WarCon 2016

Återkommande turneringar i Varberg

Moderatorer: Michael Carl, Jimmy Johansson, Hylander

Nora
Inlägg: 357
Blev medlem: 14 jan 2013, 14:46

Re: WarCon 2016

Inlägg av Nora »

Jag har några frågor kring uppdragen på singeln. Jag får säga att de är omständligt skrivna.
2) Vad menas med Objektiv(1-4:1)
-Tolkar jag det rätt att det inte finns någon övre gräns på hur många poäng man kan kamma hem på dessa objektiv?
1) Vad menas med TO(Spec, 8, Slå Ej)?
-Är det rätt tolkat att det är max 8 (i differens)?
2) I varje playerturn så kollar spelaren om han kontrollerar fler objektiv än motståndaren. Om så får han 1 VP.
-När i rundan kollas detta?
3) Breaking The Peace(3) Vad innebär detta?
4) Vart tredje Hull Point skada på GMC och SHW genererar en extra Killpoint också.
-Hull Point skada på GMC? Är ens super heavyes tillåtna?
5) Om du är på motståndarens plan halva så får du ha 2 kort på handen. Är du i motståndarens deployement zone får du ha 4 kort. Du får alltid ha minst 1 kort på handen. Du får max kasta 1 kort i slutet på din runda. Du drar ej om samma Objective Secure.
-Mening #2 är helt onödig att skriva ut eftersom motståndarens deployement zone inkluderas i motståndarens plan halva och 2 är mindre än 4. Ni har utelämnar maxhanden då man är på sin egna planhalva.
-Vad händer om man har fyra kort på handen men plötsligt bara får ha två? Man får ju max kasta ett.
6) Vad menas med Stay Alive(1)?
7) Antalet kort som du får ha på handen är lika med rundan. Du får aldrig kasta kort nr 21-36. Dessa korten kan din motståndare klara av som om de hade dem på sin hand. Du drar ej om samma Objective Secure
-Samma här; vad händer om man har mer kort på handen, som man inte får göra sig av med, än vad man får ha?
-Sedan tycker jag att det verkar ge en omotiverad stor fördel att gå som 2:a.
8) Breakthrough (3, max=5)
-Denna tycker jag var riktig konstig och kan nog ge upphov till en del frågor. Första jag kom att tänka på är vad som räcker för att en enhet skall anses ha lämnat brädet. Är det att en modell i enheten åtminstone delvis är utanför
9) Vad menas med Show Mercy(2)

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: WarCon 2016

Inlägg av refabricated »

Kan väl haka på Nora att missionsen vart lite röriga :)
Gillar skarpt att det kommer lite nyheter, men hur skulle det vara med en utförlighandbok till dem? Borde vara lätt att lägga in i TTO.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Johannesson
Inlägg: 669
Blev medlem: 15 okt 2010, 02:07
Ort: Helsingborg

Re: WarCon 2016

Inlägg av Johannesson »

Tror ett par av mina frågor täcktes in av Nora också.

Detta kanske står någonstans, men i dubbeln, har man var sin Warlord eller en per lag?

Om svaret är var sin, hur fungerar det med Slay the Warlord och liknande?
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: WarCon 2016

Inlägg av refabricated »

Tror man utser 1 snubbe att vara öagets warlord. Så vem är mest chefig? Din eller din partners?
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Re: WarCon 2016

Inlägg av LillePer »

Det har alltid varit 2 Warlords tidigare. Tror inte det ändrats.

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: WarCon 2016

Inlägg av Hylander »

Nora skrev:Jag har några frågor kring uppdragen på singeln. Jag får säga att de är omständligt skrivna.
Om du bortser från parenteserna efter varje rubrik på missions så har du förklaringarna under. Parenteserna säger samma sak men är en kort form av skrift jag vill testa. Om några är nyfikna på dokumentet så tar jag med mig några kopior till WarCon så kan ni läsa och ge mig feedback. Om ni inte kan vänta så PMa.
2) Vad menas med Objektiv(1-4:1)
-Tolkar jag det rätt att det inte finns någon övre gräns på hur många poäng man kan kamma hem på dessa objektiv?
se första svaret
1) Vad menas med TO(Spec, 8, Slå Ej)?
-Är det rätt tolkat att det är max 8 (i differens)?
se första svaret

2) I varje playerturn så kollar spelaren om han kontrollerar fler objektiv än motståndaren. Om så får han 1 VP.
-När i rundan kollas detta?
Objektiv kontrolleras i alltid i slutet av varje spelares tur, så även här. Jag ansåg denna vara så självklart att det inte behöver definieras mer.
3) Breaking The Peace(3) Vad innebär detta?
1/6 på sidan 8 i tråden.
Var hittar jag info om:
'Breaking the peace'
'Show mercy'
'Breakthrough'
'Stay alive'
osv.
Det skall såklart skriva ut i missions. Bra poäng där.


Annars är här en teaser på en grej jag jobbat lite med...
1. First Blood(max)
Den som först förstör eller får en enhet att fly av.
Max avser poängen som First Blood ger.

2. Slay The Warlod(max)
Förstör eller få motståndarens Warlord att fly av brädet.
Max avser poängen som Slay The Warlord ger.

3. Linebreaker(max)
Försök att ha en modell helt inom 12” från motståndarens ”Table Edge” när matchen är slut.
Max avser poängen som Linebreaker ger.

4. Breaking the Peace(max)
En inverterad First Blood.
Max avser poängen som Breaking the Peace ger motståndaren ger.

5. Last Blood(max)
Den som sist i matchen förstör eller får en enhet att fly av.
Max avser poängen som Last Blood ger.

6. Stay Alive(max)
Försök att undvika att Warlorden förstörs eller flyr av brädet.
Max avser poängen som Stay Alive ger.

7. SideLine(max)
Sideline ger spelaren poäng för att ha en modell helt inom 6” av sidorna på brädet i slutet av matchen.
Max avser poängen som Sideline ger.

8. Show Mercy(max)
Undvik arr förstöra motståndarens Warlord. Att få Warlorden att fly av brädet räknas INTE som att förstöra den.
Max avser poängen som Show Mercy ger.
Som sagt så skall detta såklart in i mission men det har tyvärr inte skett ännu. Skall ta tag i detta.
4) Vart tredje Hull Point skada på GMC och SHW genererar en extra Killpoint också.
-Hull Point skada på GMC? Är ens super heavyes tillåtna?
Nope men hade de varit tillåtna så hade de lytt under detta. Missions kan ju kanske användas till fler turnering ar där de är tillåtna.
5) Om du är på motståndarens plan halva så får du ha 2 kort på handen. Är du i motståndarens deployement zone får du ha 4 kort. Du får alltid ha minst 1 kort på handen. Du får max kasta 1 kort i slutet på din runda. Du drar ej om samma Objective Secure.
-Mening #2 är helt onödig att skriva ut eftersom motståndarens deployement zone inkluderas i motståndarens plan halva och 2 är mindre än 4. Ni har utelämnar maxhanden då man är på sin egna planhalva.
-Vad händer om man har fyra kort på handen men plötsligt bara får ha två? Man får ju max kasta ett.
Jag förstår inte vad som är fel med meningen är du över mittplan har du två kort istället för ett, är du ännu längre fram dvs i motståndarens deployment får du har 4. Vad missar jag i logiken här? Bra poäng dock med antalet kort om man blir tvingad till färre, skall kolla på det.
6) Vad menas med Stay Alive(1)?
Se svar ovan högre upp
7) Antalet kort som du får ha på handen är lika med rundan. Du får aldrig kasta kort nr 21-36. Dessa korten kan din motståndare klara av som om de hade dem på sin hand. Du drar ej om samma Objective Secure
-Samma här; vad händer om man har mer kort på handen, som man inte får göra sig av med, än vad man får ha?
-Sedan tycker jag att det verkar ge en omotiverad stor fördel att gå som 2:a.
a) Skall kolla just ev kastandet av kort.
b) Värt att tänka på till framtiden. Skall kolla på det.
8) Breakthrough (3, max=5)
-Denna tycker jag var riktig konstig och kan nog ge upphov till en del frågor. Första jag kom att tänka på är vad som räcker för att en enhet skall anses ha lämnat brädet. Är det att en modell i enheten åtminstone delvis är utanför
Svarade på detta tidigare i tråden men det skall såklart förtydligas. Dock är det ofta såhär när försök till nya mission kommer. Alla frågor är inte ställda kring dem ännu så det kommer säkerligen klarna.
9) Vad menas med Show Mercy(2)
Se uppåt i posten.


Hoppas du fått svar på tillräckliga svar på frågorna. Vill du ha dokumentet jag jobbar på att läsa för att komma med lite feedback så PMa mig.

Tack för att du visar intresse samt stolpar upp frågorna bra
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: WarCon 2016

Inlägg av Hylander »

refabricated skrev:Kan väl haka på Nora att missionsen vart lite röriga :)
Gillar skarpt att det kommer lite nyheter, men hur skulle det vara med en utförlighandbok till dem? Borde vara lätt att lägga in i TTO.
PMa mig så kommer det till dig...
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
Trulsante
Inlägg: 1193
Blev medlem: 08 nov 2011, 11:27
Ort: Varberg

Re: WarCon 2016

Inlägg av Trulsante »

Johannesson skrev:Tror ett par av mina frågor täcktes in av Nora också.

Detta kanske står någonstans, men i dubbeln, har man var sin Warlord eller en per lag?

Om svaret är var sin, hur fungerar det med Slay the Warlord och liknande?
Man har två warlords.
Freedom is the right of all sentient beings
- Optimus Prime

Nora
Inlägg: 357
Blev medlem: 14 jan 2013, 14:46

Re: WarCon 2016

Inlägg av Nora »

Hittar inget om att det inte är tillåtet med fortifieringar så jag antar att dessa är tillåtna, eller?

Användarvisningsbild
Boggalogg
Inlägg: 500
Blev medlem: 27 jan 2010, 08:31
Ort: Kinna
Kontakt:

Re: WarCon 2016

Inlägg av Boggalogg »

Ett par lite praktiska frågor då:
Listinskick 1/7. Vart?
Warcon 8-10/7. Var?

Skriv svar