40k på TumBacon info

RTO, Bergshammer, TumBacon, mfl

Moderatorer: Katarsis, imp

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: 40k på TumBacon spikad info (2017-10-15)

Inlägg av Katarsis »

Det är ingen exakt vetenskap, men jag kommer typ kolla på:

++Färdig armé
++Alla fält målade i "rätt" färg
++Highlight och/eller shades på allt
++Enhetlig armé
++Basad (enhetligt)
+Freehands
+Konverteringar
+Tema

-Inlånade modeller

Det här är ingen checklista.
Känner du att det gör lite ont i hjärtat att ställa upp armén på bordet så kommer du antagligen inte upp i 10BP.


Enhetsmarkeringar och WYSIWYG är som vanligt krav.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: 40k på TumBacon info

Inlägg av Katarsis »

Katarsis skrev:10e November förhandsbetalning och armélistor inne (skickas till carlmattiasenglund@gmail.com)
Saknar några armélistor. Uppdaterad lista på betalande är på väg. Kommer börja jaga folk imorgon.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

senberg
Inlägg: 57
Blev medlem: 19 jul 2017, 13:15
Ort: Stockholm

Re: 40k på TumBacon info

Inlägg av senberg »

Katarsis skrev:
Katarsis skrev:10e November förhandsbetalning och armélistor inne (skickas till carlmattiasenglund@gmail.com)
Saknar några armélistor. Uppdaterad lista på betalande är på väg. Kommer börja jaga folk imorgon.
Eller så rullar du några tärningar och slumpar fram deras listor :)

majbjörn
Inlägg: 65
Blev medlem: 18 apr 2016, 15:42

Re: 40k på TumBacon info

Inlägg av majbjörn »

Är fetstil på ens namn i Anmälnings tråden "confirmen" på att man payat och skickat in lista?

Och ere någon annan som betalat och skickat in lista i fredags vars namn ändå inte har fet stil?

200% paranoid atm alltså.

Kappa
Martin Isdal

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: 40k på TumBacon info

Inlägg av Katarsis »

Uppdaterat anmälningslistan med de senaste listorna och alla betalningar fram tills igår. Nu börjar jakten på de sista. Armélistor kommer strax.

@majbjörn: Du är all set.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Asphyxate
Inlägg: 366
Blev medlem: 10 okt 2016, 22:30

Re: 40k på TumBacon info

Inlägg av Asphyxate »

Fråga angående basstorleker. Jag tycker ju personligen man ska basa med senaste och spelar helst inte mot marines på 25mm eller characters som ska va på 32 och är på 40 exempelvis. Ser dock inte specificerat någonstans att man kör på senaste base sizen. Vad är förhållningen här?

Kanske är common sense men lika bra att fråga tänkte jag. :)

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: 40k på TumBacon info

Inlägg av Katarsis »

Lite common sense tänker jag mig. Det kommer inte vara något krav på att Marines skall stå på 32mm-baser. Men det kommer inte vara ok att blanda inom armén. Att sätta en karaktär på lite större bas än vad den egentligen har kommer att accepteras sålänge karaktären inte har en aura utav något slag. Uppenbart fuskande med baser kommer att straffas.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Ragathol
Inlägg: 13
Blev medlem: 30 okt 2017, 20:41

Re: 40k på TumBacon info

Inlägg av Ragathol »

Hur räknar man med skjutande? Rimliga träffytor, eller att en tank kan skjuta med alla vapen om dess antenn kan se svärdsspetsen på en annan gubbe? Eftersom det verkar vara lite oklart i reglerna.
Ska man komma överens om metod med sin motståndare innan matchen, eller finns det någon enhetlig idé om det?

Asphyxate
Inlägg: 366
Blev medlem: 10 okt 2016, 22:30

Re: 40k på TumBacon info

Inlägg av Asphyxate »

Ragathol skrev:Hur räknar man med skjutande? Rimliga träffytor, eller att en tank kan skjuta med alla vapen om dess antenn kan se svärdsspetsen på en annan gubbe? Eftersom det verkar vara lite oklart i reglerna.
Ska man komma överens om metod med sin motståndare innan matchen, eller finns det någon enhetlig idé om det?
Enligt reglerna är det ju vad som helst av modellen som räcker så antar att man spelar efter det, tycker inte det är så oklart. Står ju rätt tydligt "any part of the target is visible" på sida 179. Vilket såklart är lite trist eftersom det gör så att man inte vill ha modeller som sträcker upp svärd i luften med coola poser etc. Även om jag har nån sån själv. Nu ska vi inte diskutera true LoS men tycker personligen det är en väldigt lat metod av GW. Sen är det roliga att målet kan vara närmare än den delen som syns med tanke på att du mäter avstånd till närmaste punkten på fordonets hull. Så det du ser kan vara 18 bort men du kan fortfarande va i rapid fire range inom 12 beroende på hur fordonet är placerat.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: 40k på TumBacon info

Inlägg av Katarsis »

Jag skulle säga att man får skjuta på/med allt som inte är utsmyckning; antenner, vimplar, osv.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Skriv svar