Spelhelg i Visby, (4)5/9 - 6/9, infotråd

För alla turneringar som inte har en egen kategori.
Användarvisningsbild
Naz87
Inlägg: 646
Blev medlem: 26 jun 2013, 22:55
Ort: Stockholm, Sweden

Re: Spelhelg i Visby, (4)5/9 - 6/9, infotråd

Inlägg av Naz87 »

Börja med att Sätra en åldersgräns och ta bort rankingspoängen. Det brukar skrämma bort icke fluffet

Användarvisningsbild
Lottomannen
Inlägg: 1367
Blev medlem: 26 okt 2011, 12:48

Re: Spelhelg i Visby, (4)5/9 - 6/9, infotråd

Inlägg av Lottomannen »

Och ta förskottsbetalning en bra bit innan. Det handlar om för mycket pengar för att ni skall riskera det på några som inte kommer.

Fan vad sugen jag är! Nåväl, får väl hoppas att konceptet går bra så det kommer tillbaka nästa år.
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Jonke
Inlägg: 578
Blev medlem: 06 maj 2012, 21:14

Re: Spelhelg i Visby, (4)5/9 - 6/9, infotråd

Inlägg av Jonke »

Betalning=anmälan. Anmälningsavgift återbetalas om avanmäld 2 månader innan. Så sundviker ni att anmälnimgslistan blir jättelång nu och sen är det bara en handfull som fortfarande kan när semestrar är planerade etc och ni slipper stå med ekonomisk smäll.

Sen att ha ett urvalssystem annat än först till kvarn känns tveksamt. Kvotering öbor/fastlandsbor känns okej. Men jag drar öronen åt mig om någon ska godkänna mitt deltagande utifrån oklara premisser. Gör stenhårda restriktioner, skippa rankingpoäng och ha knepiga scenarion så sätter ni stämningen för helgen. De flesta spelare anpassar sig efter upplägget tänker jag.

Användarvisningsbild
Kaptenen
Inlägg: 2400
Blev medlem: 19 aug 2012, 07:49

Re: Spelhelg i Visby, (4)5/9 - 6/9, infotråd

Inlägg av Kaptenen »

Rankingpoäng kommer vi köra utan och åldersgräns kommer vi att ha, det är en bra början för att fånga rätt målgrupp.
Förskottsbetalning är en bra metod.

Angående urval så är det svårt.
Jag skulle inte vilja att vi råkade hamna i det läget, med vårt begränsade deltagarantal, att ett större kompisgäng på 10-15 st anmäler sig så fort det släpps och vips så är det fullt innan andra ens hunnit se att anmälan öppnat.
Det skulle vara roligt att få stor spridning på det och få hit spelare från flera olika delar av landet och gärna flera fluffare som inte brukar turnera med sina arméer.
Hur man lyckas med det vet jag inte.
Å andra sidan kanske inte det finns sådana större gäng/föreningar som skulle kunna göra på det viset så det är kanske ett ickeproblem.
Senast redigerad av 1 Kaptenen, redigerad totalt 8 gånger.

Användarvisningsbild
The Gretchin
Inlägg: 674
Blev medlem: 19 dec 2010, 11:04

Re: Spelhelg i Visby, (4)5/9 - 6/9, infotråd

Inlägg av The Gretchin »

Till exempelvis Gothcon så släpper de första anmälningsdatumet en månad innan. Säg t.ex. att från och med 8:e juni så kan folk anmäla sig, då har alla lika stor chans, forumrävar som vanliga döda. ;)
Helmer Jonelid
Egge skrev:Inget val får ha mer än 1 mer val än någon annan sorts val (ignorera Troops).

Jonke
Inlägg: 578
Blev medlem: 06 maj 2012, 21:14

Re: Spelhelg i Visby, (4)5/9 - 6/9, infotråd

Inlägg av Jonke »

Gör reklam och öppna anmälan ett datum i framtiden. Alla hinner se att det finns och får chans att anmäla sig. Sen tror jag inte risken att det tar slut på 5 minuter är så stor, det handlar trots allt om rätt mycket pengar, även om många är pepp. 40 platser är en rätt stor turnering.

Användarvisningsbild
Kaptenen
Inlägg: 2400
Blev medlem: 19 aug 2012, 07:49

Re: Spelhelg i Visby, (4)5/9 - 6/9, infotråd

Inlägg av Kaptenen »

Byggherrar och byggplaner finns nu för borden, men vi märker att vi får problem med utrymmet.
20 bord går kanske att trycka in i rummet, men då ryker avställningsytor, uppställnningsytor och möjlighet att varje bord är fristående och kan cirkuleras.

Det finns lösningar, men alla sänker nivån på upplevelsen:
- använda ett rum till på våningen under.
- spela med snortajt utrymme mellan borden och vara tvungen att ha codexar, arméer, tärningar och allt bös på spelplanerna.
- sänka deltagarantalet (men fy vad tråkigt att behöva tacka nej till spelsugna spelare..)

Därför bollar vi nu lite med tanken att ändra konceptet. Vår grej är en All Inclusive upplevelse med bra bord, bra mat, bra sovrum och bra stämning. Inga rankningpoäng, 18-årsgräns och fullt tillåtet att ha ett glas vin eller en öl till spelandet. (fyllon åker dock ut, se det som en fin middag)
Vem som vinner tycker inte jag är så viktigt, fokus är på att ha det bra och att ha det roligt.

För att kunna vara fler deltagare men ändå få plats i rummet så är ett av alternativen vi diskuterar att ändra till en Dubbelturnering. Typ 2000p, två i varje lag. Fler spelare på varje bord helt enkelt.
Det ändrar dock på mycket, att spela Dubbel är en annan grej..

Frågor till er läsare:
- Hur stora Dubbelturneringar finns det i Sverige idag?
- Finns de ens? Och om de gör det, vilka är det? Finns det någon Dubbelturnering att få inspiration och idéer ifrån?
Senast redigerad av 4 Kaptenen, redigerad totalt 8 gång.

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Spelhelg i Visby, (4)5/9 - 6/9, infotråd

Inlägg av Röde »

Dubbel är roligt.

Jag tror att det blir ännu roligare om laget fritt får disponera poängen. Dvs att man slopar tanken på att laget ska ha två 1000pts listor som jobbar ihop.

Jag är tveksam till om jag skulle åka på en singelturnering men en dubbel kanske...
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
Denkan
Inlägg: 964
Blev medlem: 27 sep 2011, 10:20
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: Spelhelg i Visby, (4)5/9 - 6/9, infotråd

Inlägg av Denkan »

Dubbel är kul, men tänk på att dubbelspel tar mer plats än vad man tror :-)
mvh:
Dennis
Pärssi skrev:
Denkan skrev:jag vet att ni saknar mig så jag kommer ;)
klart vi gör, jag vill inte vara ensam gris...
http://www.garagegamers.se

-|Eldar|-|Space Wolves|-|SM - https://www.youtube.com/watch?v=FE1KCjheAwg|-

Flygmaskin
Inlägg: 892
Blev medlem: 18 okt 2008, 11:24

Re: Spelhelg i Visby, (4)5/9 - 6/9, infotråd

Inlägg av Flygmaskin »

Heja dubbel!
Människomat, till exempel spannmål.

Skriv svar