Julcon 4!!! Lördag 15/12 i mora!

För alla turneringar som inte har en egen kategori.
Jesusrosemus
Inlägg: 127
Blev medlem: 04 aug 2010, 13:15

Julcon 4!!! Lördag 15/12 i mora!

Inlägg av Jesusrosemus »

Ho! Ho! Ho! Eller Waaagh! Waaagh! Waaagh!.
Nu är det dags för Julcon 4! Warhammer 40k turnering i sann jul anda, kom in i vinterkylan och värm dig med gött nördande och en mysig turnering precis innan jul.

Detta år dras Julcon tilbaks in i dom djupa dalarna och tillbaks i närheten av tomteland så tomten även han hinner vara med i år. Mora rollspelsklubb har i år samarbetet med Derp igen som dom för 3 år sen började med.
Mora rollspelsklubbslokaler befinner sig nära centrum och en 2-3 minuters gång ifrån 3 olika sorters pizzerior.
Vi kommer att spela 1750pts, 3 matcher, 6th eddition och tillåta både imperial armour listor samt saker även fortifications och allies.
UNDANTAGET här är inga super heavy eller saker med structure points alltså inga appocalypse saker.

Man kommer att kunna lämna in listor i tilldelad tråd ända tills onsdagen 12/12 och tråden kommer jag lägga upp så småningom.

Priser kommer delas ut till 1a, 2a, best painted och om det blir tillräckligt många 3a.

Kostnaden kommer vara 100kr och denna kostnad kommer täcka priser, deltagande samt pepparkakor och julmust!

Inga målningskrav kommer att ställas MEN det kommer att delas ut målningspoäng efter målningsmallen som följer.(obs! för att få poäng för en nivå måste hela armén hålla den standarden)

Wysiwyg gäller inte granater eller traits som man köper till (tillexempel space wolfs sagas/veterans of the long war i chaos codexen) Eller sådanna saker.

En hölstrad pistol räcker gott och väll för att symbolisera en plasma pistol, bolt pistol, infernus pistol etc.

Ett undantag för wysiwyg regeln är space marines som har både bolters och bolt pistol där behöver du inte ha med bolt pistolen på varenda modell då det skulle kunna förstöra estetiken i det hela.
Men om dom inte har minst en modell med bolt pistol på modellen i varje grupp så får man inte använda bolt pistolen helt enkelt.
standard close combat weapon behöver heller inte visas på modellerna och chainsword räknas som standard close combat weapon, alltså står det i dens wargear att den har chainsword men modellen har en yxa eller hammare eller så är dettta inte ett wysiwyg brott.

Wysiwyg
Helt wysiwyg+2pts
Ett-tre wysiwyg brott+-0pts
Tre-fem wysiwyg brott-2pts
Fem+wysiwyg brott-Armén får inte spelas.

Basning
Baser är scenic basade(basen är speciellt upp pimpad med extra saker på)+7pts
Baser är snyggt basade(basen synns att den jobbats på. dvs. grusad+målad)+ 5pts
Baser är grundade(basen är målad grön eller vit eller endast haft på standard basgrus)+2pts
Baser är blanka(basen är helt svart)+-0pts

Målning
Modellerna har en WOW kännsla(man ser modellerna och tänker genast WOW!)+10pts
Modellerna håller tt+ mått(modellerna är snyggt målade och inte bara 3 grund färger)+5pts
Modellerna är tt kvalité(modellerna har minst tre färger och inte bara 3 streck räcker)+3pts
Minst en modell omålad(grund sprayad räknas som omålad)+-0

Unit markings
Alla squads har tydliga unit markings(man kan kolla över armén snabt och direkt se um)+3pts
Alla squads har unit markings(dom finns men inte helt tydliga i en överblick)+1pts
Inga unit markings(eller saknar en eller flera unit markings)+-0

Tema
Modellerna har ett genomgående tema(målartema eller en armé tema tex. bike armé)+3pts
Modellerna har inte ett genomgående tema(armén ser inte ut att höra ihop)+-0pts

Utöver detta får best painted top 3 bonus poäng.
1an får 5pts, 2an får 3pts och 3an får 1pts.

Missions kommer se ut som fölljande-

Mission 1
Shut down Everything!


Mission- you get different objective points based on each unit you destroys point value (tanks included). You also get points in the same way for the units you still control in the end of the game. If you anhilate your enemy you win, disregarding the points.

0-100 -1 point
101-200 -2 points
201-300 -3 points
301-400 -4 points
401-600 -5 points
601-800 -6 points
801-1000-8 points
Vinst med 6+ poäng = 30-0
vinst med 1-5 poäng = 20-10
Draw = 15-15
Slay the warlord- lyckas bara du 2-0 lyckas båda 1-1
Linebreaker- lyckas bara du 2-0 lyckas båda 1-1
First blood- den som får den får 1-0

Deployment- Dawn of war.


Mission 2
Keep track on santas stash.
Mission- objectives one in each deployment and one starts in the exact middle.
The objectives in the deployment are worth 1 point each and the middle objective is worth 2 points.

Special- The objective in the middle has got a life of its own!
After each turn the player who goes last roll the scatter dice and one d6, the opponent also rolls a d6 and if a hit is scored the objective in the middle stays in place. If an arrow is rolled move the objective total number of inches equal to both d6 results combined.
If the objective moves towards impasible terrain, models or a tabble edge it is stopped 1'' away from it. If it moves trough difficult terrain its movement is halved (starting to be halved the moment it touches the terrain piece).
Vinst med 2+ objective poäng = 30-0
Vinst med 1 objective poäng = 20-10
Draw = 15-15
Slay the warlord- lyckas bara du 2-0 lyckas båda 1-1
Linebreaker- lyckas bara du 2-0 lyckas båda 1-1
First blood- den som får den får 1-0

Deployment- Vanguard strike.


Mission 3

Its a trap!

Objective- Both players place one objective in his opponents deployment. Then roll a d3 to determine how many extra objectives that will be used.(Each objective must be placed at least 10'' from other objectives). Players roll off to see who gets to place 2 objectives.

Special- You can sabotage your opponents objective by moving into base contact with it with one or more infantry squad in your own movement phase and in your next movement phase it is destroyed unless:
*You run in the shoting phase you moved in base contact with it. (this does not prevent you from shoting)
*You charge your opponent in assult phase. (You can still be charged by your opponent and it does not prevent you from destroying the objective)

Only the objectives in no mans land and your opponents objective can be destroyed.
Vinst med 2+objective points = 30-0
Vinst med 1 objective point = 20-10
Draw = 15-15
Slay the warlord- lyckas bara du 2-0 lyckas båda 1-1
Linebreaker- lyckas bara du 2-0 lyckas båda 1-1
First blood- den som får den får 1-0

Deployment- Dawn of war.
night fight samt random game lenght gäller i alla uppdrag.
Wipe av motståndaren ger 5 pts extra

09.45-10.00 - samling och info.
10.00-13.00 - match1
13.00-13.30 - lunch
13.30-16.30 - match2
16.30-17.00 - paus
17.00-20.00 - match3
20.00-slut - Städning och prisutdelning

Anmälda-
1.Rasmus Detlofsson(reserv ifall ojämnt antal) Derp Space marines
2.Ola moraeus, Gob, kanske tau
3.Petter Bengtsson Mrk Blood angels
4.Halvar Halvarsson Kib Tyranids
5.Mattias Arvidsson Derp Space marines
6.Nicklas W Bjurman KiB Grey Knights
7.Hugo Calavia, KiB, kommer förmodligen spela Space Wolves
8.Mikael Ek NOS Sisters of Battle
9.Mattias Moraeus Gob Orks
10.Fredrik Sjöberg, Atlantis, Chaos Daemons.
11.Marcus Allard - Grey Knights
12.John Gunnarsson, Necrons
13.Alexander Sandemo, Tror det blir Space Wolves
14.Mats weingård,
15.
16.

Frågor eller åsikter uppmanas jag vill gärna detta ska bli så bra som möjligt för besökarna/spelarna så tyck gärna till ska vi se om detta går att fixa till. Hoppas många vill vara med.
Senast redigerad av 20 Jesusrosemus, redigerad totalt 15 gång.

Valrosskorv
Inlägg: 492
Blev medlem: 20 jun 2011, 09:44

Re: Julcon 4!!! Lördag 15/12 i mora!

Inlägg av Valrosskorv »

Kan nog vara bra att definiera vad WYSIWYG täcker. Granater och saker som Veterans of the Long War i den nya Chaos-codexen, till exempel, vad göra?

Jesusrosemus
Inlägg: 127
Blev medlem: 04 aug 2010, 13:15

Re: Julcon 4!!! Lördag 15/12 i mora!

Inlägg av Jesusrosemus »

Wysiwyg gäller inte granater eller traits som man köper till (tillexempel space wolfs sagas/veterans of the long war i chaos codexen) Eller sådanna saker.

En hölstrad pistol räcker gott och väll för att symbolisera en plasma pistol, bolt pistol, infernus pistol etc.

Ett undantag för wysiwyg regeln är space marines som har både bolters och bolt pistol där behöver du inte ha med bolt pistolen på varenda modell då det skulle kunna förstöra estetiken i det hela.
Men om dom inte har minst en modell med bolt pistol på modellen i varje grupp så får man inte använda bolt pistolen helt enkelt.

Bronson
Inlägg: 689
Blev medlem: 09 nov 2009, 18:30

Re: Julcon 4!!! Lördag 15/12 i mora!

Inlägg av Bronson »

Det är fritt fram med Allies och Fort antar jag då det tillåts grejer från IA? Anmäler mig endå /Stefan Fällström
Papa D skrev:Jag äger inte 1500p så dåliga modeller....

Jesusrosemus
Inlägg: 127
Blev medlem: 04 aug 2010, 13:15

Re: Julcon 4!!! Lördag 15/12 i mora!

Inlägg av Jesusrosemus »

Bronson skrev:Det är fritt fram med Allies och Fort antar jag då det tillåts grejer från IA? Anmäler mig endå /Stefan Fällström
Absolut fort och allies är fritt fram med :) roligare med varriation ^^
OKidoki öhm förening och armé har du nå uttänkt på dom?

Bronson
Inlägg: 689
Blev medlem: 09 nov 2009, 18:30

Re: Julcon 4!!! Lördag 15/12 i mora!

Inlägg av Bronson »

KiB och troligtvis Eldarer
Papa D skrev:Jag äger inte 1500p så dåliga modeller....

Allain
Inlägg: 249
Blev medlem: 05 mar 2012, 13:12

Re: Julcon 4!!! Lördag 15/12 i mora!

Inlägg av Allain »

Jag skulle vilja anmäla mig!

Mikael Ek, NOS (även om jag nu inte bor i Nyköping), Sisters of Battle.
Mikael Ek

Mattias Moraeus
Inlägg: 61
Blev medlem: 19 jun 2011, 14:34

Re: Julcon 4!!! Lördag 15/12 i mora!

Inlägg av Mattias Moraeus »

Anmäler mig!

Användarvisningsbild
DarkMessiah
Inlägg: 378
Blev medlem: 13 feb 2012, 12:32
Ort: Hallstahammar

Sv: Julcon 4!!! Lördag 15/12 i mora!

Inlägg av DarkMessiah »

Skulle vilja anmäla Fredrik Sjöberg, USA, Chaos Daemons.

tomhagen
Inlägg: 13
Blev medlem: 30 aug 2012, 21:01

Re: Julcon 4!!! Lördag 15/12 i mora!

Inlägg av tomhagen »

Hej!
Jag vill anmäla mig till turneringen!
Marcus Allard - Grey Knights

Skriv svar