Dags att revidera syftet med komp?

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.
Användarvisningsbild
Skulliz
Inlägg: 804
Blev medlem: 23 nov 2009, 15:07

Re: Dags att revidera syftet med komp?

Inlägg av Skulliz »

egge skrev:Jag tycker att spelaren skall vara den som avgör om vem som vinner en turnering/match.
Gött! tror de flesta tycker det och ingen har sagt något annat.
egge skrev:Jag tycker inte att armélistor skall vara jämna utan att folk skall få spela med det de vill. För mig innebär det att aktiv komp är det bästa. Jag ser att tvinga folk att hamna på en viss kompnivå inte som en rolig grej utan som en gigantisk restriktion. Okompat känns mindre restkriterat, enligt mig.
Sant, det är en restriktion. Om än ett nödvändigt ont för att enligt mig, få en balanserad match. Dock håller jag inte med dig om att den skulle vara så ofantligt stor att man känner sig begränsad. Personligen har jag inga problem med att tänka ut mängder av olika, lika starka builds till en eventuell tröskel när jag bygger lista.

Sen har du rätt igen i att man "tvingar" folk att hamna på en viss nivå, men detta gör man ju även med aktiv komp då en komp 0-lista likväl som en komp 90 lista inte kan vinna turneringen. Ett visst mån av tvång kommer man inte ifrån när man använder sig av komp. Det jag anser vara styrkan med tröskel-kompen i jämförelse med den aktiva kompen är att man inte kan utnyttja systemet och "spelar på kompen" om du förstår vad jag menar.

Och det faktum att okompat är det systemet med minst restriktioner av alla säger ju sig självt ;)
egge skrev:När jag pratar om att jag inte vill ha liknande arméer menar jag att jag vill inte vara tvungen att sätta mig på en viss gräns för att ha en chans. Syftet för mig med komp är att jag skall kunna spela en så snäll/hård armé som jag vill ha och ändå ha en chans att vinna vilket inte helt överensstämmer med Skullis åsikt om vad kompen skall göra (som jag uppfattar det).
Okej, du menar alltså inte alls vad det lät som: Att alla arméer i tröskel-komp är likadana. Som sagt tidigare kan du inte spela extrem-komp i en turnering med aktiv komp heller om du vill ha en chans att vinna så du blir indirekt tvungen att sätta dig på en viss gräns, även i det systemet.

Helt rätt tolkat, du och jag har väldigt skilda åsikter om vad kompen ska/kan åstadkomma. Jag anser att kompen ska generera jämna och roliga matcher. Du anser att man ska kunna spela vad som helst och att battle-points resultatet ändå ska vara rättvist i förhållande till spelarnas prestation/skill (som jag har uppfattat det :) ).

egge skrev:Om två lika duktiga spelare möter varandra och den enda har komp 14 och den andra 8 skall de ändå resultatet bli lika efter aktiv komp, om de spelar lika bra - den ena har en snällare armé och skall därmed få en utjämningsfaktor. Jag tycker inte heller att matcher blir så mycket jämnare bara för att folk har samma komp.
Tycker du inte? personligen tycker jag att matcher mellan lika starka listor tenderar att vara jämnare än de där den ena spelaren har en svag lista.
egge skrev:Målningspoäng tog jag med för att visa vad jag tycker är kul med en turnering. Jag tror att de som tycker det är kul med att spela med vad man vill ofta tycker att fint målade arméer kan premieras för det höjer en matchs upplevelse, och därmed hur kul det är på turneringen, medan de som anser att kompgränser is tha shit ofta inte vill ha med målningspoäng. Det är dock bara en känsla och forumet är helt klart inte garanterat representativt för detta.
Personligen så är målandet och konverterandet det jag gillar mest med hobbyn och jag uppskattar verkligen att möta en snygg armé. Dock så tycker jag att man måste skilja på spelet och hobbyn på samma sätt som man skiljer på spelet och fluffet.
Även om vi är OT nu tycker jag att det ska finnas krav på tre färger minimum och en best painted tävling med priser till både första, andra och tredje plats.
Detta ska dock inte påverka battle-points!
egge skrev:Jag vill hävda att om man säger att "om du vill ha en chans så måste din lista var så här hård, men inte hårdare än så här för att vinna" så ser jag det som att arméer skall bli mer likriktade. Jag tycker inte det är konstigt att Memphiston (stavning - sorry) är med så ofta på lägre kompnivåer i en BA armé. När man gjort sin armé så ser man säkert att man ligger på en högre nivå och lägger till ett stort kompminus för att hamna på den korrekta nivån.
Aktiv komp har i regel samma konsekvenser, iaf för dem som vill ha en chans att placera sig. Det faktum att kompen skapar en likriktning bland arméer kan jag hålla med om, detta vill jag dock inte skylla på varken tröskel-komp eller aktiv komp utan jag ser snarare att anledningen till detta ligger i mallen för varje codex.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Dags att revidera syftet med komp?

Inlägg av Zurken »

Det finns tydliga för och nackdelar med både aktiv komp och tröskelkomp.

Aktiv komp
+ Du kan spela med vad du vill
+ Större variation i arméer
+/- Svårare att opta sin armé
- Även om poängen blir justerad blir matcherna inte lika jämna
- Du kan inte vinna med extremt kompade listor och lottning spelar större roll

Tröskelkomp/okompat (de har väldigt mycket gemensamt)
+ Du har alla förutsättningar klara och lottning spelar mindre roll
+ Matcher blir jämnare
+/- Enklare att opta sin armé
- Du blir handikappad av att spela med en mjukare armé, även om det är det du vill.
- Eftersom alla har exakt samma mål blir arméer från samma codex mer likriktade.

En bra kompromiss som är ganska vanligt är aktiv komp med ett komp spann. Kör man komp 25-75 (5-15) så tar man bort det värsta nackdelarna med aktiv komp (eftersom man bannar extrem kompade listor). Nu ska jag testa att spela galet hög komp till vinterslaget, vill ju gärna testa en gång (och Fabius Bile är en cool kille).
Alexander Merinen

paintner
Inlägg: 704
Blev medlem: 28 nov 2009, 01:47

Re: Dags att revidera syftet med komp?

Inlägg av paintner »

egge skrev:När jag pratar om att jag inte vill ha liknande arméer menar jag att jag vill inte vara tvungen att sätta mig på en viss gräns för att ha en chans. Syftet för mig med komp är att jag skall kunna spela en så snäll/hård armé som jag vill ha och ändå ha en chans att vinna vilket inte helt överensstämmer med Skullis åsikt om vad kompen skall göra (som jag uppfattar det).
men det kan du ju inte med okompat heller.
om du lirar okompat så kan du ju komma med en hur snäll/hård lista du vill. kommer du med en snäll lista kommer du antagligen få spö oavsett om det är komp eller inte. så länge det inte körs med kompskillnadspoängen.

och då har du ändå kommit ifrån 'lika jämna listor' som du pratade om innan. så en tröskelkomp med begränsningar och en mall som har möjlighet att låta 'sämre' codexar ta fler starka saker och de 'bättre' dexarna ta mindre antal starka saker borde ju jämna ut det.

om du tävlar kan jag inte riktigt se meningen med att 'vara snäll' i den bemärkelsen att man gör en lista som är 'laid back and soft' ... det är som att komma med en kniv till en pistolduell.

klar man ska vara trevlig och inte regelvidra sig, men man kan väl ha kul med hårda listor också? jag är relativt ny i hobbyn och på LBK och jag möter inte direkt mjuka listor till vardags men vi har trevligt ändå.


++edit++
tröskelkomp avser ju inte låg komp heller. man kan la tröskelkompa på 35 eller 40 eller något där det anses vara jämt mellan de olika dexarna.
- black templars @ time of ending -

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: Dags att revidera syftet med komp?

Inlägg av speedfreek »

Mortarion skrev:I den här senaste delen av diskussionen håller jag helt med Egge.

Om en lågkompspelare möter en högkompare i en turnering utan aktiv komp och högkomparen klagar på att han faktiskt inte hade en chans att vinna brukar han mötas av argument i stil med "Du får skylla dig själv om du inte har gjort en lista som är tillräckligt effektiv för att vinna mot allt.". Och jag kan förstå logiken bakom argumentet. Man vet förutsättnignarna innan och får anpassa sig. Om kompen inte påverkar matchresultatet får högkomparna räkna med att åka på stryk mot lågkompare.

Men när en lågkompare möter en högkompare i en turnering med aktiv komp brukar det vara andra tongångar. "Jag kunde inte vinna 20-0, alltså är det fel på systemet." Men det är exakt samma sak. Lågkomparen har gjort en armé som i det turneringsformatet inte klarar av att hantera alla motstånd. Att spela lågkomp i en turnering med aktiv komp är ett risktagande. Man riskerar att möta en högkompad armé och inte kunna vinna stort. Det är lite som att bygga en lista med mängder av anti-tank men inget mot horder. Så länge man bara möter mechade arméer är allt lugnt och det funkar bra. Men råkar man lottas mot en hord får man skylla sig själv.

Fast det här gäller under förutsättning att båda faktiskt spelar spelet. För jag håller även med Gonka Koff. Folk som spelar på kompen med arméer som enbart går ut på att undvika motståndaren hela matchen och sedan få poäng genom kompen blir trist. Visst, man kan säga att den personen också har anpassat sig efter förutsättningarna, men när förutsättningarna skapar något sådant bör de kanske ses över. Sen har jag iofs väldigt svårt att förstå mig på personer som gör den typen av listor. När jag åker på en turnering gör jag det för att spela 40K och inte för att få turneringspoäng. Om arrangörerna hade sagt att jag fick 20-0 i samtliga matcher men inte fick spela dem hade jag tyckt att det var en skitdålig idé.

Och till sist håller jag även med HeadWar och Väktaren. Ett system som inte funkar när folk väljer arméer baserat på något annat än effektivitet funkar inte riktigt i en hobbyflufflek som 40K. För 40K är ingen sport.
Gött.

Nu behöver jag inte säga något eller läsa mer i den här vansinnigt långa tråden.

Heja Johan! (och tydligen även Egge och Gonka)

GLinus
Inlägg: 362
Blev medlem: 26 nov 2008, 10:09
Ort: Gamlestaden

Re: Dags att revidera syftet med komp?

Inlägg av GLinus »

Mortarion skrev:
*En massa vettiga saker*
Jag håller med Ooan!
Vilket på något helt underligt sätt börjar bli en vana...
Prepare to get your kick assed!

Fluff är tufft!!

Användarvisningsbild
Snot
Inlägg: 1472
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Dags att revidera syftet med komp?

Inlägg av Snot »

Men när en lågkompare möter en högkompare i en turnering med aktiv komp brukar det vara andra tongångar. "Jag kunde inte vinna 20-0, alltså är det fel på systemet." Men det är exakt samma sak. Lågkomparen har gjort en armé som i det turneringsformatet inte klarar av att hantera alla motstånd.
Med den logiken är alla arméer som inte har maxkomp dåligt byggda då dom inte klarar av att hantera allt motstånd?
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Dags att revidera syftet med komp?

Inlägg av HeadWar »

De flesta maxkomplistor har ganska svårt att ta hand om lågkompade listor, så det håller jag inte alls med om.

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Dags att revidera syftet med komp?

Inlägg av Mortarion »

Snot skrev:
Men när en lågkompare möter en högkompare i en turnering med aktiv komp brukar det vara andra tongångar. "Jag kunde inte vinna 20-0, alltså är det fel på systemet." Men det är exakt samma sak. Lågkomparen har gjort en armé som i det turneringsformatet inte klarar av att hantera alla motstånd.
Med den logiken är alla arméer som inte har maxkomp dåligt byggda då dom inte klarar av att hantera allt motstånd?
Nejdå. Man behöver inte ha 20-0. Det räcker att man kan få ihop tillräckligt med poäng.

Skriv svar