Skyslammer - There will be blood! Turnering i 8th den 2 juli

För alla turneringar som inte har en egen kategori.
benmannen
Inlägg: 1315
Blev medlem: 20 jun 2010, 10:11

Re: Skyslammer - There will be blood! Turnering i 8th den 2

Inlägg av benmannen »

Flogger skrev:Fan vad söta listor alla har med sig!
Det är inte för inte som Skyslammer går med undertiteln Gullturneringen... nu kanske vi kan få tillbaka dig till hobbyn? Du är saknad! :)
++ Wyche Cult + Haemonculus Coven + Harlequins + Death Korps with Knightly friends ++
ETC 2009+2010: Dark Elves

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Skyslammer - There will be blood! Turnering i 8th den 2

Inlägg av Flogger »

benmannen skrev:
Flogger skrev:Fan vad söta listor alla har med sig!
Det är inte för inte som Skyslammer går med undertiteln Gullturneringen... nu kanske vi kan få tillbaka dig till hobbyn? Du är saknad! :)
Jag sitter och målar Iron Warriors och Death Guards så jag är redan tillbaka! Kom på WettCon benmannen! :wub:
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Enochia
Inlägg: 598
Blev medlem: 04 nov 2013, 01:33

Re: Skyslammer - There will be blood! Turnering i 8th den 2

Inlägg av Enochia »

Jag gillar att Karl Abrahamsson har blivit slutshamed, det passar mig utmärkt.

Starkast arme är nog Anton Engström, satan vad den dakkar.
"average person eats 3 spiders a year" factoid actualy just statistical error. average person eats 0 spiders per year. Spiders Georg, who lives in cave & eats over 10,000 each day, is an outlier adn should not have been counted.

Stanich
Inlägg: 147
Blev medlem: 09 sep 2013, 13:13
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Skyslammer - There will be blood! Turnering i 8th den 2

Inlägg av Stanich »

Enochia skrev:Jag gillar att Karl Abrahamsson har blivit slutshamed, det passar mig utmärkt.

Starkast arme är nog Anton Engström, satan vad den dakkar.
Celestine! Min nemesis! Det finns ett pris på hennes huvud, En cola och chipspåse till den som har modet nog att mosa henne 2 gånger på en match ( kan stå gosa med henne )!

=)

Användarvisningsbild
Betancore
Inlägg: 129
Blev medlem: 13 jul 2016, 12:53
Ort: Stockholm

Re: Skyslammer - There will be blood! Turnering i 8th den 2

Inlägg av Betancore »

Hej!

Jag har nu läst igenom alla listor och blir lite fundersam, bedömde ni endast om listorna var för "hårda"? Om det är en viss "balans" ni är ute efter kan jag rekommendera, om ni väljer att organisera detta igen, att även bedöma om listorna är för mjuka och således ge personen möjligheten att piffa till listan något. Att endast bedöma från en övre gräns främjar inte den spelsituation som ni verkar eftersträva. Min syn på saken är att allt borde få spelas, men jag kan även spela med begränsningar om allt annat med turneringen verkar roligt; såsom er turnering.

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: Skyslammer - There will be blood! Turnering i 8th den 2

Inlägg av Nurgle »

Betancore skrev:Hej!

Jag har nu läst igenom alla listor och blir lite fundersam, bedömde ni endast om listorna var för "hårda"? Om det är en viss "balans" ni är ute efter kan jag rekommendera, om ni väljer att organisera detta igen, att även bedöma om listorna är för mjuka och således ge personen möjligheten att piffa till listan något. Att endast bedöma från en övre gräns främjar inte den spelsituation som ni verkar eftersträva. Min syn på saken är att allt borde få spelas, men jag kan även spela med begränsningar om allt annat med turneringen verkar roligt; såsom er turnering.
Hej!

Bra synpunkt - tack för konstruktivt förslag och kul att du gillar upplägget :)
Tar med den till interna förslagslådan!

Precis som du säger så märker vi att några av listorna kanske är lite övermjuka. Lite sent att ändra listor nu men det vi gör är följande:

Vi kommer använda swiss istället för lottning för att skapa jämnare matchningar - alltså att man slumpar första matchen men match två möter man de som ligger lika i poäng.
Eftersom man som tidigare nämnt samlar victory points och inget krångel med att konvertera till 20-0, plussa på 1000 eller liknande så får man behålla sina intjänade victory points - även om man blir tablad!
Enda skillnaden är att den som vinner matchen plockar 5 extra victory points.

Och eftersom armén med mest victory points vinner kriget, så innebär det att även ifall man har en sugig lista (eller spelar som en jädra kratta i början) så är man fortfarande med i matchen! Det gör också att de som har lite skarpare listor kommer möta mer matchat motstånd i senare matcher och därmed inte få lika lätt att plocka poäng.

Så det skapar ett incitament att spela varje match hela tiden, så bra man kan och inte ge upp ens om man blir tablad i första rundan.

Dessutom - återigen - har vi förutom tidigare nämnda priser också ett hemligt specialpris! Mer om det sen :)

Necron
Inlägg: 70
Blev medlem: 15 dec 2014, 19:39

Re: Skyslammer - There will be blood! Turnering i 8th den 2

Inlägg av Necron »

Det kom in en fråga om i fall swarmlordens specialregel
kan ge en enhet inom 6" en extra movement i skyttefasen
även om uniten har "deepat" in samma turn. Vi tolkar regeln så här, vilket kommer gälla på turneringen:

Vi tolkar det som om att man inte får det. I reglerna står det att en unit inte får "move or advance further the turn they arrive..."

Dvs man får inte flytta mer hela den TURNEN.

Så inte förrän GW har FAQat det får Swarmlorden inte flytta enheter som deepat. Alla enheter som bryter mot 9" regeln har specialregler som uttryckligen tillåter det.

CovenantGuardian
Inlägg: 105
Blev medlem: 10 maj 2017, 07:38
Ort: Stockholms Län

Re: Skyslammer - There will be blood! Turnering i 8th den 2

Inlägg av CovenantGuardian »

Necron skrev:Det kom in en fråga om i fall swarmlordens specialregel
kan ge en enhet inom 6" en extra movement i skyttefasen
även om uniten har "deepat" in samma turn. Vi tolkar regeln så här, vilket kommer gälla på turneringen:

Vi tolkar det som om att man inte får det. I reglerna står det att en unit inte får "move or advance further the turn they arrive..."

Dvs man får inte flytta mer hela den TURNEN.

Så inte förrän GW har FAQat det får Swarmlorden inte flytta enheter som deepat. Alla enheter som bryter mot 9" regeln har specialregler som uttryckligen tillåter det.
Tråkigt, på andra turneringar inklusive ICT är det motsatta tolkningen, enligt specialregler går före basregler.

Enochia
Inlägg: 598
Blev medlem: 04 nov 2013, 01:33

Re: Skyslammer - There will be blood! Turnering i 8th den 2

Inlägg av Enochia »

Jag har uppenbarligen klantat mig och hittar inga Venomthroper, plockar med 3 st mucalider som stand ins, dom är större och har sämre range iom med korta tentakler, om någon av mina motståndare skulle vara sjukt missnöjd med detta så kan dom få autodö R1
"average person eats 3 spiders a year" factoid actualy just statistical error. average person eats 0 spiders per year. Spiders Georg, who lives in cave & eats over 10,000 each day, is an outlier adn should not have been counted.

kraftman
Inlägg: 646
Blev medlem: 01 jun 2010, 15:11

Re: Skyslammer - There will be blood! Turnering i 8th den 2

Inlägg av kraftman »

Det kom in en fråga om i fall swarmlordens specialregel
kan ge en enhet inom 6" en extra movement i skyttefasen
även om uniten har "deepat" in samma turn.
Tråkigt, på andra turneringar inklusive ICT är det motsatta tolkningen, enligt specialregler går före basregler.
Jag håller med dig CovenantGuardian, men det är bara att respektera TO:s tills en FAQ kommer ut. Förhoppningsvis kommer det en i morgon lördag.

Frontline gaming har en del battle reports och den enda jag hittade med hur dom spelade Swarmlords specialregel på en enhet från reserves var den här (vid 55.45).
https://www.youtube.com/watch?v=he76DzoI2bg

Frontline har ju speltestat 8:e länge så jag antog att det var så man spelade Swarmlords regel när jag gjorde min armé, annars tycker jag att 300p är för mycket då 3+/5++ inte är tillräckligt för dom poängen.

Skriv svar