Tankar kring TOKspelen 2016

Återkommande turneringar i Varberg

Moderatorer: Michael Carl, Jimmy Johansson, Hylander

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Tankar kring TOKspelen 2016

Inlägg av Hylander »

Stort tack för att ni kom och spelade.

Tyckt till eller bara tjöta av er, här är chansen!
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Re: Tankar kring TOKspelen 2016

Inlägg av LillePer »

Så jäkla mysig turnering, skön stämning bland alla spelare, bara allmänt toppen!
Missions kändes bra men kanske lite mer KP totalt sett?
Kanske nya sätt att generera kort? (Allmänt för hela Sverige)

(Shit vad Eldar kändes som hemmaplan jämfört med chaos katastrofen på GW...)

Användarvisningsbild
Trulsante
Inlägg: 1193
Blev medlem: 08 nov 2011, 11:27
Ort: Varberg

Re: Tankar kring TOKspelen 2016

Inlägg av Trulsante »

Jag vill ge ett stort tack till Dag som städade upp sina fimpar på eget bevåg, då vi missat att sätta ut fimpsamlare!
Freedom is the right of all sentient beings
- Optimus Prime

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Tankar kring TOKspelen 2016

Inlägg av refabricated »

Vad skall man säga? Ni gör som vanligt ett bra jobb med allt. Rutinen antar jag.

Kommentarer:
Terrängen: Lite mer centrala LOS-blockers som man kan spela runt, modellen större. Ni har byggt en drös med väggar, lagom skulle kanske vara en sådan till per bräde. Men gör den större så man kan gömma en modell i Landraider storlek bakom den. ATM så är det väldigt bra att ta skytte-arméer till turneringar som nyttjar varbergs terräng.
Vidare så kändes alla bord väldigt lika. Liknande terräg på liknande platser på alla bord. Jag föredrog konceptet som ni körde med tidigare: 25% golfbana, 25% grand-canyon 50% balanserat.
Nu fick man ett par matcher på samma bord, men att försöka byta tyade jag inte eftersom alla såg likadana ut.

Missions:
Vi har pratat en del privat om det. Fler sätt än "dra 3, klara 2" tactical missions behövs. Det är för mig i princip ett icke mission, ibland skall man jaga knappar, ibland inte. Oavsett mission så spelar man det på samma sätt. Jag gillar när man ibland vill springa ut på alla obj runda 1 för att få mer kort r2 eller när man stressas att klara så mkt som möjligt så tidigt som möjligt.
Variation!
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Land_Raider
Inlägg: 493
Blev medlem: 15 okt 2008, 07:07
Ort: Malmö

Re: Tankar kring TOKspelen 2016

Inlägg av Land_Raider »

Trulsante skrev:Jag vill ge ett stort tack till Dag som städade upp sina fimpar på eget bevåg, då vi missat att sätta ut fimpsamlare!

Inga problem jag stod ju säkert för ca 80% av fimparna och då är det inte mer än rätt :)

+ Jättebra turnering, instämmer med Per det kändes som en mysturnering med enbart trevliga och roliga spelare.
+ Kompen! Jag föredrar turneringar där spannet på kompen gällande listor ligger någonstans mellan 15-19. Man kan få in lite ost, lite snälla saker och framförallt mer variation i arméen.

- Spelar vi kompat tycker jag det är fullt rimligt om man lägger ett tak på låt säga 20 som maxkomp. Det gör att den aktiva kompen får sin del av kakan men inte på en extrem nivå.
Kasper om vad hans omkompade arme innehåller: "dödstjärna, 6 pangpang killar, en mega bajsare,2 bautakillar, tre trollare!"

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Tankar kring TOKspelen 2016

Inlägg av fauh »

Land_Raider skrev: - Spelar vi kompat tycker jag det är fullt rimligt om man lägger ett tak på låt säga 20 som maxkomp. Det gör att den aktiva kompen får sin del av kakan men inte på en extrem nivå.
Håller helt med Dag här, spannet 15-22 är en smula brutet. Det är 7 poängs skillnad och det vill till att man 20-0 som komp 15 lista för att gå iväg med något annat än en draw. Jag tycker rent generellt att har man aktiv komp så bör kompspannet vara relativt snävt (max 5 nivåer men 3 är nog bättre) för då minskas incitament till att spela högkompande "hålla-sig-undan-motståndaren-och-försöka-plocka-några-poäng-för-en-draw-och-vinna-på-kompskillnaden"-listor som jag skulle gissa både är frustrerande att spela och jag kan inte tänka mig att det är kul att spela så heller.

Johannesson
Inlägg: 669
Blev medlem: 15 okt 2010, 02:07
Ort: Helsingborg

Re: Tankar kring TOKspelen 2016

Inlägg av Johannesson »

fauh skrev:...att spela högkompande "hålla-sig-undan-motståndaren-och-försöka-plocka-några-poäng-för-en-draw-och-vinna-på-kompskillnaden"-listor som jag skulle gissa både är frustrerande att spela och jag kan inte tänka mig att det är kul att spela så heller.
Eftersom det bara var jag som valde att spela lite högre komp blir jag lite fundersam vad du menar. Ingen jag mötte kan väl rimligen ansett att jag spelade en "hålla-sig-undan-motståndaren-och-försöka-plocka-några-poäng-för-en-draw-och-vinna-på-kompskillnaden" lista...

Själv ser jag inget problem med att komp 15 listan måste vinna stort för att ens vinna. Det är ju fritt fram för alla att spela med högre komp. Det är ju hela poängen. Väldigt konstigt egentligen att 95% av spelarna väljer att lägga sig 16-18 (och majoriteten på 16) om de var oroliga för att få svårt att få med sig tillräckligt med poäng.

Kan passa på att flika in ett tack för turneringen också. Ska försöka få med fler från Helsingborg nästa gång. Var lite otur på sina håll i år att fler inte kunde följa med. Kommer med minst två lag till TTT i alla fall :) (om inte ni andra blir lite snällare får säkert våra lag högst komp i år igen...)
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Re: Tankar kring TOKspelen 2016

Inlägg av LillePer »

Tycker själv att det var kul med hyfsat stor spridning av komp i toppen!
Sen tyckte jag det var nice att du lyckats få med dig iaf en hang around från Hbg, kommer hans rapporter upp någonstans? :)

Johannesson
Inlägg: 669
Blev medlem: 15 okt 2010, 02:07
Ort: Helsingborg

Re: Tankar kring TOKspelen 2016

Inlägg av Johannesson »

Antagligen på vår förenings hemsida, spelamera.se, men han behövde nog redigera dem en del. Han skrev massor :)
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover

Användarvisningsbild
Trulsante
Inlägg: 1193
Blev medlem: 08 nov 2011, 11:27
Ort: Varberg

Re: Tankar kring TOKspelen 2016

Inlägg av Trulsante »

Najs! Finnes möjlighet tar vi övriga gärna del av hans alster :)
Freedom is the right of all sentient beings
- Optimus Prime

Skriv svar