Varför behövs komp?

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.
Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Varför behövs komp?

Inlägg av HeadWar »

Det är ju det jag säger, det behövs ett Jeppa-minus i mallen. -20 tror jag är lagom.

Delirium
Inlägg: 561
Blev medlem: 09 okt 2008, 09:27
Ort: Göteborg

Re: Varför behövs komp?

Inlägg av Delirium »

Lustigt, jag har upptäckt att jag på senare tid har blivit både mindre tävlingsinriktad och mer avogt inställd till komp. Lite konstigt prima facie.
"Sir, the possibility of successfully navigating an asteroid field are 3,720 to 1!"
"Never tell me the odds."

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Varför behövs komp?

Inlägg av HeadWar »

Det är väl inte så konstigt? Tävlar man inte spelar ju inte kompen så stor roll.

bildsköne bengtsson
Inlägg: 173
Blev medlem: 09 okt 2008, 13:49

Re: Varför behövs komp?

Inlägg av bildsköne bengtsson »

jag tycker att han den där hansson verkar ha fattat läget. till alla förespråkare för kompmallen vill jag bara säga, tänk om, tänk rätt!
"det är tur att man inte är som man ska, då kan man va som man vill!" eleganten ifrån vidderna.

Användarvisningsbild
Olof
Inlägg: 829
Blev medlem: 24 okt 2008, 15:01

Re: Varför behövs komp?

Inlägg av Olof »

Delirium skrev:Lustigt, jag har upptäckt att jag på senare tid har blivit både mindre tävlingsinriktad och mer avogt inställd till komp. Lite konstigt prima facie.
Du spelar Tau nu Björn. Då är det bäst att inte vara så tävlingsinriktad om du vill behålla ditt goda humör.
Vox Novus - Nyheter, intervjuer och reportage från 40K-Sverige - http://voxnovus.wordpress.com

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: Varför behövs komp?

Inlägg av egge »

Jag tror det kommer gå i vågor. Ett tag slutar säkert kompen att vara så stort i södra sverige och sedan sätter det igång igen när folk vill spela mer varierade arméer och ändå ha en chans.

Jag tycker mallen är ett smidigt alternativ till de som inte vill ha subjektiv komp men ändå inte köra bästa armé vinner som okompat ofta innebär. Jag vill ha mina matcher roliga och jag tycker kompmallen hjälper med det. Varför skall jag ändra mig när jag vill spela på ett sätt som jag tycker är kul?
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Olof
Inlägg: 829
Blev medlem: 24 okt 2008, 15:01

Re: Varför behövs komp?

Inlägg av Olof »

Är det verkligen så att bästa armé vinner? Är det inte alltid samma personer som brukar vinna oavsett om det är kompat eller inte? Jag tror inte att det enbart beror på att de är bättre på att bygga listor - utan att de är bättre spelare.
Vox Novus - Nyheter, intervjuer och reportage från 40K-Sverige - http://voxnovus.wordpress.com

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: Varför behövs komp?

Inlägg av egge »

Olof skrev:Är det verkligen så att bästa armé vinner? Är det inte alltid samma personer som brukar vinna oavsett om det är kompat eller inte? Jag tror inte att det enbart beror på att de är bättre på att bygga listor - utan att de är bättre spelare.
Absolut. Fanatica visade så för mig i alla fall. Dock är det fortfarande en tydligare koppling mellan vinst-hårdare lista än vid okompat. De listor som vann skulle nästan säkert inte vunnit i kompat. Bästa armé blir ofta vald av bästa spelare men i kompat så väljer bästa spelare antagligen inte den bästa armén utan lägger mer tid på att balansera ut sin armé.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Bruce
Inlägg: 108
Blev medlem: 26 okt 2009, 12:13

Re: Varför behövs komp?

Inlägg av Bruce »

Låt alla turneringar inklusive Gothcon vara okompade hela nästa år, så får vi lite variation och kan glömma allt kompgnäll en stund.

GLinus
Inlägg: 362
Blev medlem: 26 nov 2008, 10:09
Ort: Gamlestaden

Re: Varför behövs komp?

Inlägg av GLinus »

Jag kan se två stora nackdelar med kompmallen:

1. Den tar avsevärt större hänsyn till delarna än till helheten.
Summan är ibland mindre bra än sina separata delar

2. Man få per automatik lägre komp ju högre poängsumma man spelar på.
Man kommer undan med betydligt grisigare listor på 1000pts än på 2000pts

Jag tror absolut att man kan använda mallen som grund, men man bör också använda det sunda förnuftet och göra en subjektiv bedömning utifrån helhet och poängstorlek.
Prepare to get your kick assed!

Fluff är tufft!!

Skriv svar