Julmys i Borlänge

För alla turneringar som inte har en egen kategori.
Neth_Oni
Inlägg: 1772
Blev medlem: 14 okt 2008, 19:26

Julmys i Borlänge

Inlägg av Neth_Oni »

Var: Bridgens hus, Borlänge
När: 20e dec 2015, kl 9
Hur: 1000pts med restriktioner och komp

Ja, Julcon i Mora vart tyvärr inställt (fel helg för min del) men ändå lite sugen på att spela inte fullt så tävlingsinriktad mysturnering såhär inpå julen. Se det inte som något super-seriöst evenemang utan lite skoj en dag innan jul :)

Det blir 3-4 matcher, beroende på hur många spelare det blir, och missions kommer vara lite blandning av "vettigt" och "mindre vettigt" så räkna inte med supertighta turneringsmissions alá SM/TOK. Dock kommer SweFAQ användas då den hanterar många av annars knasiga situationer som kan uppstå så det finns svar på dem innan frågan ens ställs. Det sedvanliga "15min kvar får inga nya gameturns påbörjas" kommer också tillämpas så vi inte blir klara allt för sent. Om det är färre än 6 anmälda nästa onsdag, den 17e, så kommer det inte bli av men jag hoppas att vi kommer kunna mysa lite på bridgens precis innan jul!

En armé får vara på max 1000pts och måste vara Battleforged, dock får alternativa CAD's användas. Forgeworld, dataslates, supplement osv... allt tillåts. MEN! inte någon form av Lord of war eller super heavy monster/vehicle då det är fånigt med sånt i en så liten armé. Det är inget krav på att det ska vara målat men det kommer vara lite målningspoäng för de som har färdigmålade och basade arméer. Inget poäng delas ut däremellan, antingen poäng för att allt är basat och målat eller inget om något inte är det. Dock betydligt mindre poäng än vad det har brukat ge på tidigare turneringar. Tänk på att lämna osten till julbordet, det kommer nämligen vara subjektiv komp som jag bedömmer. Därmed vill jag ha in listorna senast fredag (19/12) eftermiddag. Tänk såhär, känns armén stabil så kommer ni troligen inte få bäst komp ;)

Kompen kommer aktivt påverka slutresultatet på matchen där den snällare listan "drainar" poäng från den hårdare listan. Nybörjare kommer få viss dispans på kompen och jag hoppas se många nya (såväl som gamla såklart) spelare komma dit.

Evenemanget kommer kosta 30:-/person och går till lokalhyran, lite julmust och pepparkakor samt ett litet pris till vinnaren.


MISSIONS
#1 Klappjakten
Tomtens släde är överfull och några av klapparna spiller ut och svävar ner mot slagfältet...

Deployment: Dawn of War

Julmission: Varje spelarrunda, samtidigt som reserves, från första spelarens runda 2 deep strikar spelaren en "julklapp" minst 9" från friendly models. Om den scattrar så det blir mishap så placerar motståndaren ut den, utan scatter dock minst 9" från hans modeller. Dessa räknas som objectives som ger 1vp i slutet på matchen. Max 4vp difference

Secondary mission: Tactical objectives (upp till 3 i rundan). Max 8vp difference

First blood, Slay the warlord, Linebreaker. 1vp var

---------------------
#2 Dans runt Julgranen
Ingen kan väl motstå att dansa runt en fin gran? Men låt inte fienden störa...

Deployment: Vanguard strike

Julmission: En gran i mitten på bordet. Räkna den som ett objective och om du håller den i början på din runda så får du 1vp, kan göras varje runda. Max 4vp difference

Secondary mission: 4 Objectives värda 2vp var i slutet på matchen

First blood, Slay the warlord, Linebreaker. 1vp var

--------------------------
#3 Inga snälla barn här
Dags att gallra bort de elaka barnen...

Deployment: Dawn of War

Julmission: Kill points. Max 7vp difference

Secondary mission: Tactical objectives (upp till 3 i rundan). Max 6vp difference

Linebreaker 2vp

----------------------
#4 Vem är den riktiga tomten?
Dags för krigsherrarna att göra upp om vem som passar bäst i skägg...

Deployment: Dawn of War

Julmission: Assassinate warlord. 4vp

Secondary mission: Tactical objectives (upp till samma nummer som den runda det är, dvs 1 i runda 1, 2 i runda 2 osv). Alla "håll objective X" som hålls av warlorden och hans unit ger 1 extra vp, stackar inte med warlord traiten med samma förmåga. Max 8vp difference

First blood 1vp, Linebreaker 2vp


VP till BP (battle points)
Difference - Resultat
0-2 - 6-6
3-4 - 7-5
5-6 - 8-4
7-8 - 9-3
9-10 - 10-2
11-12 - 11-1
13+ - 12-0


KOMP
En liten tumregel att tänka på till kompen: Skulle du kunnat tänka dig att spela listan på SM eller TTT? Då är den nog för hård! Vi vill ha kramgoa och mysiga listor :)

Vad är det som påverkar kompen negativt? (notera att det inte är några fasta värden på något, alla saker kompas olika hårt och görs subjektivt)

-Enskilt väldigt hårda enheter (broadsides, gravcenturions osv).
-Snabba och hårda karaktärer, speciellt warlorden.
-En stor pool av warp charge points.
-Upprepning av starka och/eller stabila enheter.
-Flygande monster, flygplan.
-Mycket fordon.
-Starka kombinationer av enheter som annars kanske inte i sig är så starka.
-Allianser som täcker upp brister eller skapar kombinationer.
-Forgeworld saker med väldigt knasiga regler.


Vad påverkar kompen positivt?

-Långsamma och/eller bräckliga närstridsenheter.
-Bristande förmåga att hantera olika typer av motstånd (dåligt med anti-tank, psychic defence osv).
-Rejält överprisade enheter.
-Långsam lista i sin helhet (svårt att plocka tactical objectives osv).
-Inget objective secure


Hur påverkar kompen matcherna?

Alla listor kommer få en komp på 1-6, där ett är de allra hårdaste som tillåts och sex är snällaste listorna. Det behöver heller inte vara så att någon lista har ett eller sex, om alla är väldigt jämnhårda kanske det rör sig om ett till fyra bara, exempelvis. Kompen på varje lista är även utifrån hur resterande listor ser ut, så även om en lista i sig skulle fått bättre komp så kanske det blir lite sämre för att den råkar vara bra mot de andra som kommer. Listor som anses för hårda kommer skickas tillbaka för att göras om.

Slutresultatet för varje match kommer justeras med skillnaden mellan de båda listorna där den med snällare komp (en högre siffra) tar poäng från den med hårdare komp (lägre siffra). Exempel: En komp 1 möter en komp 3 och spelar 6-6, som justeras till 8-4 till den med komp 3.

Lite exempellistor:

ULTRAMARINES
Tigurius
Sternguards med combi-meltor i Drop pod
Dread med Las, Missile
2*Tacticals med flamers i Drop pods
Terminators med cyclone
Whirlwind

Komp: 2-3
Listan är grymt stabil där inget val är direkt dåligt, däremot två val som kanske inte riktigt är värda sina poäng (whirlwind och dread). Lite dålig anti-tank. Inte superstark men ånd väldigt stabil psychic phase tack vare Tigurius som har en massa re-rolls. Efter poddarna har kommit in är listan väldigt långsam.


TAU EMPIRE
Aun'va
Kroots med hund
Stor enhet firewarriors i Fisk
Liten enhet firewarriors med carbines och EMP
2*Pathfinders
3 crisis suits med dubbla plasmor och några gun drones
Hammerhead med rail och Longstrike
Piranha

Komp: 3-4
Listan har riktigt stark anti-infanteri och stark kombination av Aun'va, markerlights och hyffsad mängd pulsevapen. Den kan också vara rörlig med en transport och en snabb, liten skimmer. Extremt lite anti-tank, dock stark. Många små, bräckliga enheter som trots rörlighet troligen inte kan ta så mycket tactical objectives utan att dö.


CHAOS MARINES
Khârn
2*Berzerkers i rhinos, fistar på champs
många khornekultister
Helbrute med missile och "visp" (sorry, glömt namnet :P)
Defiler med dirge caster

Komp: 5-6
Extremt lite skytte och närstridsenheterna är långsamma. En del enheter som kostar mycket mer än de borde. Dock är det stark närstrid när det kommer fram, mycket fearless och fordon. Är rätt "pushig" så kan dominera tactical objectives de första rundorna av matchen. Nära på noll sätt att hantera flyg.


MÅLNINGSPOÄNG
Om allt är målat och basat så allt i varje detachment ser ut att tillhöra resten av modellerna = 5bp
Om en eller fler modeller är omålad, saknar basning eller inte ser ut att höra hemma med resten = 0bp


SCHEMA
Notera att det är bara ungefärligt, tänker inte försöka stressa sönder, men när det är 15min kvar får inga nya gameturns påbörjas så vi kanske blir klara i hyfsad tid. Räkna med ca 10min mellan match 1-2 och 3-4 för lottning

09-11 Match 1 (se till att vara där gärna en kvart innan!)
11-13 Match 2
MAT!
15-17 Match 3 (eller tidigare om alla är klara)
17-19 Match 4


ANMÄLDA
01. Kim - "grey eller lol-lista" ^^
02. Halvar - "nån slags xeno-scum" :P
03. Sebastian - kanske
04. Simon - Speedfreaks?
05. Anton - "Vargar"
06. Magnus - Mysdemoner?
07. Alexander - Space Marines
08. Johan H - World Eaters
09. Andreas E - Space wolves
10. Stefan F - troligen eldar
11. Nicklas - orks?
12. Robert - Blood Angels eller Eldar
13. Roger - Deathwing
14. "Tägt" - Space Marines

Reserv: Robin Kinnunen (inte Tau, jag lovar ;) )


Listorna kan skrivas här eller skickas till min mail: kinnunen663@hotmail.com

Ni kan skicka mig listan för förhandsbedömning om ni vill veta ungefärlig komp på den men då vill jag ha den senast tisdag kväll!
Senast redigerad av 12 Neth_Oni, redigerad totalt 16 gång.

Neth_Oni
Inlägg: 1772
Blev medlem: 14 okt 2008, 19:26

Re: Julmys i Borlänge

Inlägg av Neth_Oni »

anmälningarna börjar trilla in, kul att se! :)

Men det är mest lokala spelare, skulle vara kul o se nån som inte har allt för lång resa komma förbi också :)

Johha
Inlägg: 51
Blev medlem: 02 mar 2013, 12:33
Ort: Borlänge

Re: Julmys i Borlänge

Inlägg av Johha »

Jag är med,
Johan Hansson, Chaos space marines, World Eaters
Johan Hansson

Neth_Oni
Inlägg: 1772
Blev medlem: 14 okt 2008, 19:26

Re: Julmys i Borlänge

Inlägg av Neth_Oni »

wow, 14 anmälda! Riktigt kul att se, och inte bara spelare från trakten!

Men än finns det tid att anmäla er så kom till Borlänge och mys med oss. :)

Lite mer info om kompen och målning finns i första posten

Skriv svar