: TTT?

Inlägg av DHettNeck »

Trulsante skrev:Jodå, ni förstår den precis. Men den gynnar inte de arméerna/den spelstil ni har :)

Vi vill ha bort den urtråkiga "tåningen" där ett monster eller bajsfluga kan nudda terrängen och hävda cover.

För enkelhetens skull måste man stå i terrängen med hela basen.
Jag bryr mig inte alls om ändringen personligen, spelar sällan saker som vill ha terräng-cover hur som.

Dock kan man aldrig hävda att det är "för enkelhetens skull" att ändra på tydliga standard regler som spelas på de flesta andra turneringarna i landet/världen ;)
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: TTT?

Inlägg av Hylander »

Jo.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
Olof
Inlägg: 829
Blev medlem: 24 okt 2008, 15:01

Re: TTT?

Inlägg av Olof »

Jag ser inte problemet alls med att tåa. Känns bara så himla mkt lättare att spela så. Jag ska inte bemöta Kjelles kommentar med tankar om att arr spelar 3+ utan nöja mig med att kallt konstatera att man får hoppas på större areaterrängbitar eftersom de just krympte med varierande basstorlek.
Vox Novus - Nyheter, intervjuer och reportage från 40K-Sverige - http://voxnovus.wordpress.com

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: TTT?

Inlägg av refabricated »

Tur man inte spelar ost som tyranidmonster eller traskade stor-demoner, då hade man kanske tagit illa upp :)

Skämt åsido, håller med om att det känns lite segt med en 10 marines som ställs "tå-mot-kant" runt en skog för att man inte orkar balansera alla modeller. Men man ändå vill ha cover.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
Spell Familiar
Inlägg: 397
Blev medlem: 02 jun 2015, 10:38

Re: TTT?

Inlägg av Spell Familiar »

Jag är på TOK-arnas sida i det här.
Att det är "abstrakt" får man leva med tillräckligt mycket i spelet och det är inte svårt att få motståndaren att gå med på en Woobly Model Syndrome om man nu är orolig för sin resinbest som står och vickar i ruinen. Ser inget problem.
"Ahrimans städtant lär ha fullt upp."

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: TTT?

Inlägg av fauh »

Hylander skrev:
Newyn skrev:Hur är det med fortificationer och terräng/objektiv? Har sett att vissa turneringar har restriktioner på hur nära de får stå varandra.
Där kommer det vara regelboken som gäller vi kommer inte ha house rules om detta.

Dock kommer vi några houserules som vi vanligen har i vbg:

Hela modellen i areaterräng för cover, impass är även impass för skimmers/jetbike stuff tex
Saker som ignorerar impass typ C'tan och Wraiths hur ser de på impass?

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: TTT?

Inlägg av Hylander »

fauh skrev:
Hylander skrev:
Newyn skrev:Hur är det med fortificationer och terräng/objektiv? Har sett att vissa turneringar har restriktioner på hur nära de får stå varandra.
Där kommer det vara regelboken som gäller vi kommer inte ha house rules om detta.

Dock kommer vi några houserules som vi vanligen har i vbg:

Hela modellen i areaterräng för cover, impass är även impass för skimmers/jetbike stuff tex
Saker som ignorerar impass typ C'tan och Wraiths hur ser de på impass?
De stannar ju inte i impass terrängen utan att de kan ta sig igenom den. Det vi vill åt är när skimmer ställler sig på impass och kan därmed inte bli chargade.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Skriv svar