Regeltolkningar 40k på SSK 2011
Postat: 06 sep 2011, 11:56
Följande husregler/förtydliganden kommer att användas på turneringen om båda spelarna inte kommer överens om annat.
Ruiner
Kommers spelas enligt SVFAQns Moving up and down (ändring från tidigare uttalande).
Combat Squads
En Combat Squad kan enligt GW-FAQ inte sitta i reserv utan valet att Combat Squadas kommer att tas när enheten deployar på bordet, oavsett om detta är i den 'vanliga' deploymentfasen eller efter ett lyckat resevslag. Ena halvan utav en squad kan då alltså inte deployas på bordet medan den andra sitter i reserve. Skulle en enhet Combat Squadas efter lyckat reservslag så räknas de från den punkten som två separata enheter så de kan t.ex. deployas på två helt olika ställen.
Chaos Vindicators
Skall ha följande komp (till skillnad från vad som står i Kompmallen 6.6)
-4 each Vindicator
-1 Daemonic Possession
Snabba karaktärer
Karaktärer joinar och lämnar enheter när som helst i movementfasen och kan därför använda sig av sin egen speciella movement. Deklarera att en karaktär tänker lämna enheten innan karaktären eller enheten rör på sig. Karaktären får i slutet av movementfasen inte vara inom 2" från enheten denne lämnade.
Ruiner
Kommers spelas enligt SVFAQns Moving up and down (ändring från tidigare uttalande).
Combat Squads
En Combat Squad kan enligt GW-FAQ inte sitta i reserv utan valet att Combat Squadas kommer att tas när enheten deployar på bordet, oavsett om detta är i den 'vanliga' deploymentfasen eller efter ett lyckat resevslag. Ena halvan utav en squad kan då alltså inte deployas på bordet medan den andra sitter i reserve. Skulle en enhet Combat Squadas efter lyckat reservslag så räknas de från den punkten som två separata enheter så de kan t.ex. deployas på två helt olika ställen.
Chaos Vindicators
Skall ha följande komp (till skillnad från vad som står i Kompmallen 6.6)
-4 each Vindicator
-1 Daemonic Possession
Snabba karaktärer
Karaktärer joinar och lämnar enheter när som helst i movementfasen och kan därför använda sig av sin egen speciella movement. Deklarera att en karaktär tänker lämna enheten innan karaktären eller enheten rör på sig. Karaktären får i slutet av movementfasen inte vara inom 2" från enheten denne lämnade.