Turneringsuppdrag - Allmän diskussion
Re: Turneringsuppdrag - Allmän diskussion
Min erfarenhet av contact lost är inte positiv. Går det dåligt börjar det gå ännu sämre för du scorar inga kort och får inga nya kort medan motståndaren både scorar och får nya kort.
Re: Turneringsuppdrag - Allmän diskussion
@Gonka Koff: I uppdrag 3 är en dödstjärna väldigt bra att ha, det är dock inte jättesvårt att få kullen "contested".
Men jag ska fundera på om man inte ska ha varsin flagga istället, så blir det lite mer likt Emperor's will.
I uppdrag 2 så finns det ju enheter som är snabbare än Centar, visst kan man klämma in Centar i en Land Raider, men då får man inte plats med så många, samt det blir många ägg i samma korg om motståndaren skulle lyckas panga Land Raidern.
Taktiska objektiv går ju också att skramla ihop i bägge uppdragen.
@Jonke: Du har helt rätt i att contact lost är problematiskt, kanske om man skulle köra med fasta positioner för objektiven, med ett i varje hörn samt 2 mitt i planen 24" isär för maximal spridning?
Men jag ska fundera på om man inte ska ha varsin flagga istället, så blir det lite mer likt Emperor's will.
I uppdrag 2 så finns det ju enheter som är snabbare än Centar, visst kan man klämma in Centar i en Land Raider, men då får man inte plats med så många, samt det blir många ägg i samma korg om motståndaren skulle lyckas panga Land Raidern.
Taktiska objektiv går ju också att skramla ihop i bägge uppdragen.
@Jonke: Du har helt rätt i att contact lost är problematiskt, kanske om man skulle köra med fasta positioner för objektiven, med ett i varje hörn samt 2 mitt i planen 24" isär för maximal spridning?
5000000000 legyek nem lehet baj, kakilt jó
- Lottomannen
- Inlägg: 1367
- Blev medlem: 26 okt 2011, 12:48
Re: Turneringsuppdrag - Allmän diskussion
Vi spelade Contact Lost i går kväll med två objektiv i mitten, kanske 18" emellan, ett centrerat i varje deployment och två ute på kortsidorna, ca 6" från kanten. Det kändes ganska så balanserat, men det kräver naturligtvis fler tester med fler olika arméer.
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K
S.O.R.K
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
- Inlägg: 11197
- Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
- Ort: Uppsala
Re: Turneringsuppdrag - Allmän diskussion
Varför skulle man behöva fixera objectives i Contact lost? Precis som i alla andra uppdrag är placering av objectives väldigt viktigt i början av matchen.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Re: Turneringsuppdrag - Allmän diskussion
Jag håller med Jonke om att Contact Lost är ett skituppdrag. Har du första rundan och kan panga bort de två enheter som står och håller objektiv i motståndarens deployment så kommer den som går tvåa alltid att ha uppförsbacke. Du får inga kort och kan inte ta poäng, motståndaren tuffar iväg och är omöjlig att få kontakt med poängmässigt.Gonka Koff skrev:Jag är lite putt på att dom fräna maelstrom missionsarna i regelboken sällan används, cloak and shadows, spoils of war och inte minst, det ballaste missionet av alla; contact lost (där man får så många objektiv som man håller). Contact Lost är en utmärkt balanserade och ett kul mission, jag fattar inte att det blivit snudd på totalt ignorerat. Varför kör man nästan bara cleanse and control nuförtiden?
Det är min erfarenhet i alla fall... De andra två är kul, uppdraget där du kan sno motståndarens objektiv om hen drar ett numrerat som du står på är väldigt utmanande.
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...
Re: Turneringsuppdrag - Allmän diskussion
Funderar lite på contact lost...
Istället för att titta i början av rundan hur många man håller så kan man ju låta spelarna drar korten i slutet av sin runda (när objektiven tas). På så sätt räcker det inte att "panga bort" lite figgar som står och håller objektiv för att hindra motståndaren att få nya kort..
Istället för att titta i början av rundan hur många man håller så kan man ju låta spelarna drar korten i slutet av sin runda (när objektiven tas). På så sätt räcker det inte att "panga bort" lite figgar som står och håller objektiv för att hindra motståndaren att få nya kort..
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.
-
- Inlägg: 2745
- Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55
Re: Turneringsuppdrag - Allmän diskussion
Jag tycker att Contact Lost kräver en annorlunda strategi, och att den premierar aktivt spel med "normala" arméer. Varken gunline eller dödstjärnor gillar contact lost, och eftersom det är de vanligaste turneringsarméerna nuförtiden förstår jag att många tycker att det är ett frustrerande uppdrag.
Man kanske ska börja mjukt och blanda i lite killpoints, så att inte alla dödsstjärnespelare blir för ledsna .
Man kanske ska börja mjukt och blanda i lite killpoints, så att inte alla dödsstjärnespelare blir för ledsna .
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham
Re: Turneringsuppdrag - Allmän diskussion
Problemet med contact lost är ju att det är väldigt svårt att komma tillbaka om det börjar gå dåligt, men jag tycker inte det är ospelbart som det är. Det blir bara väldigt tråkigt för spelaren som det går dåligt för i början, så en liten justering för att motverka detta vore inte dum.
Jag tror Hyllander är inne på rätt spår, kanske kan man låta spelare 2 få dra lika många kort som spelare 1 inte håller objektiv första rundan.
Med lite smart uppställning blir det dock mer än 2 enheter som behöver skjutas bort från 2 objektiv, man kan ställa ett transportfordon nära objektivet med en enhet i samt en enhet bredvid som också håller objektivet, då måste man skjuta bort 1 fordon och 2 fotenheter per objektiv.
Det går i vissa fall även att gömma sig utom synhåll.
@Dhettneck: Anledningen till att man skulle ha fasta objektiv vore för att tvinga den som vill ta många att sprida ut sin armé maximalt.
@Gonka Koff: Killpoint löser nog inte det, men man skulle kanske kunna få dra ett extra kort för varje enhet man dödar.
Jag tror Hyllander är inne på rätt spår, kanske kan man låta spelare 2 få dra lika många kort som spelare 1 inte håller objektiv första rundan.
Med lite smart uppställning blir det dock mer än 2 enheter som behöver skjutas bort från 2 objektiv, man kan ställa ett transportfordon nära objektivet med en enhet i samt en enhet bredvid som också håller objektivet, då måste man skjuta bort 1 fordon och 2 fotenheter per objektiv.
Det går i vissa fall även att gömma sig utom synhåll.
@Dhettneck: Anledningen till att man skulle ha fasta objektiv vore för att tvinga den som vill ta många att sprida ut sin armé maximalt.
@Gonka Koff: Killpoint löser nog inte det, men man skulle kanske kunna få dra ett extra kort för varje enhet man dödar.
5000000000 legyek nem lehet baj, kakilt jó
Re: Turneringsuppdrag - Allmän diskussion
Gillar det här upplägget på uppdrag i allmänhet, blir en intressant balans mellan att ta TO och generera TO. Om man sätter det som ända sätt att generera objektiv så blir det väldigt intressant! Inga mer zippa runt och jinka och plocka TO utan man måste faktiskt åstakomma något också!Fenris skrev:@Gonka Koff: Killpoint löser nog inte det, men man skulle kanske kunna få dra ett extra kort för varje enhet man dödar.
Re: Turneringsuppdrag - Allmän diskussion
Jag tycker generellt att alla missions som kräver justeringar och ändringar inte är speciellt bra missions till att börja med