Sida 5 av 5

Re: TTT?

Postat: 11 sep 2016, 16:42
av Olof
Vad är poängen med hela basen i terräng för area cover? Låter för mig som det bara premierar skytte ännu mer.

Re: TTT?

Postat: 11 sep 2016, 17:27
av DHettNeck
Olof skrev:Vad är poängen med hela basen i terräng för area cover? Låter för mig som det bara premierar skytte ännu mer.
Ja, jag har heller aldrig förstått den regeländringen.

Re: TTT?

Postat: 11 sep 2016, 19:38
av Trulsante
Jodå, ni förstår den precis. Men den gynnar inte de arméerna/den spelstil ni har :)

Vi vill ha bort den urtråkiga "tåningen" där ett monster eller bajsfluga kan nudda terrängen och hävda cover.

För enkelhetens skull måste man stå i terrängen med hela basen.

Re: TTT?

Postat: 11 sep 2016, 19:44
av DHettNeck
Trulsante skrev:Jodå, ni förstår den precis. Men den gynnar inte de arméerna/den spelstil ni har :)

Vi vill ha bort den urtråkiga "tåningen" där ett monster eller bajsfluga kan nudda terrängen och hävda cover.

För enkelhetens skull måste man stå i terrängen med hela basen.
Jag bryr mig inte alls om ändringen personligen, spelar sällan saker som vill ha terräng-cover hur som.

Dock kan man aldrig hävda att det är "för enkelhetens skull" att ändra på tydliga standard regler som spelas på de flesta andra turneringarna i landet/världen ;)

Re: TTT?

Postat: 11 sep 2016, 20:50
av Hylander
Jo.

Re: TTT?

Postat: 12 sep 2016, 07:48
av Olof
Jag ser inte problemet alls med att tåa. Känns bara så himla mkt lättare att spela så. Jag ska inte bemöta Kjelles kommentar med tankar om att arr spelar 3+ utan nöja mig med att kallt konstatera att man får hoppas på större areaterrängbitar eftersom de just krympte med varierande basstorlek.

Re: TTT?

Postat: 12 sep 2016, 07:56
av refabricated
Tur man inte spelar ost som tyranidmonster eller traskade stor-demoner, då hade man kanske tagit illa upp :)

Skämt åsido, håller med om att det känns lite segt med en 10 marines som ställs "tå-mot-kant" runt en skog för att man inte orkar balansera alla modeller. Men man ändå vill ha cover.

Re: TTT?

Postat: 12 sep 2016, 12:43
av Spell Familiar
Jag är på TOK-arnas sida i det här.
Att det är "abstrakt" får man leva med tillräckligt mycket i spelet och det är inte svårt att få motståndaren att gå med på en Woobly Model Syndrome om man nu är orolig för sin resinbest som står och vickar i ruinen. Ser inget problem.

Re: TTT?

Postat: 12 sep 2016, 13:51
av fauh
Hylander skrev:
Newyn skrev:Hur är det med fortificationer och terräng/objektiv? Har sett att vissa turneringar har restriktioner på hur nära de får stå varandra.
Där kommer det vara regelboken som gäller vi kommer inte ha house rules om detta.

Dock kommer vi några houserules som vi vanligen har i vbg:

Hela modellen i areaterräng för cover, impass är även impass för skimmers/jetbike stuff tex
Saker som ignorerar impass typ C'tan och Wraiths hur ser de på impass?

Re: TTT?

Postat: 12 sep 2016, 16:17
av Hylander
fauh skrev:
Hylander skrev:
Newyn skrev:Hur är det med fortificationer och terräng/objektiv? Har sett att vissa turneringar har restriktioner på hur nära de får stå varandra.
Där kommer det vara regelboken som gäller vi kommer inte ha house rules om detta.

Dock kommer vi några houserules som vi vanligen har i vbg:

Hela modellen i areaterräng för cover, impass är även impass för skimmers/jetbike stuff tex
Saker som ignorerar impass typ C'tan och Wraiths hur ser de på impass?
De stannar ju inte i impass terrängen utan att de kan ta sig igenom den. Det vi vill åt är när skimmer ställler sig på impass och kan därmed inte bli chargade.