Fundering kring "lottning"

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.
Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Fundering kring "lottning"

Inlägg av HeadWar »

Lite läsning om "lottning" tillsammans med ranking, som det används i Go-turneringar:
http://senseis.xmp.net/?McMahonPairing

I korthet så delar de upp spelarna i grupper efter hur bra de är, och så får varje spelare ett antal turneringspoäng innan de börjar spela, fler ju bättre de är, för att simulera de första omgångarna, så kallade "slaughter rounds". :twisted:

Jag vill dock inte ens tänka på hur mycket gnäll det skulle bli om de högst rankade började med ett försprång, dessutom tror jag att det skulle slå väldigt konstigt på rankingen, eftersom vi (till skillnad från Go-spelare) inte har ett system för att uppdatera rankingen förutom på just turneringar.

Frågan är dock vad som händer om man använder exakt det systemet, att högre rankade spelare får ett "försprång", men att man i slutet på turneringen tar bort de poängen, så att man för att avgöra slutplaceringen bara tittar på inspelade poäng.

Användarvisningsbild
Snot
Inlägg: 1472
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Fundering kring "lottning"

Inlägg av Snot »

Ooh, najs, hoppas jag får en reservspot, jag har ju världskass ranking när jag inte ens har 6 turneringar att räkna in :D
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Re: Fundering kring "lottning"

Inlägg av LillePer »

Pratas väl inte om platser utom om hur lottningen till match 1 ska ge inom turneringen.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Fundering kring "lottning"

Inlägg av HeadWar »

McMahon-systemet påverkar matchningen för samtliga omgångar genom hela turneringen, och slutresultatet.

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Fundering kring "lottning"

Inlägg av Röde »

PerS skrev:Pratas väl inte om platser utom om hur lottningen till match 1 ska ge inom turneringen.
Jo det tror jag är bra/bättre.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Fundering kring "lottning"

Inlägg av HeadWar »

Röde skrev:Jo det tror jag är bra/bättre.
Bättre än att diskutera alla alternativ? :P

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Fundering kring "lottning"

Inlägg av Röde »

HeadWar skrev:
Röde skrev:Jo det tror jag är bra/bättre.
Bättre än att diskutera alla alternativ? :P
Nä.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Argos
Inlägg: 1337
Blev medlem: 09 okt 2008, 07:55

Re: Fundering kring "lottning"

Inlägg av Argos »

Att lotta första matchen efter ranking är lite intressant (men inte särskilt kul). Men då skall ju givetvis de bästa spelarna lottas mot de sämsta för att det skall finnas nån som helst rättvisa och vettighet i systemet.

Användarvisningsbild
Papa D
Inlägg: 3610
Blev medlem: 03 nov 2008, 18:09
Ort: STHLM

Re: Fundering kring "lottning"

Inlägg av Papa D »

Jag måste säga att jag inte förstår den här tråden...

Ska de sämst rankade möta sina likar och de bäst rankade sina listor, så kommer ju under INGA omständigheter den bästa spelaren vinna....

Nu får folk fan sluta vilja vara Lucia... alla kan inte vara Lucia, om man vill placera sig bättre på turneringar får man helt enkelt spela bättre, inte erbjudas lättare motstånd...

NERD RAGE!!

Papa D
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: Fundering kring "lottning"

Inlägg av Halvar »

att lotta efter ranking, ska det göras som i tex ett fotbollsmästerskap eller är det bästa mot näst bästa, 3vs4, 5vs6 osv?

eftersom fotbollen sysslar med kvalgrupper i flera omgångar är det inte riktigt bra anpassat efter en ren slutspels-turnering dock.

tror inte fotbollslottningen gör att dåligt rankade har en stor chans att komma över mitten på turneringen då tyvärr, om de kommer förlora stort mot de bra spelarna de möter i början.
Ja' än't bittä'!

Skriv svar