40k på SSK 17-18 September - Informationen

RTO, Bergshammer, TumBacon, mfl

Moderatorer: Katarsis, imp

Användarvisningsbild
Seregon

Re: 40k på SSK 17-18 September - Informationen

Inlägg av Seregon »

@Katarsis: Iom att jag aldrig använt SweFAQen förut; hur kommer eventuella hus att fungera på turneringen? Som ruiner enligt regelboken eller som "vanlig terräng" enligt 4th ED Cities of Death? Alltså, om man vill gå upp en våning i en byggnad och slår 4", får man gå upp en våning och gå 1" eller upp en våning och gå 4"?

När och hur delar man upp combat-squaddande enheter som vill deep strikea? Slår man för hela enheten och delar sedan upp den när den kommer in, eller delar man upp den och slår för de bägge combat squadsen separat?
Blir det på samma sätt när de kommer in från vanlig reserve eller vid outflank?
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

@Emanuel: Vi kommer inte att ta bort några modeller om de inte är wysiwyg men vi kommer däremot att dela ut hårda straff om det inte följs.

@Sergeon: Ruiner skall spelas som det står beskrivet i regelboken, det är bara all annan terräng som går i höjdled som Sverige FAQn förtydligar.

Combat squads skall delas upp när de deployas in på bordet, så ett reservslag, dela upp och sedan deploya.

Angående snabba karaktärer så kommer vi att spela som så att karaktärer joinar och lämnar enheter när som helst i movementfasen och kan därför använda sig av sin egen speciella movement.

Jag skall skriva detta mer officiellt senare, nu är jag lite för stressad.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Land_Raider

Inlägg av Land_Raider »

Eftersom att jag kommer med tåg redan på fredagen så hade det varit bra om man hade kunnat få någon form utav vägbeskrivning skickad till sig för enklast möjliga resväg dit. Buss eller spårvagn?
Kasper om vad hans omkompade arme innehåller: "dödstjärna, 6 pangpang killar, en mega bajsare,2 bautakillar, tre trollare!"

Användarvisningsbild
Seregon

Inlägg av Seregon »

Katarsis skrev:@Sergeon: Ruiner skall spelas som det står beskrivet i regelboken, det är bara all annan terräng som går i höjdled som Sverige FAQn förtydligar.

Combat squads skall delas upp när de deployas in på bordet, så ett reservslag, dela upp och sedan deploya.
Perfekt, då var det nog bara jag som förstod fel i SweFAQen. Tackar.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Användarvisningsbild
imp

Inlägg av imp »

Land_Raider skrev:Eftersom att jag kommer med tåg redan på fredagen så hade det varit bra om man hade kunnat få någon form utav vägbeskrivning skickad till sig för enklast möjliga resväg dit. Buss eller spårvagn?
Pendeltåg till Tumba, sen buss 708 mot Rönninge, gå av på Ahlhagsvägen

Eller

T-bana till Alby

Äh...kolla här: http://stockholmsspelkonvent.se/?page_id=318
En bild säger mer än 1000 kaniner

Jocke Rapp
Site Admin

40k på SSK 17-18 September - Informationen

Inlägg av Jocke Rapp »

Katarsis skrev: Combat squads skall delas upp när de deployas in på bordet, så ett reservslag, dela upp och sedan deploya.
Kan man fortfarande deploya en combat squad och sätta andra halvan i reserv?

egge

Inlägg av egge »

Seregon skrev:
Katarsis skrev:@Sergeon: Ruiner skall spelas som det står beskrivet i regelboken, det är bara all annan terräng som går i höjdled som Sverige FAQn förtydligar.

Om du tycker det finns något sätt att spela terrängen som du föredrar är det bara att föreslå det för motståndaren. Värt att komma ihåg. Som exempel så kör jag allra helst på 4:th ed förflyttning i terräng fullt ut, som exempel. Mest för att jag tycker att ruinreglerna suger...
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Land_Raider

Inlägg av Land_Raider »

imp skrev:
Land_Raider skrev:Eftersom att jag kommer med tåg redan på fredagen så hade det varit bra om man hade kunnat få någon form utav vägbeskrivning skickad till sig för enklast möjliga resväg dit. Buss eller spårvagn?
Pendeltåg till Tumba, sen buss 708 mot Rönninge, gå av på Ahlhagsvägen

Eller

T-bana till Alby

Äh...kolla här: http://stockholmsspelkonvent.se/?page_id=318
Det tackar vi för, hade inte observerat hemsidan :)
Kasper om vad hans omkompade arme innehåller: "dödstjärna, 6 pangpang killar, en mega bajsare,2 bautakillar, tre trollare!"

Användarvisningsbild
Seregon

Inlägg av Seregon »

egge skrev:
Seregon skrev:

Om du tycker det finns något sätt att spela terrängen som du föredrar är det bara att föreslå det för motståndaren. Värt att komma ihåg. Som exempel så kör jag allra helst på 4:th ed förflyttning i terräng fullt ut, som exempel. Mest för att jag tycker att ruinreglerna suger...
Jag gillar ruinregler för ruiner, men förstod det som att även ruiner använder sig av "ignorera det du går uppåt"; därav min frågeställning.
Däremot tänker jag dubbelkolla med min motståndare i varje match om att alltid slå om alla tärningar som ligger på terräng, oavsett hur platt eller krokigt de ligger.

Inte direkt till egge, men nu har jag spelat mitt första 1750-slag, och med listan jag tänkt använda. Lite tack vare att min motståndare uppenbarligen hade fordon gjorda av sprängmedel (4 av 5 förstörda fordon exploderade) och kompjusteringen lyckades jag få med mig en knapp vinst och väldigt mycket mer som man bör tänka på vid så pass stora slag.
Sedan ska jag försöka undvika att få huvudvärk och bli illamående väl på konventet... :roll:

Användarvisningsbild
fjugin

Inlägg av fjugin »

Ja, förutom följande stycke i FAQ:n då: :)
"Regarding ruins the FAQ recommends that the rules for moving up and down from this document are used instead 
of the special movement rules for ruins given in the rulebook.
"

Men du menar alltså att vi ska bortse från detta på SSK?

Skriv svar