Det finns en massa "andra" arméer som tycker det är kul med quarters.
Jag tycker det vore jättedåligt om någon av de tre "riktiga" typerna av deployment försvann från ett konvent.
RTO 2010 - Resultat och Ris & Ros
- speedfreek
- Inlägg: 6927
- Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
- Ort: Göteborg
Re: RTO 2010 - Resultat och Ris & Ros
Tack för en bra turnering. Jag tyckte att arr, missions, lokal, terräng osv fungerade perfekt.
Re: RTO 2010 - Resultat och Ris & Ros
Jag hade riktigt roligt och är nöjd med eventet (mitt första) och hade många riktigt roliga matcher. Hade hoppats att det skulle gå en skvätt bättre, men jag tillägnar i alla fall mig själv det inofficiella priset Best Tau. (ja, jag var enda Tau-spelaren på plats)
Tycker lokalen var bra men att borden antagligen kan placeras bättre. Det var många (jag själv däribland) som stötte i bord till höger och vänster.
Det var också bra med en lokal som ligger relativt lättillgängligt. Tänker på Stockholms Spelkonvent som senast hölls i Utböle Träsk(TM).
Stort tack till alla arrangörer!
Tycker lokalen var bra men att borden antagligen kan placeras bättre. Det var många (jag själv däribland) som stötte i bord till höger och vänster.
Det var också bra med en lokal som ligger relativt lättillgängligt. Tänker på Stockholms Spelkonvent som senast hölls i Utböle Träsk(TM).
Stort tack till alla arrangörer!
Re: RTO 2010 - Resultat och Ris & Ros
Först ett stort tack till arrangörerna och mina motståndare för en trevlig helg!
Jag vill hålla med min bror (Konfa) i det han sade.
Jag vill också lägga till att jag tyckte att det blev lite snålt med tid ibland. Jag spelade själv guards så jag hade en massa enheter på bordet, vilket tog sin lilla tid. Det tog däremot också lång tid för mina motståndare att göra sina val, då jag hade sjukt mycket units och mycket som pangade på bra, särskilt på midrange, vilket skapade massa jobbiga vinklar. Även om jag försökte försöka skynda allt jag kunde, hann jag bara klart med två matcher, en på runda fem och en runda sju, båda mot offensiva varianter av space marines med få modeller och transport/infiltrate/fleet till mycket. Om det är rätt scenario skulle jag kunna maska skiten ur spelet och i och med att motståndaren också behöver tänka mycket, kunna komma undan med det. Nu är det här säkert ett rätt individuellt problem, men om många har det kanske lite mer tid, eller kanske mindre poäng, skulle kunna vara kul.
Jag skulle också föredra några riktlinjer eller utskrivna rekommendationer på terrängbitarna, då det varierade stort mellan mina motståndares preferenser, från att inget skulle räknas som difficult ground, till att mycket gärna fick vara impassable.
Jag vill hålla med min bror (Konfa) i det han sade.
Jag vill också lägga till att jag tyckte att det blev lite snålt med tid ibland. Jag spelade själv guards så jag hade en massa enheter på bordet, vilket tog sin lilla tid. Det tog däremot också lång tid för mina motståndare att göra sina val, då jag hade sjukt mycket units och mycket som pangade på bra, särskilt på midrange, vilket skapade massa jobbiga vinklar. Även om jag försökte försöka skynda allt jag kunde, hann jag bara klart med två matcher, en på runda fem och en runda sju, båda mot offensiva varianter av space marines med få modeller och transport/infiltrate/fleet till mycket. Om det är rätt scenario skulle jag kunna maska skiten ur spelet och i och med att motståndaren också behöver tänka mycket, kunna komma undan med det. Nu är det här säkert ett rätt individuellt problem, men om många har det kanske lite mer tid, eller kanske mindre poäng, skulle kunna vara kul.
Jag skulle också föredra några riktlinjer eller utskrivna rekommendationer på terrängbitarna, då det varierade stort mellan mina motståndares preferenser, från att inget skulle räknas som difficult ground, till att mycket gärna fick vara impassable.
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
- Inlägg: 11197
- Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
- Ort: Uppsala
Re: RTO 2010 - Resultat och Ris & Ros
Håller med lite om tiden. Tre timmar och en kvart är oftast trevligare, men då kommer man ju hem 45min senare också, dock tycker jag att det är värt "förseningen".
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Re: RTO 2010 - Resultat och Ris & Ros
Klart nöjd med helgen. Med undantag av DoW och killpoints.
Och förstås den lilla detaljen att jag bara kunde spela 4 av de 5 matcherna.
Med tankte på det så är jag nog rätt nöjd med min placering också.
Och förstås den lilla detaljen att jag bara kunde spela 4 av de 5 matcherna.
Med tankte på det så är jag nog rätt nöjd med min placering också.
Mork, the articulate ork!
-
- Inlägg: 366
- Blev medlem: 13 jul 2009, 10:01
Re: RTO 2010 - Resultat och Ris & Ros
Gillade lokalen, den låg nära lunchställen samt enkelt för en icke-Stockholmare att hitta (trots det så åkte vi fel...), bra parkeringsmöjligheter. Om fortsatta turneringar hålls där så är det ju enkelt att utöka antal bord om det skulle viljas, plats fanns ju.
Gillar att ni inte var alltför sadistiska gällande matchtiderna, är ju inte den absolut snabbaste spelare samt kanske lite många gubbar på plan... dock så är ju 3.5h att föredra enligt mig
Uppdragen var bra, det ska vara lite utspritt i stegen mellan de olika poängen, man får en större uppdelning (spridning) mellan deltagarna. Att det var killpoint i Dawn of War funkade faktiskt bra för egen del. Vi var inte särskilt defensiva någon av oss, iof så var jag i hans ansikte runda två
Målningsdelen var separat = high five på den, puh... nära ögat. Tycker upplägget att målningen är en egen del, visst har man målat allt får man en viss poäng, inget så får man noll, inte en jäkla massa olika kriterier som ska bedömas för varje armé.
Om man ska klaga på nåt så skulle jag vilja se lite corner deployment på någon kommande turnering, saknar den, och kanske lite mer olika uppdrag för de olika matcherna.
Tack för en go helg!
Gillar att ni inte var alltför sadistiska gällande matchtiderna, är ju inte den absolut snabbaste spelare samt kanske lite många gubbar på plan... dock så är ju 3.5h att föredra enligt mig
Uppdragen var bra, det ska vara lite utspritt i stegen mellan de olika poängen, man får en större uppdelning (spridning) mellan deltagarna. Att det var killpoint i Dawn of War funkade faktiskt bra för egen del. Vi var inte särskilt defensiva någon av oss, iof så var jag i hans ansikte runda två
Målningsdelen var separat = high five på den, puh... nära ögat. Tycker upplägget att målningen är en egen del, visst har man målat allt får man en viss poäng, inget så får man noll, inte en jäkla massa olika kriterier som ska bedömas för varje armé.
Om man ska klaga på nåt så skulle jag vilja se lite corner deployment på någon kommande turnering, saknar den, och kanske lite mer olika uppdrag för de olika matcherna.
Tack för en go helg!